Tett Corneliusfat pga tørrhumling - triks?

Hei! Jeg har brygget øl jeg skal servere i bryllup nå til helga. Den ene typen er en sunset sipper IPA (link nederst). Den er tørrhumlet under gjæring, før tapping til fat. Jeg trodde humleresten i fat ville bli minimal, men når jeg prøver å tappe av klogger det seg. Det skjer med alle 3 fatene med dette ølet. Det er litt strøm, men altfor lite for effektiv servering. Prøver trykk opp til.4-5 bar uten at det hjelper.

Jeg har andre øl som flower bra (hveteøl), så vet at det ikke er problem med krana.

Jeg ser det blir foreslått å ta ut stigerør å kappe noen cm (hvor mange?). Hvor sikkert er det at dette hjelper? Vet noen om noen tråder på dette? Er det andre triks man kan bruke for å hindre dette? Har prøvd å blåse gjennom med CO2, men det har ikke hjulpet.



 
Hvis ikke det hjelper å blåse igjennom med CO2 tror jeg du må dra opp stigrøret og rengjøre det
 
jeg ringte brewshop, og hørte om jeg trengte nylonstrømpe som jeg har brukt før. Har sa det ikke var nødvendig. De sa noen mente det kunne gi en gressaktig smak om man ikke fjernet humlen, men at han mente det var overdrevet. Hadde derfor bare humlen rett oppi. Hvor mye husker jeg ikke, da dette var et fresh wort kit, og alt "fulgte med". Angrer jo som en katt på at jeg ikke brukte nylonstrømpe.

I mellomtiden her fant jeg ut at tappekrana hadde blitt klogga. Åpna den og fant fersk humle.
Toknut stigerøret i fatet og utgangen var skikkelig klogga, og litt i stiggrøret også.

Vurderer og kjøre alt gjennom filter, men har ikke tilgang på ett
 
Du tørrhumla selvfølgelig i gjæringskaret og ikke i fatet?
Hvor mange dager?
Ja, i gjæringskarret. Ble lagt i ved ca dag 4, men ikke lagt i pose eller noe, så ikke tatt ut igjen. Men når jo ha lagt seg for det meste på bunnen og ikke blitt med i fatet (noe ble jo dessverre med, derav min situasjon)
 
Tilbake
Topp