svimmelhet av øl?

Hei hopp, har fått et besynderlig problem.
Har endelig fått 1. brygg på fat, karbonering på gang.
Har prøvesmakt og d smaker hveteøl, dog med en gjærsmak.

Problemet er at jeg blir svimmel etter prøvesmaking! (og nei, inntaket er ikke stort ;))
Er det noen som har ei forklaring på hva dette kan være?

Renser/desinfiserer m starsan, kan rester av dette evt søl på hender mm gi slike syntomer?

Veldig glad om noen kunne gi noen tips om hva som kan være grunnen.

mvh ole

Hvis du virkelig kan verifisere at du blir svimmel av å smake, så styr totalt unna!!!! Da har du laget en gift som antagelig vil være interessant for opptil flere lands forsvar(angrep?!?).
Nå kan jeg vanskelig tenke meg at det forholder seg slik, ingenting av det vi bryggere driver med skulle gi slike symptomer. Hvis du ikke har krydret med artige urter eller lignende.
Det kan være det som kalles gledesrus, som vel gustavf var inne på. ;D

StarSan er dessuten nærmest for sikringskost å regne, i bryggerkretser. Det er så ufarlig at man ikke skal skylle det vekk engang...

Svimmel i form av vertigo.
Ble svimmel 1. gang etter å ha rengjort fat og overført øllet og trykksatt, tok så ei pause, svimmelhet ga seg.
Gikk ut igjen smakte på øllet senere på kvelden, ble lett svimmel igjen..
Neste dag, smakte på øllet, ble svimmel nok en gang..
Høres jo helt corny ut at d skal være noe m øllet, hva kan evt dannes utover vanlig etanol ved gjæring?

Tror kanskje rengjøringsmidlet kan være noe å se på, tror jeg bestiller stoutrens fra petit prøver det.
Kan evt slanger gi fra seg stoffer som kan gi sånne utslag?

Har lett for å bli svimmel, (blir feks fort svimmel av løsemidler til maling etc).
Jeg må nok "feilsøke" rutiner, bytte ut slanger, rengjøringsmidler mm til neste brygg.
I værstefall hvis d vedvarer må je avslutte min bryggekarriere i sin spede begynnelse :duh:

Høres besynderlig ut!
Hva har du/gjør du? Ville ikke tro StarSan gir slike symptomer selv om det inneholder litt annet enn bare fosforsyre. Bruker du noe annet middel av noe slag? Hva slags slanger bruker du, PVC eller silikon? Hvis du reagerer lett på løsemidler, er min første tanke plastforbindelser.

StarSan er i likhet med Sterkrens basert på fosforsyre. Stoutrens som du nevner, er det motsatte, altså lut. Du rengjør fatet med Stoutrens, kaustisk soda, Sun oppvaskmiddel eller lignende og skyller GODT, så desinfiserer du med Sterkrens eller StarSan etterpå. Dette skylles ikke i det hele tatt.
For nærmere opplysninger angående StarSan:
http://www.fivestarchemicals.com/tech/starsan.pdf http://www.fivestarchemicals.com/msds/starsan.pdf

Hva slags øl snakker du om? Høy OG?

Det som kan ha skjedd er at du har en god mengde med ´fusel-alcohols`i ølet ditt, for eksempel (søk wikipedia) og noen folk blir lett svimmel av det
kan skyldes bl.a.:
- høy temperature ved gjæring
- for lite næring til gjæring (spesielt i øl med veldig høy OG)
- for mye tid i gjæringsbøtta (snakker om måneder her)

Kanskje dette er noe du kan finne ut mer om ?
har lest litt om det noen ganger på nett, men husker ikke helt hvor

hilsen

Spør en lege. Jeg hadde en kompis i gymnastiden som fikk liknende symptomer, og han må holde seg borte fra alkohol... Krysser fingrene.

Ja, oppsøk lege. Kan ha årsak fra balansenerven din. Veldig vanlig at forstyrrelser der gir virtigo. Kan ha med løsmidler å gjøre, kan også være fra nakkebegelser (bøye seg ned eller bøye hodet bakover mens man drikker) Da er det isåfall et indre øre (labirynth) problem. Med andre ord, svimmelhet er kompleks og bør utredes videre.

En oppdatering på svimmelhets problemet, har friskmeldt øllet, det smaker aldelses nydelig!

Tror som tidligere nevnt at for stor eksponering/"inntak" av starsan som var problemet. Brukte ikke noe verneutstyr, samt la alt av tappeslanger mm i mixen, slik at mengden som ble igjen kanskje ble vel stor?

Leser i bruksanvisningen at såframt man har riktig blanding så kan man la rester av starsan mixen være på utstyret. Men samtidig ser jeg av innholdsfortegnelsen at produktet inneholder en benzenholdig syre sammen med div annet snæks, og hvis jeg husker min organiske kjemi korrekt så er benzen særdeles lite helsefremmende, (kreftfare).

Så for min del blir nok utstyr skylt i kokende vann i tillegg.

mvh ole

Husker jeg leste det da jeg fylte bensin, "Inneholder benzen, kerftfremkallende"

Grunn til å bruke ren fosforsyre ?

Oddvar Demmo skrev:
Husker jeg leste det da jeg fylte bensin, "Inneholder benzen, kerftfremkallende"

Grunn til å bruke ren fosforsyre ?

Benzen gir svimmelhet og ubehag og siden det damper lett er det lett å få i seg. Dodecyl-benzylsulfonsyre damper ikke så lett siden du har en lang karbonkjede og en polar sulfonsyre-gruppe på benzenringen og er trolig ikke årsaken. Trolig er denne syra der for at det skal skumme ordentlig og sannsynligvis ikke farlig i de konsentrasjonene det er snakk om. Sigma-Aldrich kan melde om disse symptomene på deres produkt:

SYMPTOMER PÅ EKSPONERING
Stoffet er ekstremt ødeleggende for slimhinner, øvre luftveier,
øyne og hud. Innånding kan forårsake kramper, inflammasjon og
ødem i strupehodet og bronkiene, kjemisk lungebetennelse og
lungeødem. Symptomer på eksponering kan være brennende følelse,
hoste, pipende åndedrett, strupekatarr, kortpusthet, hodepine,
kvalme og oppkast.

Erik1984 skrev:
Benzen gir svimmelhet og ubehag og siden det damper lett er det lett å få i seg. Dodecyl-benzylsulfonsyre damper ikke så lett siden du har en lang karbonkjede og en polar sulfonsyre-gruppe på benzenringen og er trolig ikke årsaken. Trolig er denne syra der for at det skal skumme ordentlig og sannsynligvis ikke farlig i de konsentrasjonene det er snakk om. Sigma-Aldrich kan melde om disse symptomene på deres produkt:

Det er, så vidt jeg husker fra Basic Brewing-gjennomgangen av Star San, ikke kun skumming som er grunnen til bruken av dodecyl-benzylsulfonsyre. Den inngår også som en del av mekanismen som bryter ned mikroorganismer og gjør at StarSan fungerer ved høyere pH enn ren fosforsyre.

gustavf skrev:
Erik1984 skrev:

Det er, så vidt jeg husker fra Basic Brewing-gjennomgangen av Star San, ikke kun skumming som er grunnen til bruken av dodecyl-benzylsulfonsyre. Den inngår også som en del av mekanismen som bryter ned mikroorganismer og gjør at StarSan fungerer ved høyere pH enn ren fosforsyre.

Det kan godt være :) Men H3PO4 skummer ikke av seg selv og de fleste såper inneholder noe som ligner dette (lang karbonkjede med en polar gruppe i enden) for å stabilisere skum, men som du sier kan det godt være at det dreper bakterier også

He he, enig at lege er å foretrekke foran forumsvar. Stilte spørsmålet for å høre om noen hadde opplevd lignende..

Som nevnt tidligere så har jeg opplevd ulik grad av svimmelhet før.
Så har allerede vært hos ulike spesialister om tema, men svimmelhet er en diagnose med mange årsaker.
Har ikke funnet årsak i mitt tilfelle.. ...får tinge ny time!

mvh ole

Tilbake
Topp