Temperatursvingninger på lagret øl

Nydal

Norbrygg-medlem
Jeg har mine fat stående i kjøleboksen på rundt 8 grader, men trenger snart plassen til å "lagering" pilsner. Dermed blir fatene utsatt for et temperaturøkning på rundt 8 grader(dagens utetemperatur) og skal stå i garasjen frem til pilsen er ferdig "lagret" (4-8 uker).
Vil dette kunne påvirke kvaliteten/holdbarheten på ølet? All øl har blitt produsert fra rundt juni og frem til nå.
Jeg har et kjøleskap som skal brukes under gjæringsperioden, men kan dette brukes "lagering"? Temperaturen går ikke lavere enn 4 grader og dette er ifølge det jeg har lest meg frem til litt for høyt.

Nydal skrev:
Jeg har mine fat stående i kjøleboksen på rundt 8 grader, men trenger snart plassen til å "lagering" pilsner. Dermed blir fatene utsatt for et temperaturøkning på rundt 8 grader(dagens utetemperatur) og skal stå i garasjen frem til pilsen er ferdig "lagret" (4-8 uker).
Vil dette kunne påvirke kvaliteten/holdbarheten på ølet? All øl har blitt produsert fra rundt juni og frem til nå.
Jeg har et kjøleskap som skal brukes under gjæringsperioden, men kan dette brukes "lagering"? Temperaturen går ikke lavere enn 4 grader og dette er ifølge det jeg har lest meg frem til litt for høyt.

Ingen kjeller i huset?

Den har jeg dessverre leid ut, men jeg kan muligens tigge meg til litt lagringsplass hos mine foreldre.. Noen anbefalt temperatur som bør være et minimum?

I dag fikk jeg ordning på det hele, samt min første bryggetabbe kan noteres ned.. Kjøleskapet fungerer visst som fryseskap og.. Skulle sette starteren inni for å kunne dekandere den og et døgn etterpå var det hele en solid klump med is. :cheeky: Temperaturen viste -6 grader og kjøleskapet vil dermed kunne brukes til både gjæring og "lagering"..

Tilbake
Topp