Takk til dere alle!

Status
Stengt for ytterligere svar.

janh

Norbrygg-medlem
Advarsel 1: dette innlegg er sikkert alt for langt
Advarsel 2:Dyrt bryggeutstyr gir nødvendigvis ikke godt øl.

Jeg fikk en ”åpenbaring” sist påske. Jeg var innom ”Den Gode Nabo” i Trondheim og der hadde de Nøgne Ø sin Pale Ale på fat. Jeg hadde til da vært mest opptatt av tysk og helst engelsk øl. Men dette var et utrolig friskt, smakfullt og lettdrikkelig øl. Blikket ble nå vendt vestover. Og for å fortsette ”amerikansk”: I like to thank our sponsors.
Takk til Nøgne Ø. Advarsel 3: Jeg er ikke nøytral. Nøgne Ø er et fyrtårn. Det tar også godt vare på oss hjemmebryggere og de er en stor inspirasjon for oss. Vi prøver å bli bryggere, de er kunstnere. Jeg er Norgesmester, de er Verdensmester.
Takk til OlaB og Petit (og alle dere andre). Jeg håper han har fått litt valuta for pengene. Man KAN brygge godt øl på fint utstyr! (men se advarsel 2). Men litt alvor. Vi må bruke våre norske forhandlere. De er helt sikkert glad for fine ord, men det er omsetning de lever av. Vil du at din nærmeste forhandler skal bestå- bruk han.
Takk til de driftige menn (for det er vel bare menn?) i Norbrygg. Dere gjør en utrolig bra jobb, og uten dere ville det ha vært stusselig å være hjemmebrygger i Norge.
Til slutt skåler vi for oss selv. Det hadde ikke vært noe arrangement uten deltakere. Månefisken hadde byens beste og mest spennende utvalg av øl lørdag 20. mars.
Det har vært utrolig mye oppstyr. Øl engasjerer. Radio, aviser, kjente, ukjente.
Kjenninger kommer ”ut av skapet”- de har tenkt lenge på å begynne med ølbrygging.  Hvis jeg får noen til å begynne med ølbrygging gjør det meg stolt. Nå har jeg fått noe jeg aldri hadde trodd:”15 minutes of fame”. Men det er moro og jeg trives i rollen som selvutnevnt ølambassadør.
Jeg rir nødvendigvis ikke den dagen jeg saler. Men når jeg først sitter i salen går det unna. Jeg ble interessert i (annet) øl (enn pils) på midten av 90 tallet da jeg fløy styrmann langruter. Men jeg var vissnok bare amatøren i forhold til en annen ølinteressert styrmann. Han het Kjetil…..
Jeg meldte meg inn i Norøl og etter hvert i Norbrygg (Medlem nr 58 4/2 1999). Kjøpte boka ”Moderne Hjemmebrygging”. Og satt mitt andre brygg november 2007- Coopers kit med Moss Maltekstrakt. Mitt første brygg satt jeg i kjelleren hjemme rett før russetiden i 1974. 
Mitt ”fundament” som hjemmebrygger er den kunnskap som er formidlet gjennom dette nettstedet og boka ”Moderne Hjemmebrygging”. Alt utstyr jeg har kjøpt eller bygget har jeg fått informasjon om her. Jeg har brukt linker og henvisninger herfra og kommet videre til nyttige nettsteder og butikker. (But-Support Your Local Homebrewingstore). Jeg har hatt mye nytte og glede av ”The Brewing Network” og vervet meg som sersjant for å støtte. Det jeg her funnet på egenhånd er ”Brannteknikk Grenland”, veldig hjelpsomme og hyggelige mennesker, og Lundetangen Pub. De holder meg med tomflasker og er prøvesmakere.
Jeg tror det var Eduard som linket meg inn på Speidel og jeg brygget mitt første ”All-grain” 26. februar 2008. Pils. Det var et greit øl å drikke, men pils? Med seier i juleølkonkurransen og to sølv og to gull inkludert årets hjemmebrygger har det gått mye bedre enn jeg i mine villeste drømmer kunne forestille meg. Jeg har faktisk et snev av dårlig samvittighet. Men når jeg tenker meg nøye etter så har jeg brukt litt tid på øl. 65 batcher siden start og med alt arbeid inkludert, ca 10 timer pr batch. Jeg har ca 70 bøker om øl og jeg har hørt på samtlige podcaster fra ”The Brewing Network”, inkludert ”Lunch Meet”.
For å komme til finalen i NM må man ha godt øl. For å vinne må man virkelig ha dagen. Det er små marginer og selv om dommerne er så gode og nøytrale som de kan være, kan det være ting som dagsform, preferanser og rekkefølge som gir utslag. I år var jeg heldig.
Jeg gledet meg virkelig over Gahr’s seier i fjor. Velfortjent. Tenk å kunne kjøpe sitt eget øl på polet. Tøft. Jeg var selvfølgelig grønn av misunnelse. Og nå er det min tur. Er det rart jeg har sovet dårlig? Håper bare at dette ikke er en drøm jeg snart våkner av.

janh

PS. Vinnie er cool. Ok bare vi ikke bruker eller henviser til PTE på etikett osv. 


     
 
65 batcher på to år er godkjent! Fortsett sånn.

Jeg støtter dine kommentarer om å handle lokalt. Det har betydd utrolig mye for hjemmebryggingen i Norge at vi har fått flere gode utstyrs- og råvareforhandlere her i Landet. Atle Holgar var pioneren, og nå har hans "arvtager", Ola Skarland også fått følge av Vin & Bar og Maltbua. Det er etter hvert godt å være hjemmebrygger i Norge.


janh skrev:
Jeg gledet meg virkelig over Gahrs seier i fjor. Velfortjent. Tenk å kunne kjøpe sitt eget øl på polet. Tøft. Jeg var selvfølgelig grønn av misunnelse. Og nå er det min tur. Er det rart jeg har sovet dårlig? Håper bare at dette ikke er en drøm jeg snart våkner av.

Takk for tilliten, og velkommen i klubben! ;D Har dere gjort noen avtaler om når det skal brygges? Gleder meg til å smake.

Hilsen Gahr (som bare er korporal i the BN Army, men som vurderer å stige i gradene...)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp