sukker på flaske, eksplosjoner og tid

hei hei,

ved sist flasking nå så hadde vi vanlig sukker rett på flaskene for å karbonere, i mangel av et kar å tappe om på for å ha på sukkerlake. Neste gang kjøper vi et kar å tappe om på.

Måling av sukker ble gjort litt så-som-så og jeg lurer på 2 ting:

- hvor mange gram per liter kan man ha på en flaske før den eksploderer?

- hvor lang tid tar det før det danner seg nok kullsyre til at det sier pang?

- Martin

hvor mye sukker du kan bruke før det smeller er avhengig av flere ting.
hvor stort er co2 innholdet i øllet før flasking (temperaturen på den ferdig-gjærede øllen)
lagringstemperaturen på flaskene
og selvfølgelig hvilken flasker du bruker.
bruker du glassflasker så vill sannsynligvis korken gå før flasken, og plastflasker med skrukork tåler et enormt trykk...
ved romtemp...20-22 grader vil de være ferdig karbonert etter ca en uke (avhengig av restgjær i øllet og sukkermengde)
hvis du er i tvil, la dem stå ved tilnærmet laveste temperatur som gjæren din jobber ved i 2 uker for å minimere trykket i flaskene, og deretter kan du prøve å åpne en for å sjekke.
jeg har flasket med 10 gram pr flaske en gang, og det gikk helt fint...

magne1972 skrev:

...men det kan da umulig ha smakt særlig godt med så mye kullsyre? Jeg har brukt 7g per liter til et brygg som var 18-20 grader ved tapping og synes det har vært litt mye...

det er snakk om at vi hadde i et sted mellom 4-6 gram per flaske, neppe mer enn 6 gram. (halvlitersflaske)

bekymrer jeg meg grunnløst?

- Martin

Espeland skrev:
det er snakk om at vi hadde i et sted mellom 4-6 gram per flaske, neppe mer enn 6 gram. (halvlitersflaske)

bekymrer jeg meg grunnløst?

- Martin

Jeg ville kanskje hatt på meg vernebriller; 4-6 g pr halvliterflaske blir jo 8-12 g pr liter(!)

I tillegg kan flaskene eksplodere hvis du får hissig villgjær og/eller bakterier i ølet. Disse skapningene liker sukkerarter som rendyrket gjær ikke er interessert i....

Martin E skrev:
magne1972 skrev:

...men det kan da umulig ha smakt særlig godt med så mye kullsyre? Jeg har brukt 7g per liter til et brygg som var 18-20 grader ved tapping og synes det har vært litt mye...

nei, det var en regnefeil som gjorde at noen flasker ble sånn. gikk litt fort i svingene, og skulle ha noen med ekstra kulsyre, og isteden for 10 gram pr liter ble det 10 gram pr flaske.... men det ble drikkende etter en tid i glasset da :)

magne1972 skrev:
.... men det ble drikkende etter en tid i glasset da :)

Jeg har erfart at ølen blir litt "stingy", skarp og kanskje astrnigent av å være overkarbonert, selv etter at ølet har fått bruset fra seg i glasset, men jeg veit ikke om det skyldes noe spesielt med den ene ølen jeg opplevde det med...

Jeg blander litt. Vi hadde i 4 gr per halvlitersflaske. ikke 4-6. Vi hadde noen gamle 0,75 flasker som fikk 5 gr.

Det må også nevnes at det er snakk om Wit'en som jeg og Christer her på forumet har brygget fra ekstrakt.

8g pr liter går helt fint. Men tror dette er i det øverste sjiktet av god karbonering. Jeg fikk anbefalt 8g /liter på Belgisk Dubbel, som vanligvis er en ganske godt karbonert øltype..

Tilbake
Topp