Strøm vs gass i varmtvannsbereder

Jeg ønsker å bruke strøm i et bereder-beryggeri jeg planlegger. Gass krever ventilasjon og litt andre forholdsregler, samt at det er litt vanskeligere å få tak i. Gassflasker må kjøpes fra bensinstasjonen e.l., strøm er alltid tilgjengelig i veggen.

MEN, det store spørsmålet er om det er mulig å bruke strøm pga effekten som kreves for å koke vannet innenfor en akseptabel tidsramme. Med ca 150L vørter som skal kokes, så vil det kreve mye energi for å få til en akseptabel 'rolling boil'. Koketanken vil naturligvis bli godt isolert!

Mine alternativer er:
  • 16A 3-fas
eller
  • Gass

Hva anbefaler du/dere?
Jeg er glad for å høre deres erfaringer og anbefalinger!

16 A 3 fas vil kunne gi en effekt på 6,36 Kw hvis belastet maksimalt.
En speidel 50 liter koker greit opp 60 liter med 3,3 Kw.
Det burde gå greit å få kok på 150 liter med dette, men vil ta noe tid kanskje?
Hvis du er heldig har du kanskje en 1 fas 16 ampere kurs du kan bruke i tillegg?

Men det er klart at gass lett gir effekter på 12-15 Kw og selv med dårligere virkningsgrad vil dette gi mere effekt, men vanskeligere å automatisere med termostater, PID og lignende.

Det tar 150 kilo X 4,2 X fx. 40 grader(60 til 100 grader) /6,4 kilowatt = 3937 sek/65 minutter. Dette er med vann og uten tap til omgivelsene så det er kjekt med noen kilowatt mere, men det går.

Som Oddvar antydar kan det bli litt knapt. Men med lita glipe i lokket og isolasjon rundt tanken kan det gå. Det som kan bli vanskeleg er å finne element som er trefase 6,3kw. Du må kansje nøye deg med 3x2kw. Eller du kan bruke 3x2,5 og bruke ein form for regulering for å redusere effekten litt. Ein 16A kurs klarar ein god del meir ei god stund så du kan kansje korte ned oppvarmingstida litt ved i tyne kursen till over max.

Avtrekk bør du ha uansett om du brukar gass eller el. På 150l volum kokar du vekk 10-15l.

Fordelen med gass er at du kan pøse på med effekt. Det er nesten ingen begrensing. El. er vel fortsatt billegare, og kansje sikrare når vi snakkar så høge effektar.

Da er vi tre, som antyder at det kunne vert greit med mere effekt. :)
Prøvde nettopp å koke 50 liter med 3 Kw, det holdt ikke, kunne trekt fisk med det så noen kilo til var nødvendig.
Jeg her kokt 100+ liter med 5 Kw så jeg ville satset på 9+10 Kw men aldri med gass.
Ellers vet jeg at Torga og Beant koker store volumer med mye effekt så å pinge dem kan gi deg verdifull info.

Har laget et lite excelark, for de som er interesert i å beregne størrelsen på varmekilden sin.
Dette tar ikke høyde for varmetap fra vann/vannbeholder, og beregner ut fra optimale forhold. så dette er absolutt minimum...
Beskyttet arket for at det skal bli enkelt å navigere mellom celler.
passordet er norbrygg for dem som vil redigere....

Vedlegg

• kalkulator.xlsx
    17,5 KB · Sett: 151
Tilbake
Topp