Terrassebryggeriet fra Stana

Hei,

Jeg brygger på et 75 liter terrassebryggeri av den eldre modellen som utseendemessig ligner på 95 liter modell (med løftevanger for å heise opp silkar). Dette låner jeg mot at eieren får litt øl.

Jeg har brygget med opp til 13.2 kg malt med godt utbytte (75-80%) men med den mengden var det nokså fullt og jeg måtte være forsiktig når jeg rørte så jeg ikke fikk malt ned i selve kokekjelen. Dette gir en IPA med 6.5-7% ABV. Jeg kjørte også med kontinuerlig resirkulering gjennom meskeprosessen.

I min versjon av bryggeriet kan man også senke silkaret ned dersom man vil ha sterkere øl. Da går man fra 50l til 35-40l ferdig øl, man kan fremdeles ha 12 kg malt i silkaret. Jeg har ikke prøvd dette selv men en Imperial Stout vil jeg prøve meg på om ikke så veldig lenge.

Hvordan skal man så velge:

BB60 har en annen tilnærming til bryggingen enn terrassebryggeriet. I BB60 finnes det ikke noe silkar/maltrør, det er en falskbunn og man har i vann som varmes opp og deretter har man i malt. Ved skylling bruker man et gjæringskar som man tapper vørter ut i. Etter skylling må man fjerne malt fra BB60 og gjøre rent for deretter å helle vørter tilbake igjen for koking.

BB60 er dermed litt mer omstendelig enn terrassebryggeriet der man mesker ferdig, hever silkar, skyller og setter på varme for kok samtidig som silkaret løftes av.

BB60 ligger kanskje noe nærmere et "standard oppsett" med HLT, MLT og kokekar mens jeg synes byggekvaliteten på mitt bryggeri ligger over BB60 (kun sett BB60 i butikk).


BB60 har intern varmekilde og er mer utbredt. På forumet her er det veldig mange tips å få om BB30/60 mens terrassebryggeriet har endel færre treff.

Dersom du liker måten du brygger på og bare vil ha litt flere liter så er terrassebryggeriet et godt valg men du må ha ekstern varmekilde som vil komme som tillegg i prisen. Om du vil ha mer malt enn 13.2 kg som jeg har klart å få oppi så er BB60 være alternativet.

Jeg for min del ser for meg at jeg ender opp med tre kjeler: HLT, MLT og kokekar til slutt. Enkelt, mange kjører på dette og det er lettere (raskere) å kjøre stegmesk.

Hadde jeg gått til innkjøp av mitt eget utstyr i dag så hadde BB60 vært å foretrekke av de to du velger mellom. Men jeg ville kanskje også sett litt på oppsett med tre kjeler (men kanskje hobbyen er dyr nok fra før :))
 
Tilbake
Topp