størrelse på erlenmeyer

Hei

Skal forsøke meg på gjærstarter og sitter å bestiller utstyr. Men så lurer jeg på hvor stor kolbe trenger jeg? Ska brygge pils og noen belgiske stort sett. Brygger med bb30 så har begrensning på 25 liter.
 
Såppass stor ja. Hadde sett for meg en på 2 liter jeg. Blir ikke den veldig stor å klumpete? Må sikkert ha en veldig stor magnetrører å da
 
Kjøper du 2l så oppgraderer du til 3l, og ender opp med 5l.. :)

Trenger ikke veldig stor magnetrører. Du fyller jo ikke opp med fem liter, samme som at du ikke fyller opp tre liter i en treliters, da vil det boble over.
 
Jeg har en på 1 eller 2 liter, og en på 5 liter. Jeg bruker 5-literen i 95% av tilfellene.
Ang. magnetrører: Den behøver ikke være så veldig stor for å dra 5 liter. Du trenger ikke en malstrøm gjennom hele starteren. Det holder med et "smilehull" på toppen.
 
Sist redigert:
Jeg brygger batcher på 19 liter (i gjæringskar). Om man har et godt tilbud av fersk gjær (med tanke på produksjonsdato), noe jeg har på min lokale bryggesjappe, klarer man seg lenge med en kolbe på 3 liter. Jeg lager aldri gjærstartere større enn 1,5 liter. Stort sett får jeg tak i så fersk gjær at jeg ofte klarer meg med 1 rør og en starter på ca. 1 liter.
 
Jeg kjøpte to trelitere, angrer for at det ikke ble to femlitere. Koker vørter til starter i kolben rett på komfyren, og større kolbe gir mindre mulighet for at det koker over. Synes ofte jeg har behov for 2.5 liter starter, og da er 3 liters kolbe litt puslete.

Tror ikke størrelsen på magnetrører har noe særlig å si, min hjemmelagde basert på pc-vifter lager skikkelig god fart i 2,5 liter,og jeg tror lett den håndterer en liter til i større kolbe.
 
5 liter. Mindre sjanse for å koke over og mindre sjanse for at gjæren rømmer mens den står på røren.

Bedre kapasitet - noe som særlig er fint når man skal brygge lager. Da blir ofte starteren mye større.
 
Jeg har en 3-liter, og den lager stor nok starter til 95% av bryggene mine med 22 liter vørter. Men som folk sier er 5 liter greit å ha. Da har du litt å gå på til sterkere brygg og undergjæra brygg. (om du ikke stepper opp starteren)
Men hvordan er det med vasking av 5 litere? 3-litern går perfekt på skrått i oppvaskmaskina (utvendig vask) og akkurat under krana på kjøkkenvasken.
 
Jeg har en 3-liter, og den lager stor nok starter til 95% av bryggene mine med 22 liter vørter. Men som folk sier er 5 liter greit å ha. Da har du litt å gå på til sterkere brygg og undergjæra brygg. (om du ikke stepper opp starteren)
Men hvordan er det med vasking av 5 litere? 3-litern går perfekt på skrått i oppvaskmaskina (utvendig vask) og akkurat under krana på kjøkkenvasken.

Jeg fyller kolben min med varmt vann og en spiseskje pbw og lar den stå på magnetrøreren noen timer. Vips så er den skinnende ren.
 
Det er iallefall lettere for magnetrørern å dra en 2liters starter i 5-liters kolben enn i 3 litern, det blir mindre dybde på vørteren. Rømningsvei er også nevnt ja.
 
Jeg har en 3 liters som jeg bruker med magnetrører og den funker fint til en treliters starter om man tilsetter 2 dråper defoamer. Hadde trøbbel med gjærsøl før sistnevnte ble tatt i bruk.
 
Jeg gikk for 5liters kolbe med en gang og angrer ikke. Ingen problem for min hjemmelagde magnetrører å dra 4.5 liter starter i den. Dessuten er den veldig praktisk til gjærvasking!
 
Jeg har en på 1 eller 2 liter, og en på 5 liter. Jeg bruker 5-literen i 95% av tilfellene.
Ang. magnetrører: Den behøver ikke være så veldig stor for å dra 5 liter. Du trenger ikke en malstrøm gjennom hele starteren. Det holder med et "smilehull" på toppen.
Hvor får jeg tak i 5 liter erlenmeyer kolbe billigst?
 
5 liter. Mindre sjanse for å koke over og mindre sjanse for at gjæren rømmer mens den står på røren.

Bedre kapasitet - noe som særlig er fint når man skal brygge lager. Da blir ofte starteren mye større.

Hei, hvor er det rimeligst/best å få kjøpt 5 liter erlenmeyer kolbe?
 
Bryggselv har en til 399. Kjøpte min der da det virker som det er denne prisen du skal betale for en slik. Enig med de som sier at dette er en fin størrelse selv om jeg bare har satt 2L startere i den ennå. Eneste som er litt dumt er at den er såpass høy at jeg synes det er best å vaske den på badet og ikke i oppvask kummen.
 
Tilbake
Topp