magne1972 skrev:med nok humle og okt CO₂ nivå er det fortsatt godt øl.
du kan også koke opp sukkerlake og tilsette for å øke alkoholnivået... da faller FG....
men da blir det vel imperial stout..
EDIT: har du målt gravityen nå?
Ole Mørkved skrev:Trenger ikke å være så ille, hvordan har du sjekkket ditt termometer?
Johnohod skrev:Janei det er vel ikke helt krise. Hydrometeret var kanskje nærmere 1022 enn 1020.
Men synes det hørest spennende ut med å justere FG med sukkerlake. Eg liker generelt bedre tørre øl enn søte. Har du noen peiling på hvilke mengder man evt. kan bruke? Nå står det ca. 22l i karet.
Gahr skrev:Johnohod skrev:Janei det er vel ikke helt krise. Hydrometeret var kanskje nærmere 1022 enn 1020.
Men synes det hørest spennende ut med å justere FG med sukkerlake. Eg liker generelt bedre tørre øl enn søte. Har du noen peiling på hvilke mengder man evt. kan bruke? Nå står det ca. 22l i karet.
Ølet ditt vil ikke bli noe tørrere om du tilsetter sukker. FG vil kanskje gå noe ned pga. det økte alkoholinnholdet, men det betyr ikke at du vil ha mindre restsødme. Det økte alkoholinnholdet kan snarere bidra til at ølet oppleves enda søtere. Om man vil gjøre et øl tørrere ved bruk av sukker er man avhengig av å bytte ut noe av basismaltet eller maltekstraktet med sukker, da blir resultatet et tørrere øl, ikke om man bruker sukker i tillegg til den originale oppskriften. Smak på ølet. Er det godt, er allting bra. Hvis ikke, brygg igjen!
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
RuneS skrev:Hvilken temp koker en 1.060 vørter på? Noen som vet?
Johnohod skrev:Testa det først med kokande vatn. Då viste det 93 °C. Testa det då rundt 60 °C ved siden av steiketermometeret, og en digital måler eg har for å vise inne/ute temperatur. Termometeret viste konsekvent 5-7 grader mindre. Det er av type "Europris", men en rød søyle. Eg ser at det virker som om en liten del av den røde væsken ligger helt i toppen av termometeret og er "komt bort" fra resten. Tipper dette er grunnen.
Ole Mørkved skrev:Har samme type termometer som deg, fra Europris. Mitt viser ca 5 grader for lite, omtrent det samme som ditt. Jeg lever med det, en grad fra eller til er vel ingen krise
RuneS skrev:Hvilken temp koker en 1.060 vørter på? Noen som vet?
Gahr skrev:Jeg tror viktigheten av å kalibrerere termometre helt nøyaktig er ganske overdrevet. Med litt bryggeerfaring finner man fort ut hvilke mesketemperaturer (målt med det termometeret man har) som faktisk virker. Får ølet for høy FG, gå ned i mesketemperatur (her forutsettes selvsagt at man har kontroll på gjærmengder og lufting av vørteren), blir FG for lav, skru tempen opp. Selvsagt er det mest praktisk å ha et termometer som måler rimelig nøyaktig, men det er ikke tvingende nødvendig å ha noe som er helt korrekt. Etterhvert (og det tar ikke så veldig lang tid heller) lærer man hva som funker med det termometeret man faktisk har.