Sveising av 50l fat (rustfritt DIN1.4301)

B

bard

Jeg har fått en med MIG utstyr til å sveise et fat for meg, men ble veldig usikker på om vi får det til. Evt om det er noe spesial materialer vi trenger for å få det til. Noen med erfaring på området? Skal sveise på noen rustfrie kuplinger og tette noen små hull...

Det burde gå greit det, men mig-sveising på rustfritt gir mye sveisesprut.
Bedre å hardlodde koblinger.
Men sveising fungerer. Nokså tykkvegget disse fatene :)
Smør på godt med sveisepasta innvendig, så slaggspruten ikke brenner seg fast.

Takker for input, Magne.

Men det betyr vel da at jeg må bruke en egnet tråd?  Altså en i rustfritt for rustfritt? Og argon gass med riktig mix?

Om sveisen sitter er jo greit å sjekke, men jeg er litt bekymret for rustdannelse over tid.  I hullene som skal tettes tenker jeg å pusse godt ned etter at fugen er lagt - da minsker vel sikkert faren for rustdannelse her.  Mener jeg leste et sted tidligere at motstandsdyktigheten mot rust ble redusert en god del ved sveising..?

Du må ha rustfri tillsatstråd ja, helst ikke for grovt, 0.8 er fint på sånt arbeide, du ma også ha egnet gass, men hvis det er " normal" gass til trådmater som står på fra før funker dette også, blir ofte kalt Mison 18 eller Secure 18, forskjellig benevning på samme gass fra forskjellige levrandører. da er det 18% CO2 og 82% argon.
Du trenger nok ikke bekymre deg så veldig for rustdannelse når det ikke er verre miljø en i en kokekjel.

Jeg kjøpte også MIG med 0.8 rustfri tråd og argon for å sveise bryggeri, men det ble sørgelige greier - ihvertfall til å begynne med.
Konklusjonen var nok at største utfordringen lå hos sveiseren, men etter masse testing (og ei halv flaske gass) så fikk jeg omsider til et oppsett av spenning, trådmating, gassmengde og sveiseavstand som funka.
Jeg bruker også et TIG-håndtak på et vanlig pinneapparat til sveising av småtteri, og selv om wolfram'en er forbruksvare ved ripstart så er dette MYE enklere enn med MIG-apparatet.

Jeg sveiser, men blir nok aldri en sveiser - dette er håndtverk for de som kan det, ikke for sånne som meg :)

Erlend H.

Må nok regne med at man lager noen høner til å begynne med ja, ser ut som om ei høne har driti bortover. Innstilling av apparat er alfa omega for en god sveis, blir det bare en fiselyd når man kjører på tråd har man for lite mating, kjenner man pistolen lugger litt er det for mye, får man til en lyd som høres ut som man steiker egg å bacon er man innafor, skal få en fin sprakelyd. Så er det å få passe varme slik at man får med godset man sveiser til å flyte inn i smeltebadet, uten å brenne seg for langt inn i det man sveiser. Er også viktig å tenke over hvilke del som blir varmest og hvem som er kaldest, skal man sveise en rørstubb på en kjele så må man pendle sveisen fra rør til kjele og holde varmen lengst på kjelen siden den er kaldest. Er det en tykk kobling som feks en litt stor triclamp blir den kaldest.
Tig er nok min beste venn i garasjen, bruker den til all sveising, kan sveise fra 0.5mm opp til 5mm, ingen sprut, slagg eller annen forurensning, bare litt røyk. Er litt forbruk på wolfram til man blir litt stødig på handa ja, fort gjort å duppe den i sveisen så det blir flaggstang, plutselig blir den en halvsankti kortere ja, men koster heldigvis ikke skjorta. Er den riktig slipt og man unngår dupping holder den en stund  :) slipes spiss med sliper i 45 grader vinkel med roterende bevegelse mot tuppen :yes:
Sveising er morro :skitbra:

Etter en prat med en proff sveiser i nabolaget kom det fram at for å få gjort dette skikkelig så må man minst ha en 97% Argon andel i gassen.  MISON 2 fra AGA er beregnet på sveising av rustfritt stål.  For min del blir det nok nå heller rimelig weldless løsning.  Blir for mye styr, usikkerhet og pris for hobbysveisingen tipper jeg... 

bard skrev:
Etter en prat med en proff sveiser i nabolaget kom det fram at for å få gjort dette skikkelig så må man minst ha en 97% Argon andel i gassen.  MISON 2 fra AGA er beregnet på sveising av rustfritt stål.  For min del blir det nok nå heller rimelig weldless løsning.  Blir for mye styr, usikkerhet og pris for hobbysveisingen tipper jeg... 
Gassblandingen er for å hindre sveisesprut først og fremst :)
Men likevell. Hardlodd/myklodd er mye bedre i mine øyne.
Det er penere, mer hygienisk, enklere, billigere muligens :)
Men ikke like hardt, hardt nok i de fleste tilfeller da....

Beste løsning: TIG-sveising. det jeg har gjort på mine egne tanker sveiset jeg stort sett med tig, og syrevasket etterpå for å ta bort glødeskall og annet organisk som kan begynne å oksidere. (Jobber som sveiser)

Hans_K_S skrev:
Beste løsning: TIG-sveising. det jeg har gjort på mine egne tanker sveiset jeg stort sett med tig, og syrevasket etterpå for å ta bort glødeskall og annet organisk som kan begynne å oksidere. (Jobber som sveiser)
Hva slags syre bruker du?
Jeg sveiser selv med tig, men ender stort sett opp med og polere bort misfargingen.

tror det vi har på jobben heter noe sånt som "stainless steel cleaning paste" eller noe i den dur. Jeg kan sjekke produktnr og sånt noe på mandag hvis det er av interesse?

husker ikke helt hva virkestoffet er, men det er en syrebasert, relativt viskøs gel som påføres arbeidsstykket med pensel. finest resultat får man hvis man tar en pussematte og gnikker mens man skyller av syra. da får man vekk alle biter av glødeskall. bruk for guds skyld kjemikaliehansker!

Sveising er gøy, men RF sveises med TIG og BAKGASS og av erfarne sveisere, MIG er ikke så egnet, men seff. kan en god sveiser fikse det og, men vi amatører gjør det nok best med sølvlodd og tinnlodd (3% sølv 97% tinn) og ikke minst Tec7, Magne har tipsen angående lodding.

Hans_K_S skrev:
tror det vi har på jobben heter noe sånt som "stainless steel cleaning paste" eller noe i den dur. Jeg kan sjekke produktnr og sånt noe på mandag hvis det er av interesse?

husker ikke helt hva virkestoffet er, men det er en syrebasert, relativt viskøs gel som påføres arbeidsstykket med pensel. finest resultat får man hvis man tar en pussematte og gnikker mens man skyller av syra. da får man vekk alle biter av glødeskall. bruk for guds skyld kjemikaliehansker!

Ja det hadde vært intressant og vite navn ol. på produktet, flott hvis du har bry til og sjekke.
Jeg har lest på nett om salpetersyre, det brukes visst i større skala industiellt, men det er visst et skikkelig ugreit stoff :eek: :eek:

Heter steinclean og selges på tools. På rustfritt er det kun tig og bakgass som er egnet for fint og hygienisk resultat.

Det dere leter etter heter på godt norsk beisepasta eller syrebeising for rf. stål

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Går fint å sveise RF også med MIG, da med en god inertgass blandet for rf (feks AGAs Mison2), og et godt, moderne pulsapparat. Apparatet jeg har på jobb er et Esab C3000i, og dette sveiser selv rustfritt stål så og si helt uten sveisesprut med litt trening.

Tilbake
Topp