Tapping

P-K

Norbrygg-medlem
Hei. Jeg har nå et juleøl ferdig gjærer på fermzilla. Kan jeg tappe dette på kar, vaske fermzillaen og deretter tilbake på den. Så karbonere og tappe med mottrykksfyller på flaske. Ny på brygging og har bare et corneliusfat, og det står med cider fra årets eplemostproduksjon.
 
Hvorfor ikke karbonere med sukker direkte i flaskene? Raskere, sikrere og bedre.
Tapping fram og tilbake tilfører oksygen. Det ødelegger ølet relativt raskt.
Bor du i nærheten av Asker har jeg et ekstra fat du kan låne noen måneder.
 
Du kan vel også bare karbonere ølet som det står nå uten å stikke om?
Absolutt, en solid kaldkræsj, og en sett og glem karbonering på rundt 2 grader og 0,7-0,8 bar over 10 dager for så å motrykksfylle. I fermzillaen, om den er 30 literen, er det enkelt å "vippe" den i stavitet sitt så man får ut alt uten om 1 liter eller 2, med tanke på at det er lite bunnfall og humlerester.

Med andre ord, this is the way, ja eller bare kjøpe et til fat :)
 
Takk for svar. Da går fermzillaen i kjelleren (iskaldt) og fyller flaskene etter noen dager
 
Hei og takk for råd. Har lest det og skal passe på det. Er det greit om jeg kobler på co2 på 0,8 bar og lar det stå slik kaldt? Da vil vel regulatoren sørge for at trykket bli konstant?
 
Som førstereisgutt er det bra med et slikt forum Og ja, jeg skjønner at jeg var alt for sent ute med juleøl, men har anskaffet utstyr for kort tid siden. Det får heller stå over jul. Liner å ha juleøl til lutefisk uansett når på året den spises
 
Hei og takk for råd. Har lest det og skal passe på det. Er det greit om jeg kobler på co2 på 0,8 bar og lar det stå slik kaldt? Da vil vel regulatoren sørge for at trykket bli konstant?
Riktig karbonering er litt viktig syns jeg, så kan være greit å finne ut temperaturen i kjelleren og bruke en kalkulator for å finne ut hva som blir riktig trykk i forhold til ønsket karbonering.

 
Som førstereisgutt er det bra med et slikt forum Og ja, jeg skjønner at jeg var alt for sent ute med juleøl, men har anskaffet utstyr for kort tid siden. Det får heller stå over jul. Liner å ha juleøl til lutefisk uansett når på året den spises
Kjøp årets juleøl på polet og spar på denne til neste jul. Kommer an på oppskriften, er det undergjæret øl så nyter det godt av lagring et halvt års tid.
 
Tilbake
Topp