Termometerkrise!

Fant akkurat ut at termometeret viser 6 °C for lite   :mad:

Korleis har det gått med stouten eg meska forrige helg? Skulle meskast på 68 °C, men det ble vel da 74 °C......

Tja... det var partial mash, så ekstraktdelen gikk vel bra. Men blir det 22l med alt for søt stout? Blir det bare stusselige greier?

med nok humle og okt CO₂ nivå er det fortsatt godt øl.
du kan også koke opp sukkerlake og tilsette for å øke alkoholnivået... da faller FG....
men da blir det vel imperial stout.. :)

EDIT: har du målt gravityen nå?

magne1972 skrev:
med nok humle og okt CO₂ nivå er det fortsatt godt øl.
du kan også koke opp sukkerlake og tilsette for å øke alkoholnivået... da faller FG....
men da blir det vel imperial stout.. :)

EDIT: har du målt gravityen nå?

Brygger Brown Ale i kveld. Skal måle gravity om ca. 30 min når eg har laga meg ei starsan-blanding

Gravity ligger på 1020, målet er 1016. Har smakt såvidt på den, blir nok litt søt, men er litt usikker. Burde man foreta seg noe? Gode tips mottas med takk  :help:

1016-1020... ikke verdens undergang den forskjellen.
Hvis den smaker søtt, er det ikke så farlig. den er uten co2, og ikke ferdig lagret.
som sagt kan FG senkes med sukkerlake, men jeg tror nok at øllet blir bra, selv om det blir litt søtere, og alkoholsvakere enn beregnet.
Som tidligere sagt SWEET STOUT... :)

Janei det er vel ikke helt krise. Hydrometeret var kanskje nærmere 1022 enn 1020.

Men synes det hørest spennende ut med å justere FG med sukkerlake. Eg liker generelt bedre tørre øl enn søte. Har du noen peiling på hvilke mengder man evt. kan bruke? Nå står det ca. 22l i karet.

Ole Mørkved skrev:
Trenger ikke å være så ille, hvordan har du sjekkket ditt termometer?

Testa det først med kokande vatn. Då viste det 93  °C. Testa det då rundt 60  °C ved siden av steiketermometeret, og en digital måler eg har for å vise inne/ute temperatur. Termometeret viste konsekvent 5-7 grader mindre. Det er av type "europris", men en rød søyle. Eg ser at det virker som om en liten del av den røde væsken ligger helt i toppen av termometeret og er "komt bort" fra resten. Tipper dette er grunnen. I går meska eg med steiketermometer, og det funka faktisk ganske bra trur eg.

Eg trur absolutt det blir stout slik det ser ut nå, men eg tipper den hadde blitt enda bedre dersom den var litt mindre søt, så viss noen har erfaring med å tilsette sukkerlake så hadde det vært fint. Lurer på hvilken effekt f.ek. 500g sukker har? Hvor mye kan eg regne med at FG da synker?

Johnohod skrev:
Janei det er vel ikke helt krise. Hydrometeret var kanskje nærmere 1022 enn 1020.

Men synes det hørest spennende ut med å justere FG med sukkerlake. Eg liker generelt bedre tørre øl enn søte. Har du noen peiling på hvilke mengder man evt. kan bruke? Nå står det ca. 22l i karet.

Ølet ditt vil ikke bli noe tørrere om du tilsetter sukker. FG vil kanskje gå noe ned pga. det økte alkoholinnholdet, men det betyr ikke at du vil ha mindre restsødme. Det økte alkoholinnholdet kan snarere bidra til at ølet oppleves enda søtere. Om man vil gjøre et øl tørrere ved bruk av sukker er man avhengig av å bytte ut noe av basismaltet eller maltekstraktet med sukker, da blir resultatet et tørrere øl, ikke om man bruker sukker i tillegg til den originale oppskriften. Smak på ølet. Er det godt, er allting bra. Hvis ikke, brygg igjen!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Gahr skrev:
Johnohod skrev:

Ølet ditt vil ikke bli noe tørrere om du tilsetter sukker. FG vil kanskje gå noe ned pga. det økte alkoholinnholdet, men det betyr ikke at du vil ha mindre restsødme. Det økte alkoholinnholdet kan snarere bidra til at ølet oppleves enda søtere. Om man vil gjøre et øl tørrere ved bruk av sukker er man avhengig av å bytte ut noe av basismaltet eller maltekstraktet med sukker, da blir resultatet et tørrere øl, ikke om man bruker sukker i tillegg til den originale oppskriften. Smak på ølet. Er det godt, er allting bra. Hvis ikke, brygg igjen!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

OK, det ante meg. Kunne ikkje heilt skjønne at tilsetting av sukker skulle forvandle restsukkeret som ikkje er gjærbart, men hadde det funka så hadde det jo vært fint. Det får bli som det blir, trur ikkje det blir heilt ille.

Jeg har "slitt" med tynn kropp på mine brygg, og lite maltpreg. Samtidig har bryggene gjæret veldig bra ut. Burde luktet ugleflokken i mosen, men krysstester mot 4 andre termometer viser at mitt alkoholtermometer fra europrs viser 3-4 grader for mye. Lav mesketemp blir synderen i mitt tilfelle  :rasende:

Mitt termometer ligger nå i søpla. Erstattet av multimeter fra dealextreme som viser overraskende nøyaktighet sammenlignet med bl.a steketermometer, to andre digitale termometere og test i kokende vann.

K-probe nedsenket i væske for noen timer var tydeligvis ikke så farlig.

Hvilken temp koker en 1.060 vørter på? Noen som vet?

Johnohod skrev:
Testa det først med kokande vatn. Då viste det 93  °C. Testa det då rundt 60  °C ved siden av steiketermometeret, og en digital måler eg har for å vise inne/ute temperatur. Termometeret viste konsekvent 5-7 grader mindre. Det er av type "Europris", men en rød søyle. Eg ser at det virker som om en liten del av den røde væsken ligger helt i toppen av termometeret og er "komt bort" fra resten. Tipper dette er grunnen.

Har samme type termometer som deg, fra Europris. Mitt viser ca 5 grader for lite, omtrent det samme som ditt. Jeg lever med det, en grad fra eller til er vel ingen krise :)

Ole Mørkved skrev:
Har samme type termometer som deg, fra Europris. Mitt viser ca 5 grader for lite, omtrent det samme som ditt. Jeg lever med det, en grad fra eller til er vel ingen krise :)

Det hjelper jo veldig at man veit om det ja!

RuneS skrev:
Hvilken temp koker en 1.060 vørter på? Noen som vet?

Fant en artikkel i BYO hvor koking blir omtalt.
Det kommer frem fra denne artikkelen at sukkerkonsentrasjonen i vørteren påvirker kokepunktet, men bare i liten grad.
Ut fra en graf som blir presentert kan jeg lese av følgende:

SG              Normalt Kokepunkt
1.000          100,00
1.020          100,08
1.040          100,16
1.060          100,24
1.080          100,32
1.100          100,41
1.120          100,49

Er åpenbart at atmosfærisk trykk er en større bidragsyter til å gi avvik fra normalkokepunktet på 100C,
men tabellen gir for håpentligvis ett bedre svar på spørsmålet ditt.

Jeg tror viktigheten av å kalibrerere termometre helt nøyaktig er ganske overdrevet. Med litt bryggeerfaring finner man fort ut hvilke mesketemperaturer (målt med det termometeret man har) som faktisk virker. Får ølet for høy FG, gå ned i mesketemperatur (her forutsettes selvsagt at man har kontroll på gjærmengder og lufting av vørteren), blir FG for lav, skru tempen opp. Selvsagt er det mest praktisk å ha et termometer som måler rimelig nøyaktig, men det er ikke tvingende nødvendig å ha noe som er helt korrekt. Etterhvert (og det tar ikke så veldig lang tid heller) lærer man hva som funker med det termometeret man faktisk har.

Gahr skrev:
Jeg tror viktigheten av å kalibrerere termometre helt nøyaktig er ganske overdrevet. Med litt bryggeerfaring finner man fort ut hvilke mesketemperaturer (målt med det termometeret man har) som faktisk virker. Får ølet for høy FG, gå ned i mesketemperatur (her forutsettes selvsagt at man har kontroll på gjærmengder og lufting av vørteren), blir FG for lav, skru tempen opp. Selvsagt er det mest praktisk å ha et termometer som måler rimelig nøyaktig, men det er ikke tvingende nødvendig å ha noe som er helt korrekt. Etterhvert (og det tar ikke så veldig lang tid heller) lærer man hva som funker med det termometeret man faktisk har.

Det har du sikkert rett i. Men mens man venter på å opparbeide seg erfaringen, så er det en viss trygghet for oss nybegynnere å iallefall ha et termometer som er noenlunde riktig. Det er nok av muligheter for å rote til et brygg likevel  :)

Tilbake
Topp