Ta en sjanse med WY3711?

Håvard Skjevling

Norbrygg-medlem
Hadde store planer om å flaske en saison med 3711 idag.

Oppskrift som følger:
43% Pilsner
26% Maris Otter
13% Munich 1
8% Crystal 120L
6% Flaket hvete
4% Hvitt sukker (kok)

Mesket rundt 64 grader.
OG målt til 1.060.
SG var 1.009, ifølge mine notater, 29/7 og 01/8.
Tørrhumlet 29/7 med en spak mengde Saaz.
Men idag når jeg måler ser den ut til å ha falt til 1.007/1.006 omtrent.
(Alle prøver avgasset og temperert og tatt med samme flottørz)
Tenkte ikke karbonere høyere enn 3 vol.

Jeg vet jo hva svaret er selv, før jeg spør, men...
... bør jeg vente et par dager?

edit: glemte å nevne, pitchet 23/7.

Sist redigert:
Hmmm, hydroprøven smakte ganske syrlig, burde jeg mistenke en infeksjon eller er dette å forvente av 3711?
Startet på 22 grader og økt over tre dager til 25.

Vent. Saison-gjær har det med å somle med avslutningen. Du skal ha fått litt av infeksjon om den gjør seg gjeldende i smak allerede. Relax, don't worry osv ;)

Vent. Saison-gjær har det med å somle med avslutningen. Du skal ha fått litt av infeksjon om den gjør seg gjeldende i smak allerede. Relax, don't worry osv ;)
Jeg tok den så klart ut av vannbadet for å gjøre klart, så nå står den bare i romtemp.
Burde vel ikke ha så mye å si at den står i 22-23 grader de siste dagene?

Gjæret på ca samme temperatur-trinn sist sommer (opp til 25,5c) med 3711, den avsluttet på 1.004 etter ca 2 uker om jeg husker riktig. Ble veldig fruktig og god, ingen bismaker. Håper du får samme resultat:)

Er litt på gjerdet ennå. Ølet er forsåvidt fruktig og tørt, men en smule for surt.
Lar det modne litt til for å se om smaken bedrer seg, håper det ikke er noe aceto-tøys bare.

Jeg har et par mørke øl som har kommet seg betraktelig etter at jeg først syntes de var alt for syrlige. Men surt og syrlig er vel ikke helt det samme? Uansett - det kan skje mye med øl som får lov å ligge, har jeg skjønt.
Drakk forresten den siste av den første saison'en min i dag - og den hadde ikke vondt av de månedene den sto i kjelleren.

Ja, jeg satser på det samme, du får spørre igjen om en måneds tid ;)
Jeg har ikke så fin gane at jeg kan si om det er surt eller syrlig, men heller mot surt.
Litt te-pose beskhet og surhet.