Tilbakemeldinger på oppskrift til damepils?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Vi tenkte å forsøke oss på en enkel pils som også kanskje "damene vil sette pris på" (vet at dette er en floskel som lett kan trigge alskens diskusjoner rundt "lettdrikkelighet" o.l. og jeg er definitivt enig med de som mener at også mørkt og smaksrikt øl er lettdrikkelig)  ;D

Har satt sammen denne oppskriften:

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          25.0
Total Grain (kg):        5.200
Total Hops (g):          30.00
Original Gravity (OG):    1.045  (°P): 11.2
Final Gravity (FG):      1.011  (°P): 2.8
Alcohol by Volume (ABV):  4.42 %
Colour (SRM):            3.0  (EBC): 5.9
Bitterness (IBU):        11.8  (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
4.200 kg Pilsner (80.77%)
1.000 kg Flaked Corn (19.23%)

Hop Bill
----------------
15.0 g * East Kent Golding, 5,9 Pellet (5.9% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.6 g/L)
15.0 g * Hallertau Mittlefrueh Pellet  Pellet (4.3% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (0.6 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 20°C with ???

Noen spørsmål:

1) Gjær

Vi har kun brukt tørrgjær sålangt (6 brygg) og ønsker å handle alt hos www.vestbrygg.no da vi slipper frakt og for å støtte det lokale næringslivet. Av tørrgjær ser det ut som om de kun har inne ale-gjær (safale-04 og danstar nottingham). Tenkte derfor kanskje å prøve med fersk/flytende gjær og ser de har inne f.eks. WLP830 German Lager. Synspunkter på det? Leser av White Labs sine sider at optimal gjæringstemp er 10-13 grader og jeg har et kjellerom som nå for tiden holder 10-11 grader - så slik sett er det midt i blinken.

Vi har ingen erfaring med å lage starter og det er vanskelig å finne tid til det også. Vil vi kunne oppnå et ok resultat ved å bare helle røret/rørene rett i gjæringsdunken? Er det nok med ett rør eller må vi ha to (forsøkte å regne på det på mrmalty.com men alle valgene der tok utgangspunkt i at en laget en starter ...)?

2) mesketemperatur

Har satt 66 grader relativt vilkårlig. Forstår det slik at høyere temperatur gir lavere utgjæring og dermed mer sødme? Tror ikke det vil skade om dette brygget har litt sødme. Er 66 da en grei temperatur?

3) Andre innspill? :)

Skal du lage en lett og ren "damepils" er gjæren og gjæringen den absolutt viktigste faktren for å få et godt resultat. Du bør definitivt lage en stor starter (MrMalty oppgir forøvrig hvor mange rør/pakker du trenger hvis du ikke skal lage starter), ett rør er definitivt ikke nok for å få et optimalt resultat. Hvis man forutsetter at White Labs-rørene er helt blodferse, vil du i følge MrMalty trenge 4,4 rør omm du skal lage dette som en lager. Du bør legge deg på ca. 10 °C i gjæringstemperatur om du velger en lagergjær som WLP830.

66 °C er en fin mesketemperatur.

"Enkle" pilsnertyper er de vanakeligste ølene man kan lage. Den rene smaksprofilen gjør at man ikke har noe å skjule eventuelle feil bak. Dette gjør gjærbehandlingen ekstra viktig i slikt øl.

Takk for svar!

Så da står valget mellom å bruke 300,- på 5 rør eller å lage en starter på 2 rør ...

Da er det bare å begynne å lete etter beskrivelser for hvordan en lager starter :)

Må bare påpeke at saflager w34/70 er en ypperlig lagergjær i tørrformatet.
Skjønner at de ikke har den på vestbrygg, men det er jo lett å sende tørrgjær.
Det blir mye enklere å få nok gjær til en rimelig penge.

Har du prøvd safale us-05 på lav temperatur? (Det er den har de på vestbrygg). Gjæret ved 13-14 graders romtemperatur har jeg opplevd at den blir temmelig "lagerlike".

Er det nesten å foretrekke tørrgjær på pils siden man trenger så store mengder? Jeg ser for meg en voksen starter på min neste 40L batch...

Ørnegård skrev:
Takk for svar!

Så da står valget mellom å bruke 300,- på 5 rør eller å lage en starter på 2 rør ...

Da er det bare å begynne å lete etter beskrivelser for hvordan en lager starter :)

Om du er medlem av norbrygg finner du en god beskrivelse om hvordan lage starter i "det lille ekstra" delen av forumet.

Du kan jo også lage en wit eller kølch, disse er nok enklere å lage og de fleste damer liker disse.
Prøv f.eks en Myra Wit som du finner oppskriften på her i forumet, kan nesten garantere at de fleste liker denne.

AudunWS skrev:
Er det nesten å foretrekke tørrgjær på pils siden man trenger så store mengder? Jeg ser for meg en voksen starter på min neste 40L batch...
Nei, det er det ikke. Resslutatet kan bli like bra og mulighetene er fler med ferskgjær.
Men du er nødt til å kunne lage store startere, om du kan det er det bare å gå i gang.

Takk for mange gode tips og innspill  :ilike:

Grunnet litt tidspress har jeg gått for den enkle løsningen og kjøpt 5 pakker Saflager W-34/70 fra Vin Og Bar.

Saflager 23 brukte vi på vårt første brygg (et coopers-sett) og uten å påberope meg å kunne si så mye fornuftig om hvordan den gjæren påvirket det ølet (utenomat det definitivt laget alkohol) så var vi i allefall godt fornøyd med smaken! Det samme gjelder to brygg vi har satt med safale us-05.

Når det gjelder wit og kølch er dette øltyper jeg har liten eller ingen erfaring med (både angående brygging og konsum), men vi har ikke tenkt å gi oss med brygging med det første, så det må prøves ut på et tidspunkt (neste brygg etter pilsen er allerede planlagt - en stout).

Kan jeg komme med et oppfølgingsspørsmål til gjæringen? Tenkte å legge inn en diacetyl-rast, men fersk som jeg er har jeg ikke fått vridd hodet mitt skikkelig rundt alt dette med gjæringstemperaturer. På våre tidligere brygg har stormgjæringen gjerne vært over i løpet av 3-5 dager. Er dette riktig tidspunkt å heve temperaturen på? Eller er det bedre å la den stå i en 10-12 dager (slik at gjæren for ryddet ordentlig opp først) og så heve tempen i et par dager? Har forstått det slik at diacetyl-rasten rett og slett er en heving av temperaturen for at gjæren skal få en siste boost til å rydde skikkelig opp. Men så er det vel også slik at høyere temperatur også påvirker smaken (mer fruktighet?) ...

Så ... noen innspill til gjæringsforløp på denne pilsen?

Tilbake
Topp