Stout ala Guinness

Andersrene skrev:
Nei, byggflak = byggflak. Havre er no anna.

Edit: for treig, igjen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Odland skrev:
Bygg er bygg. Havre er havre. Flaket bygg = Flaked Barley

TAkker  :skitbra: da er rett bestilt inn, og bare ventingen gjennstår :)
men eg er sikker på eg har lest her inne på forumet, att havregryn kan brukes i brygging??

Jeg synes guinness har en tydelig surere smak enn andre stouts, og synes ikke hjemmebryggutgaven med 65 pale/25 flak/10 røstet bygg kommer så veldig nære, for å være ærlig, selv om det er en god stout. Skulle man kanskje vurdert å ha i en liten mengde sauermalt?....

magne1972 skrev:
Gahr skrev:
Oppskriften på Guinness er ganske enkel.

IBU: 40-45
Jeg er nok delvis enig, men skal IBU være såpass høy?
Jeg bruker ca. 20 når jeg brygger dry stout. Ellers synes jeg den blir litt bitt når den er såpass "tørr" for å bruke vinkjennerutrykket :) (som jeg forøvrig ikke vet noe om.... vin altså)

Dette gir den "klassiske" Guinness stouten, som er litt mer bitter og skarp. Den "moderne" versjonen som finnes i widget-boksene humles til rundt 30 IBU og har redusert mengde med roasted barley (trekker fra rundt 100g, havner på rundt 8-9% roasted barley). Roast-malten skal da pulveriseres, jeg bruker kaffekverna, for å nå farge og smak.

hansrb skrev:
magne1972 skrev:
Gahr skrev:

Jeg er nok delvis enig, men skal IBU være såpass høy?
Jeg bruker ca. 20 når jeg brygger dry stout. Ellers synes jeg den blir litt bitt når den er såpass "tørr" for å bruke vinkjennerutrykket :) (som jeg forøvrig ikke vet noe om.... vin altså)

Dette gir den "klassiske" Guinness stouten, som er litt mer bitter og skarp. Den "moderne" versjonen som finnes i widget-boksene humles til rundt 30 IBU og har redusert mengde med roasted barley (trekker fra rundt 100g, havner på rundt 8-9% roasted barley). Roast-malten skal da pulveriseres, jeg bruker kaffekverna, for å nå farge og smak.
Gahr skrev:

OG: 1039
Alk.: 4,2 %

65 % pale malt
25 % byggflak
10 % roasted barley
Én enkelt humletilsetning (f.eks. på 60 min.) Det brukes en balndind av Goldings og Northdown, muligens andre også, men det er ikks så farlig. Goldings er bra.
Wyeast 1084/White Labs WLP004

Mesk for god utgjæring. Server med beergas eller med et litt lavt CO₂-innhold gjennom en sparkler/stoutkran.

Så da blir det noe slikt?

IBU: 30

65 % pale malt
25 % byggflak
10 % roasted barley, pulverisert.

Ingen Cowboytricks i Ludo slik som havre, hvete eller surnet guinness. Det siste er vel ganske avkreftet i flere fora.

Én enkelt humletilsetning (f.eks. på 60 min.) Det brukes en blanding av Goldings og Northdown, bare goldings duger.
Wyeast 1084/White Labs WLP004

Mesk for god utgjæring. Server med beergas eller med et litt lavt CO₂-innhold gjennom en sparkler/stoutkran.

Vet noen om det er samme oppskriften på ølet som tappes på boks og inneholder "Widget", og ølet som fates og serveres med Beergas eller CO2?

Har en stoutkran, men den er bare forsøksvis benyttet på IPA med CO2. Fikk den gangen mengder av tykt skum som varte ganske lenge med 0.4 bar og 4 grader. Dette var uten den perforerte skiva. Da jeg satte skiva i så var ølet hardere karbonert og det resulterte i mye spruting selv om serveringstrykket var skrudd ned.

Ser vel egentlig at jeg bare må prøve selv,men det er jo kjekt dersom andre harerfaringer å bidra med.

Tenker å prøve denne, jeg også.
- Går for 3,2 kg pale, 1,2 kg bygg og 400 gram roasted (1500 ebc). Ca. 8,5 % roasted barley her.
- Bruker 62 gram East Kent i 60 minutter og går for en IBU på rundt 38.
- Mesk har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men tror jeg legger meg på 65 grader i 30 min, 70 grader i 20 min og 77 grader i 5 min.

Er imidlertid litt usikker på vannjusteringen her. Har sett et par oppskrifter som inneholder "irsk vann" hvor det tilsettes 10 gram Gypsum (kalsiumsulfat) på en 19 liters batch. I følge Gahrs vannjusteringstabell er 4 gram kalk pr. 10 liter mesk det eneste som trengs. Kan jeg her slå meg til ro med at irsk vann har lite kalsiumsulfat men er rikt på kalk sammenliknet med norsk vann? Altså at 8 gram kalk til ca. 20 liter mesk er riktig?

Sist redigert:
Jeg liker en dash brown malt i tørr stout, ellers omtrent som Guinnes-oppskriften til Gahr over.

Stats på min "Barbarian stout"
OG 1.047
62 % pale malt
22 % flaked barley
11 % roasted barley (veldig finknust, nesten pulver!)
5 % brown malt
40 IBU goldings @ 60 min.
WLP004, gjæres på 18 C.
Mesk: 15 min på 49 C, 45 min på 66 C.

Som det sies over, 40 IBU kan virke mye. Mine stouts blir litt bitrere enn Guinness, men etter noen uker er den en del rundere.

Så da blir det noe slikt?

IBU: 30

65 % pale malt
25 % byggflak
10 % roasted barley, pulverisert.

Ingen Cowboytricks i Ludo slik som havre, hvete eller surnet guinness. Det siste er vel ganske avkreftet i flere fora.

Guinnes inneholder også en porsjon syrnet øl! Før pitching, trekk av ca. 1/2 liter vørter som gjæres med Brett/Lacto. Pasteuriser før det blandes inn i ølet ved flasking. (Kilde: BYO.)

Tilbake
Topp