hansrb skrev:
magne1972 skrev:
Gahr skrev:
Oppskriften på Guinness er ganske enkel.
IBU: 40-45
Jeg er nok delvis enig, men skal IBU være såpass høy?
Jeg bruker ca. 20 når jeg brygger dry stout. Ellers synes jeg den blir litt bitt når den er såpass "tørr" for å bruke vinkjennerutrykket
(som jeg forøvrig ikke vet noe om.... vin altså)
Dette gir den "klassiske" Guinness stouten, som er litt mer bitter og skarp. Den "moderne" versjonen som finnes i widget-boksene humles til rundt 30 IBU og har redusert mengde med roasted barley (trekker fra rundt 100g, havner på rundt 8-9% roasted barley). Roast-malten skal da pulveriseres, jeg bruker kaffekverna, for å nå farge og smak.
Gahr skrev:
Oppskriften på Guinness er ganske enkel.
OG: 1039
IBU: 40-45
Alk.: 4,2 %
65 % pale malt
25 % byggflak
10 % roasted barley
Én enkelt humletilsetning (f.eks. på 60 min.) Det brukes en balndind av Goldings og Northdown, muligens andre også, men det er ikks så farlig. Goldings er bra.
Wyeast 1084/White Labs WLP004
Mesk for god utgjæring. Server med beergas eller med et litt lavt CO₂-innhold gjennom en sparkler/stoutkran.
Så da blir det noe slikt?
OG: 1039
IBU: 30
Alk.: 4,2 %
65 % pale malt
25 % byggflak
10 % roasted barley, pulverisert.
Ingen Cowboytricks i Ludo slik som havre, hvete eller surnet guinness. Det siste er vel ganske avkreftet i flere fora.
Én enkelt humletilsetning (f.eks. på 60 min.) Det brukes en blanding av Goldings og Northdown, bare goldings duger.
Wyeast 1084/White Labs WLP004
Mesk for god utgjæring. Server med beergas eller med et litt lavt CO₂-innhold gjennom en sparkler/stoutkran.
Vet noen om det er samme oppskriften på ølet som tappes på boks og inneholder "Widget", og ølet som fates og serveres med Beergas eller CO2?
Har en stoutkran, men den er bare forsøksvis benyttet på IPA med CO2. Fikk den gangen mengder av tykt skum som varte ganske lenge med 0.4 bar og 4 grader. Dette var uten den perforerte skiva. Da jeg satte skiva i så var ølet hardere karbonert og det resulterte i mye spruting selv om serveringstrykket var skrudd ned.
Ser vel egentlig at jeg bare må prøve selv,men det er jo kjekt dersom andre harerfaringer å bidra med.