Sulten gjær

Brygget en sasion i forrige uke. Oppskriften var som følger:

5 kg pilsmalt
0.5 kg cara vienna malt
humle
Wyeast 3711

Noen ganger er det slik at alt går galt, her med at mesketemperaturen endte på mellom 73 og 75 grader. Når vørteren var ferdig kokt viste i tillegg OG'en 1100 fordi jeg hadde rotet med vannmengden. For å spe det hele litt ut kokte jeg derfor opp ett kilo sukker i 6-7 liter vann og helt i gjærdunken.
i går avtok aktiviteten i dunken og jeg målte FG. Den var på 1004 og ølet føltes verken søtt eller fyldig. Er denne gjæren ekstremt effektiv eller betyr kanskje ikke  mesketemperaturen så mye som jeg har trodd?
 
Jeg mesket en Scottish Ale ved 73 grader og hadde utgjæring på ca 50%, fra ca 1.070 til 1.035 hvis jeg husker riktig. Dette var med Wyeast 1728 som er oppgitt med attenuation 69-73%.

Mitt forsøk viste at mesketemperaturen hadde stor betydning. Jeg vet ikke hvorfor du har fått så forskjellig resultat.
 
Hva var OG etter utvanning/sukkertilsetningen? Og er du sikke på at termometeret ditt er rett? Ved temperaturer opp mot 15 C bør det meste av enzymene i maltet denatureres... Du kan ikke ha blingset? Sukkeret du tilsatte vil naturlig nok også ha betydning for FG-en, siden den resulterende alkoholen vil gi en lavere måling av FG.
 
Termometeret er kalibrert mot en godkjent kalibreiringsovn for ca 1 år siden. Det er et Fluke adapter med K element. Jeg målte ikke OG etter utvanning, det burde jeg selvsagt gjort. Men jeg mener å ha lest om noe tilsvarende under medlemsartiklene der en kar eksprementerte med utgjæring under ulike forhold. Så vidt jeg husker var konklusjonen at gjærsorten betydde mye mer enn mesketemperaturen.
 
Tilbake
Topp