Tid fra flasking til drikkeklart?

Har et sånn ferdigsett fra bryggselv.no (American Pale Ale) stående klart til flasking - tror jeg!
Har stått tre uker nå og har en OG på ca 1010.
Prøvde å tappe over på en vanlig plastflaske og tilsatte en karbo.drops i går kveld.
Dette mest for å observere samt prøve meg fram, men:

Hvor lang tid bør dette stå før jeg kan smake på det?
Er det riktig at ølet skal være både litt "dødt" og langt fra godt før en tapper det og har tilsatt sukkeret?

Tenkte å tappe resten 1. eller 2. dag jul.

Ca 2 uker er det greit å la ølet flaskegjære, men det er ofte mulig å ta en smaksprøve før.
Viss du bruker plastflaske kan du få en viss idé om trykket i den ved å klemme på den.

Øl med og uten CO2 er selvsagt to helt forskjellige ting, så om du ikke liker det nå har det ikke så mye å si,
men det vil vel variere fra både øl til øl og person til person om ølet smaker godt rett etter gjæring.
Noen øl synes jeg har smakt veldig godt selv når det er varmt, uten CO2 og rett fra gjæring,
mens andre trenger CO2, kjøleskap og/eller litt lagring før de er gode.

Da har jeg flasket brygget mitt.
I tillegg til at tørrhumlen jeg tilsatte etter 5 dagers gjæring ikke ser ut til  å ha løst seg helt opp,
ble jeg overasket over hvor mye bunnfall og lys grøt det var på bunnen av gjæringskaret.
Kanskje 2-3 cm tykt, noe som gjorde at de siste 3-4 literne ikke ble tappet.
Er dette normalt på disse type brygg?

Høyrest ganske så normalt ut  :biersmile: Humla legg seg etterkvart rimeleg godt i botnen av flaskene.

Tilbake
Topp