Temperatur i gjaringskaret siste dagene for flasking?

Nå fater jeg mest for tiden, og dermed flasker jeg ikke ei heller naturlig karbonerer jeg for tiden, men jeg kjenner meg ikke igjen i problemene dine, med at det ikke gjærer ut. Jeg øker ikke temperaturen og gjærer ales normalt sett mellom 16 og 18 grader, på to uker. Jeg finner det dermed litt merkelig at akkurat din utgjæring skulle være så veldig annerledes enn andre sin. Ser du gjærer i stål, og således regner jeg dem for temmelig safe, men det kan jo ligge en infeksjon i brusesteinen eller andre steder i utstyret ditt.
Håper jeg tar feil og at det ikke skyldes infeksjon!
 
Hvis dette var et problem hver gang er jeg enig. Da er det nok pga infeksjon og dårlig brusestein etc. Men jeg tror ikke det. Jeg gjærer jo også på 17 grader og 8 av 10 ganger blir det bra karbonert. De gangene det blir overkarbonerte øl smaker ølet fortsatt godt, selv etter 8 uker.
 
Ekornskurken. Har du termostat? Eller har du ølet stående i et rom med 18 grader. Kompisen min bruker et rom på ca 18 grader og sist vi åkte selve ølet var det som mest oppe i 22 grader. Slik har aldri jeg det. Jeg har en sensor plassert midt i gjæringskaret og bruker kjøleskap og varmekappe til å alltid ligge på stabil temperatur
 
Konisk Chronical fra SS Brewtec eller en Fermentasaurus (har begge), måler temp i thermowell som er isolert. Hele gjæringsforløpet foregår i kjøleskap styrt av inkbird eller STC (har flere kjøleskap). Jeg stoler på temperaturen jeg måler selv, selv om der nok er unøyaktighet der også.

Jeg forstod det som at dette var noe som skjedde hver gang hos deg, og ikke bare på enkelte batcher!
 
Tilbake
Topp