Termometerkrise!

RuneS skrev:
Mitt termometer ligger nå i søpla. Erstattet av multimeter fra dealextreme som viser overraskende nøyaktighet sammenlignet med bl.a steketermometer, to andre digitale termometere og test i kokende vann.

K-probe nedsenket i væske for noen timer var tydeligvis ikke så farlig.

Lurer på å bestille følgande digitale termometer med K-probe: http://cgi.ebay.com/Digital-Thermom...82?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b464d48e Har lett etter dokumentasjon på om denne K-proben er vanntett, men har ikkje funne noko.
Godt å høyre at RuneS har gode erfaringar. Har andre same erfaring? Kan hende har andre same termometer?

Hvorfor ikke PT100?
Skal etter sigende være bedre prober. Koster ikke mye mer heller på E-bay.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Gahr skrev:
Jeg tror viktigheten av å kalibrerere termometre helt nøyaktig er ganske overdrevet. Med litt bryggeerfaring finner man fort ut hvilke mesketemperaturer (målt med det termometeret man har) som faktisk virker. Får ølet for høy FG, gå ned i mesketemperatur (her forutsettes selvsagt at man har kontroll på gjærmengder og lufting av vørteren), blir FG for lav, skru tempen opp. Selvsagt er det mest praktisk å ha et termometer som måler rimelig nøyaktig, men det er ikke tvingende nødvendig å ha noe som er helt korrekt. Etterhvert (og det tar ikke så veldig lang tid heller) lærer man hva som funker med det termometeret man faktisk har.

Forutsetningen for å benytte denne metoden er at man har ett termometer som man kan stole på over tid, selv om det har en kjent eller ukjent målefeil.
Disse diskusjonene oppstår (som regel) fordi enkelte av oss har opplevd at enten ett nyanskaffet termometer viser flere grader feil, eller slik
jeg gjorde, at proben ikke var tett og vørter hadde kommet inn, noe som forusaket en betydningsfull feil som ikke var konstant, jeg vurderte termometeret som ubrukelig.

Ja, OK, klart at diskusjoner om atmosfærisk trykk og betydning av SG kan bli mer av akademisk interesse enn av praktisk betydning for mesking.

Men jeg mener likevell det er lurt å sjekke termometeret en gang i blandt, om ikke annet enn for å se at det ikke er helt på tulletur.

FrodeSy skrev:
RuneS skrev:
Mitt termometer ligger nå i søpla. Erstattet av multimeter fra dealextreme som viser overraskende nøyaktighet sammenlignet med bl.a steketermometer, to andre digitale termometere og test i kokende vann.

K-probe nedsenket i væske for noen timer var tydeligvis ikke så farlig.

Lurer på å bestille følgande digitale termometer med K-probe: http://cgi.ebay.com/Digital-Thermom...82?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35b464d48e Har lett etter dokumentasjon på om denne K-proben er vanntett, men har ikkje funne noko.
Godt å høyre at RuneS har gode erfaringar. Har andre same erfaring? Kan hende har andre same termometer?

Jeg har denne og er fornøyd med den. Proben er i utgangspunktet vanntett, men strømpa rundt er ikke det. Selve målepunktet sitter i tuppen, altså selve sveisen. Probene er veldig tynne og kan lett knekke. Det gjorde mine etter 2 brygg :) Men jeg har byttet ut med en annen type TC jeg har på jobben. Jeg anbefaler deg å skifte lederen hvis du har mulighet. Jeg kan sikkert sende deg nye hvis det blir behov.
Jeg testet det mot en IRTD (http://www.kayeinc.com/validationproducts/irtd.htm) i en dry well på jobben og fant ut at det fint holder mål. Jeg ville nok ikke brukt det i jobbsammenheng, men til brygging funker det fint.

Tilbake
Topp