sur lukt under gjæring

Brygget 25 liter tysk kølsch på søndag, var nøye med renhold og alt virket bra.
satt gjæringsdunkene i kjølesapet justert med stc-1000 til 16grader som anbefalt.
kom hjem etter jobb igår, og da luktet det faktisk ganske godt. altså det luktet riktig på rommet hvor karrene står. mens når jeg var inne på rommet og luktet i kjøleskapet idag syns jeg det luktet surt. noen som vet hva det kan komme av? det er ikke noen vill fart i gjærlåsene heller, sist jeg brygget en ipa tok det jo helt av etter 24 timer der inne, mens nå er det ganske tyst. ligger et lag gjær på toppen, så kan jo sive ut andre steder.
brukte tørrgjær denne gangen mot ferskgjær sist.
 
smakte på den nå, den smakte noe som passet med svovel lukten. god var den ikke. kan det være gjæren som holder på og dette kan bli bra? eller har noe gått galt ett sted?
målte den til 1042 når jeg satte den til gjæring søndag. nå målte jeg den til 1014, ikke hørt ett kvekk fra gjærlåser, men mistenker at de karrene ikke er helt tette.
brukte saflager s-23
 
Ingen som vil fortelle meg at den smaken og lukten er klassisk lager gjær og at dette blir fantastisk øl om noen uker?
Jeg syns vereiene har sunket så fort også. Skal dette stemme?
 
Du smaker på et tidspunkt som ikke er veldig flatterende for en lagergjær. Ville bare ventet og smakt om ti dager eller noe. Så lenge det ikke smaker direkte surt så er det vel greit.
 
litt høy temp for lagergjær,, rundt 12 grader hadde passet bedre for denne gjæra (S-23)...Trenger nok ekstra lagring vil jeg tro for å bl kvitt drittlukta...
 
Ok. Han på bryggselv sa den fint kunne gjære på 16grader... bomma litt der da. Får vente 10 dager til og smake igjen da
 
Den vanligste årsaken til svovellukt I undergjæret øl er forlite gjær og fordårlig oksygenering....
 
Hei. Jeg har hatt litt svovellukt på de Kölschene jeg har laget. Men med litt tålmodighet og lagring har de blitt veldig gode.
Kölsch bør vel lagres som en lager, kaldt i 4 uker.
Den siste er som regel den beste:)
 
Ok. Hva vil dette resultere i på ferdig brygg som regel?
Lagre noen uker til på lav temp, så forsvinner nok lukta...Hvis ikke så bør du planlegge for å gi gjæra di et beste utgangspunkt for å lage lager :)
Punkt å tenke på; Nok gjær, rehydrering hvis du bruker tørrgjær, oksygenering istedet for risting...
 
skal ha vært nok gjær, og rehydrering, da gjenstår oksygenerering, noen tips til hva jeg kan gjøre der?
 
Tilbake
Topp