Tåkete øl

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en runde Kinn Kveldsbris for en tre ukers tid siden. (4600 g Pilsmalt, 570g Hvetemalt og 200 g Crisp cara gold) Jeg hadde litt problemer med H2S da den i prinsippet var ferdiggjæret, men det forsvant i løpet av en ukes tid. Den var også helt tåkete hele tiden under gjæringen og fortsatt da jeg flasket den, nå som den har stått på flaske noen dager ser jeg at den har blitt klar men med mye bunnfall. Alt øl jeg har tappet tidligere har vært klart når jeg har flasket det. Det eneste jeg har endret var at jeg brukte en ny meskepose med mer grovmasket bunn. Har noen noen erfaring med tåkete øl og noen forklaring på hva som har skjedd?
 
Jeg vil tippe det er gjæra og humla og ikke noe med meskeposen å gjøre
De fleste wit og humleøl jeg brygger har også en tendens til å bli slik over tid, men det pleier å holde seg i suspensjon litt lengre enn en uka da
 
Sist redigert:
Ja, jeg tror neppe meskeposen har noe med saken å gjøre, men det var nå en gang det eneste nye med oppsettet... Den er gjæret med BE-134, jeg har brukt den noen ganger før uten tåkefyrstetendenser, humlet med East kent golding, Amarillo og Middelfrüh
 
Jeg hadde også ganske rikelig med humle i forrige Saison og den var også ganske tåkete første uka, men helt klar nå.
BE-134 gir normalt et veldig klart øl og minimalt med bunnfall som fester seg solid i bånn, men nå vet jeg jo ikke hvordan det oppfører seg med IPA menger humle

1 uke

DSC010612040.jpg

3 uker


88CDFCAF-58C2-4C9E-89C0-A9DF45F77D94.jpeg
 
Ja, jeg tror neppe meskeposen har noe med saken å gjøre, men det var nå en gang det eneste nye med oppsettet... Den er gjæret med BE-134, jeg har brukt den noen ganger før uten tåkefyrstetendenser, humlet med East kent golding, Amarillo og Middelfrüh
Belgisk gjær generelt er vel dårlig til å flokkulere, og Fermentis sier "slow" om BE-134 under rubrikken "sedimentation time". Mye humle bidrar også til tåkedannelse, sjøl når du ikke har tørrhumla. (Polyfenoler fra humla binder seg til proteiner.)

Jeg husker ikke hvordan mine saison med denne gjæren oppførte seg, men de endte i alle fall opp krystallklare.
 
Tilbake
Topp