Svevende partikler i øl

Hei. Har fått så god hjelp her før så prøver igjen.
Tappet øl på flasker i går. I dag ser jeg det ligger å svever noen sorte flak i toppen av flasken. Gjelder bare en 4-5 flasker. Lurer på om det kan være rester av tørrhumle som ble med på slutten av flaskinga, det lå en del rester av denne igjen på toppen av brygget da jeg åpnet. Bør ikke dette egentlig synke helt ned?

Vil dette synke etterhvert?

spørsmål 2: oppskriften sier 6 gram sukker pr liter. Jeg feilberegnet litt og fant ut at jeg har karbonert på 7-7,5 gram pr liter. Blir dette eksplosive greier?
 
Om det er humle bruker det å ha sunket til bunns etter karbonering.

Forutsatt at det er en IPA el. siden du har brukt tørrhumle, og den var skikkelig utgjæret før flasking, er det nok ingen fare med vel 7 g/l karboneringssukker. Jeg bruker vanligvis 6 gram på PA/IPA, men har brukt 7 gram på en PA én gang og det ble på ingen måte voldsomt (og har brukt over 9 gram på Saison uten noen eksplosjoner). Har imidlertid opplevd lett overkarbonering bare med 6 gram på mørkere øltyper som sannsynligvis burde stått en ekstra uke før flasking.
 
Hei. Har fått så god hjelp her før så prøver igjen.
Tappet øl på flasker i går. I dag ser jeg det ligger å svever noen sorte flak i toppen av flasken. Gjelder bare en 4-5 flasker. Lurer på om det kan være rester av tørrhumle som ble med på slutten av flaskinga, det lå en del rester av denne igjen på toppen av brygget da jeg åpnet. Bør ikke dette egentlig synke helt ned?

Vil dette synke etterhvert?

spørsmål 2: oppskriften sier 6 gram sukker pr liter. Jeg feilberegnet litt og fant ut at jeg har karbonert på 7-7,5 gram pr liter. Blir dette eksplosive greier?

Det skulle ikke kunne være noe som stammer fra flaskene? "Svarte flak" høres ikke ut som humle, men jeg skal ikke påstå at det er umulig.

Du veit ikke om dette var de første eller siste flaskene du fylte? Hvis det er tilfeldige flasker fra ulike tidspunkter i tappeprosessen, skulle det indikere at flakene stammer fra flaskene, men hvis det er de fem-seks første eller siste, virker det mer rimelig at det er noe som kommer fra ølet.
 
Sist redigert:
Helt nye flasker, så tror ikke det stammer fra de. Utstyret var også helt rent.
Tror jeg heller mot at det kom noen flak fra tørrhumlen da jeg stikket det om.
Ellers prøvde jeg en øl i går, 3 dager etter flasking. Rolig karbonering hittil, til tross for at jeg hadde 1-1,5 gram mer sukker i laken enn oppskriften. Vi får se hvordan det utvikler seg. Er en IPA.
 
Helt nye flasker, så tror ikke det stammer fra de. Utstyret var også helt rent.
Tror jeg heller mot at det kom noen flak fra tørrhumlen da jeg stikket det om.
Ellers prøvde jeg en øl i går, 3 dager etter flasking. Rolig karbonering hittil, til tross for at jeg hadde 1-1,5 gram mer sukker i laken enn oppskriften. Vi får se hvordan det utvikler seg. Er en IPA.
Karboneringa går nok ikke fortere om du har i mer sukker, så ingen grunn til engstelse :) .
 
Tilbake
Topp