Heisann.
Jeg har en Mison sveisegassflaske stående i garasjen.
Er det noen som vet om den har samme gjenger som CO2 flaskene, og om det går an å bruke denne til korneliusfat?
Gassen inneholder aragon gass også vil jeg tro. Vil ikke tro det er helt bra i øl. Men det skal ikke være giftig og løser seg i vann. Gjengene er ikke det samme som co2 gjenger
Det går fint å bruke sveisflaske hvis du fyller den med ren CO2 og får tak i overgang eller regulator som passer.
Tror ikke Tess har adapter, men du kan jo spørre. Kansje du finner på ebay? Det enkleste er vel å bytte mutter på gassregulatoren eller kjøpe en gassregulator for sveisegass. Mutter får du sikkert på Tess eller hvis du kjøper en billig sveiseregulator på Clas Ohlson e.l. Jeg har vel ett par slike muttere liggende også.
Mison ventiler har ikke sprengblekk. Noe som er påkrevd for CO2. Om du fyller CO2 på en mison flaske kan flaska i verste fall eksplodere/revne ved middels til høy temperatur.
Jeg har sett sprengblekket på en 5 liters CO2 flaske ryke ved bare 25 varmegrader. (Den var nok enten overfylt eller så var det en betydelig mengde vann/skit på flaska da den ble fylt og da den ble satt i et "varmt" rom ble trykket så høyt inne i flaska at sprengblekket røyk...)
En full flaske med CO2 har et trykk på rundt 45-50 bar. Sprengblekket ryker ved c.a. 190 bar. Så det sier litt om hvor mye CO₂ ekspanderer ved relativt normale temperaturer...
Om det er kostnadsmessig forsvarlig ville jeg i det minste fått byttet om til CO2 ventil og så ville jeg sjekket revisjonsdatoen på flaska før evt. fylling av CO2. Flaskene skal revideres hvert 10. år.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.