Sunturn Brew - Hvordan?

JonP

Norbrygg-medlem
Noen fler som liker dette brygget fra Nøgne-Ø?

Jeg synes i alle fall det er godt, men i den eufori som oppstår mot bunnen av flasken, har jeg stundom lurt på hvordan de/han får til all smaken i dette brygget.

Siden det, ut i fra det jeg har hørt, ikke er alt for mye av dette øllet igjen, har jo også tanken på  brygge noe slikt selv dukket opp.

Er det noen som sitter på oppskriften? Eller har en oppskrift som gir noe som ligner? Noen som har noen teorier om fremgansmåte, ingredienser ut over det som står på flasken osv?

JonP
 
JonP skrev:
Noen fler som liker dette brygget fra Nøgne-Ø?

Jeg synes i alle fall det er godt, men i den eufori som oppstår mot bunnen av flasken, har jeg stundom lurt på hvordan de/han får til all smaken i dette brygget.

Siden det, ut i fra det jeg har hørt, ikke er alt for mye av dette øllet igjen, har jo også tanken på  brygge noe slikt selv dukket opp.

Er det noen som sitter på oppskriften? Eller har en oppskrift som gir noe som ligner? Noen som har noen teorier om fremgansmåte, ingredienser ut over det som står på flasken osv?

JonP

Syns også det ølet var helt fantastisk, utrolig komplekst.  Delte noen flasker på Lompa for en stund tilbake. Spurte om å få kjøpe noen med hjem, men det var utelukket  :cheeky:
Er det mulig å få tak i dette enda?. Trist at det skulle ble eksportert istedenfor å bli konsumert her i landet. Send en mail til NØ, det er godt mulig de er behjelpelig.
 
Hei JonP
Du har også sendt meg en mail, men jeg velger å svare deg her.
Prinsipielt, så liker jeg tanken på å dele oppskrifter.  Når jeg er litt tilbakeholdende i forb med Sunturnbrew, så er det fordi at jeg føler at vi har laget noe som er litt unikt, og da er det  dumt å kaste alle kortene med en gang.

Men her kommer noen highlights, som burde være nøkkel til å finne metoden til å brygge noe tilsvarende.
OG 1,104  50 IBU  11% alc/vol
Basis malt hos oss er Maris Otter.  Men i dette ølet ble det ikke plass til så mye, fordi en tredjedel var røkmalt og en femtedel var rugmalt og en sjettedel var hvetemalt.  Selvsagt har vi i noe mørkt: chocolate og roast barley, men bare et par prosent.
Det er viktig at gjæren attenuerer godt.  Vi bruker WLP007.  Som aromahumle er Columbus viktig, men jeg tror at man ikke skal undervurdere effekten av Amarillo.

Lykke til!

Kjetil
Nøgne Ø
 
Takk Kjetil, dette bør gi nok hints til å brygge et godt øl, selv om det ikke måtte bli 100% likt originalbrygget. Liker tanken på å bruke rugmalt, den ene gangen vi gjorde det brente RIMS systemet seg, så det gjenstår et vellykket forsøk.

Har egentlig aldri sett eller smakt dette brygget, har det ikke vært på polet, lurer jeg på?
 
Eduard skrev:
Har egentlig aldri sett eller smakt dette brygget, har det ikke vært på polet, lurer jeg på?

Du burde nok tatt deg en tur på Olympen ("Lompa") - men jeg vet ikke om de har mer igjen nå. Eller på Cardinal i Stavanger. Eller Patricks i Kristiansand. Eller ...
 
Setter veldig stor pris på at kilden til 'problemet' er villig til å komme med sine 'betraktninger'.

Det virker som om de som har smakt brygget er villig til å være enig i at det er litt i en klasse for seg selv.

Nei, det kan ikke skaffes på polet. Desverre! Tror likevel det hadde blitt et øl for ikke alt for mange. Kanskje litt vanskelig å si, i og med at jeg fant det veldig lettdrikkelig og de jeg har hatt med for å smake (litt anti øl i det store og hele) har syntes dette var veldig godt. Helt til de var ferdig med flasken og fant ut hva det kunne gjøre med dem :).

Om noen kan si noe ut over det Kjetil har kommet med, og ikke minst tør å prøve seg frem (jeg skal i alle fall, når jeg er på stell), så er jeg sikker på felleskapet hadde satt pris på innsiktene.

JonP
 
Sigmund skrev:
Eduard skrev:
Har egentlig aldri sett eller smakt dette brygget, har det ikke vært på polet, lurer jeg på?

Du burde nok tatt deg en tur på Olympen ("Lompa") - men jeg vet ikke om de har mer igjen nå. Eller på Cardinal i Stavanger. Eller Patricks i Kristiansand. Eller ...
Henrik i Bergen...
 
Ok!

Da er brygg nummer tre i boks. Dvs. det er brygget, har gjæret og ser ut til å ha kommet ut i andre enden med flaggene hevet, om da kanskje ikke helt til topps. Ser for meg at tiden vil vise en slags form for fasitt.

Etter litt plundring frem og tilbake med Beersmith kom jeg frem til følgende oppskrift:
[tt][size=10pt]-------------------------------------------------------------------------------------
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: #003 - Solsnuøl
Brewer: Jon Petter
Asst Brewer:
Style: American Barleywine
TYPE: All Grain
Taste: (0,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 19,00 L      
Boil Size: 27,04 L
Estimated OG: 1,100 SG
Målt OG: 1,099
Målt FG: 1,018
Estimated Color: 23,4 SRM
Estimated IBU: 58,0 IBU
Boil Time: 210 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
3,30 kg       Smoked Malt (9,0 SRM)                     Grain        33,00 %      
2,90 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM)           Grain        29,00 %      
2,00 kg       Rye Malt (4,7 SRM)                        Grain        20,00 %      
1,60 kg       Wheat Malt, Bel (2,0 SRM)                 Grain        16,00 %      
0,10 kg       Chocolate Malt (450,0 SRM)                Grain        1,00 %        
0,10 kg       Roasted Barley (300,0 SRM)                Grain        1,00 %        
50,00 gm      Cascade [7,50 %]  (60 min)                Hops         36,5 IBU      
30,00 gm      Cascade [7,50 %]  (30 min)                Hops         16,8 IBU      
25,00 gm      Columbus (Tomahawk) [14,20 %]  (2 min)    Hops         2,9 IBU      
25,00 gm      Amarillo Gold [9,50 %]  (2 min)           Hops         1,8 IBU      
1 Pkgs        California Ale (White Labs #WLP001)       Yeast-Ale    Godt oppdyrket på forhånd
--------------------------------------------------------------------------------------[/size]
[/tt]
Det er et par unøyaktigheter her:
- Innkokt størrelse ble kanskje i nærheten av 19 liter, men pga mye fjas og dill med pellets og løst kokt humle, ble avtappet ferdig produkt ca 16 liter.
- Kan rett og slett ikke huske hva startvolum var, men husker at jeg undersøkte underveis hva estimert OG ville bli - dermed litt lang koketid
I det heletatt så bærer dette preg av å være et tidlig brygg på en kommende bryggers resymé. Mye gikk galt, men man krysser fingre for at lykken sto den bolde bi. Dette har stått og godgjort seg en liten stund for monitorering av smak og usmak. Foreløpig ser det ut som lettbrukt motorolje, med et lite islett av grønt, men smaken er ikke så hakkandes gal.
Skulle gjerne ha oppdatert før, men siden jeg av natur ikke er i stand til å godta nederlag, så måtte jeg vente til et smakbart resultat av vettug karrakter var på vei før det kunne skje. Har gitt Gahr en liten teaser på oppskriften (siden han spurte ifm. samlingen i Bergen), og hans kommentar var at dette burde lagres... hm... tja... lenge. Men siden jeg har et snev av eventyrlyst også, så kaster jeg dette for almuen (de som kommer dit, i alle fall) den 17. i Bergen, i håp om at vettug kritikk havner i denne retningen.

Kommentarer og spørsmål er velkomne!

EDIT: forstørret skrifttypen til oppskriften. Webmaster
 
Nå har ølet fått stå i en stund, og værende av den optimistiske oppfatning om at du ikke har konsumert opp alt før 'best etter'-dato lurte jeg på hvordan brygget ditt er blitt nå. :)
 
Det er nesten ikke blitt rørt - ikke fordi det smaker dårlig, men fordi jeg har klart å utvise selvbeherskelse som min salige mor sårt har etterlyst opp gjennom årene.

Jeg var frekk nok til å ta med meg noen skvetter på 'Pale Ale'-samlingen her i høst. En av de får jeg klarte å lure en kommentar ut av var Ghar, og han skrev noe slikt som "et godt, rent og kraftig Solsnu-øl!". Jeg kjenner han ikke så godt men håper og regner med at han ikke kaller en spade for grøftegravingsimplementeringsmaskin. En del andre klagde over for mye kullsyre, noe som faktisk var tilfelle der og da. Har lyst til å føye til at NØ sin syntes jeg det var litt lite kullsyre i.

Der og da syntes jeg smaken var hakket fyldigere/mer intens en NØ sin. Nå har litt av sødmen forsvunnet og nå synes jeg det er blitt litt bitrere en NØ sin. men det er fremdeles mer enn nok smak og sødme til å skjule alkoholsmaken godt.

Slik som det smaker i dag er jeg riktig så fornøyd med utfallet. Bestilte dobbelt opp med ingredienser og er på vei til å legge en ny batch inn i 'bryggeschedulen'. Skal da kanskje, beroende på hvordan denn utvikler seg, justere bitterhet og sødme. Men, som sagt, jeg hadde en hel del ulykker (uforutsette hendelser, er vel mer politisk korrekt å si) ifm bryggingen, noe jeg ikke har planer om å replikere og da blir vel resultatet deretter.

Eduard, når/om du er i Bergen så får du en smak om du spør pent - OG om det er noe igjen ;-)

JonP
 
Lurer på hvilken smoked malt du brukte her i denne? Ettersom jeg forstår det er stor forskjell fra TF og Bestmalz sine røykte malttyper og siden den dominerer maltbillen her er det jo nyttig å vite. Tenkte å prøve denne oppskriften, sunturnbrew er jo nydelig!
 
Nøgne Ø bruker vel stort sett TF, så dersom formålet er å klone NØ er TF veien å gå.
 
I de nye versjonene av Sunturnbrew er det så vidt jeg husker brukt peated malt (Thomas Fawcett) for å få røykkarakter. Usikker på mengdene, men jeg tror det er mindre enn skissert i posten til Kjetil Jikiun. Den gjalt vel den første utgaven av ølet.
 
Hadde forøvrig gleden av å nyde en Sunturn på Cardinal sist lørdag.
Den bør nydes langsomt og lenge. Kr 188 takk!!!!
Den 22. snur sola igjen. Blir vel satt en ny batch den datoen?
 
Er det mulig å brygge noe sånt med ekstrakt?

Bruke:
Weyermann Bamberger Rauch, hvete spraymalt, vanlig lys ekstrakt og spesialmalt. Rug er ikke tilgjengelig som ekstrakt i Norge såvidt jeg vet (Northern Brewer selger vel i USA), så dette byttes vel med vanlig light ekstrakt (evt mer hvete?), vil det blir veldig annerledes uten rug?
 
Det er jo en veldig stor andel rug i denne oppskriften så å utelate det vil nok resultere i et ganske så annerledes øl. Er jo verdt å prøve på ekstrakt men det blir nok mye vanskeligere å få til enn andre enklere øl. En god grunn til å gå over til allgrain dette :) Laget en versjon av denne for et halvt års tid siden og den ble svært god, så det er verdt å prøve!

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Ja, regner med det vil ha betydning å utelate det. Hva er forskjellen på resultatet man får av rug vs vanlig palemalt? Er det sånn at rug bidrar først og fremst med munnfølelse/fylde?
 
Rug bidrar nok ikke bare med munnfølelse, men også med god smak. Ikke uventet får du gjerne toner av rugbrød, mer overraskende er gjerne en økt fruktighet. Når ikke rugmalt er mer brukt (til tross for sine utmerkede egenskaper m.h.t. smak og munnfølelse), har det nok sammenheng med at den kan være et helvete å jobbe med for bryggeren ("stuck mash"), men hvis du begrenser rugmengden til 18-20%, burde meskingen gå problemfritt.
 
Å brygge klone av Sunturnbrew frister, vurderer AG BIAB eller kanskje partial-mash BIAB. Funker det greit med BIAB og så høy gravity?
 
Tilbake
Topp