Tapping av øl i flasker - kan vinflasker og vinkork brukes?

Hei,

Mitt første brygg er snart ferdig og skal snart tappes over på flasker. Jeg har noen øl flasker til formålet (og har kjøpt inn kapselpåsetter). Men lurer også på om jeg kan bruke vinkorker og vinflasker? Har en del vinflasker, korker og utsyr til å sette kork i vinflasker liggende etter å ha laget tomtebrygg til jul noen år....

HIlsen, tommy

Har prøvd det en del ganger, og har svært blandede erfaringer. Om flaskene lagres stående, lekker kullsyren ut etter en stund, liggende er det min erfaring at det går bedre. Men det kommer an på korkene. Jeg hadde heller brukt vanlige flasker og korker. Og husk for all del at vanlige vinflasker ikke er beregnet for trykk! Bruk flasker for musserende vin.

du kan jo ta en tur i butikken og kjøpe pante-flasker i kasser? Om du bruker Flashc-o-matic trikset så desinfiserer du en hel kasse i slengen.
Med vanlige ølflasker og riktige korker så kan du nok være tryggere at ølet tåler lagring.

Enkel desinfisering av flasker, en hel kasse tomflasker i slengen:

Arve: Veldig godt tips! Skal definitivt prøve dette!

Tommy: Du kan få kjøpt champagne korker på vin og bar. Burde holde kullsyren bedre enn vanlige vin korker.

Tilbake
Topp