Tilsette vann 3 uker etter brygging

Hei!
For ca 3 uker siden brygget vi 2 batcher med pils, og fikk en OG på 1,060 og 1,065. Hvis SG her kommer ned til 1,010, blir ABV på godt over 7%.
Er det nå for sent å tilsette vann for å justere ABV?

bruk bare litt mer vann når du koker sukkerlake. tappet en weiss idag med OG 1050 og FG 1010 brukte da 2 liter vann i sukkerlaken og fikk da ABV ned fra 5.2 til 4.7
gjort dette mange ganger med godt resultat.

Volum til utvanning gange ABV er lik Ukjent volum gange ønsket ABV er formelen jeg bruker.
Volum til utvanning er volum i bøtta minus grums som ikke tas med.
Høyere styrke pga evt karboneringssukker bryr jeg meg ofte ikke om. Det utgjør kanskje 0,2-0,3%

Bruker bare dilution tool i beer smith. Viss du ikke har det kan jeg regne det ut for deg. Bare si hvor mange liter du har og hvilke OG du ønsker.

Har 25 liter i gjærdunken. OG før gjæring var 1.060. Hvis den gjærer ut til 1.010, så blir ABV 6,6.
Hvor mye vann må jeg tilsette for å få den ned i ca 5,5??

Blir visst litt feil slik jeg tenker da. Men det er kanskje ikke min største bekymring.
Tenker mer på det om det er lurt å vanne ut eller ikke. Ølet er brygget med (nesten?) 100% pilsmalt og er ikke så mye humlet. Evt usmaker fra alkohol eller annet har lite humle og malt å gjemme seg bak.
Vil det da være gunstig å vanne ut? Tynnere øl med mindre usmak og humle, er det bedre?
Jeg vet ikke svaret, kanskje andre kan si noe.
-Utvanning før gjærstart antar jeg er å foretrekke. Vet det er for sent å gjøre det her.
@Bårdd, er det ikke du som er "lagerspesialisten"?

Volum 1 x ABV 1 = Volum 2 x ABV 2
F eks
25l x 6% = Ukjent volum x 5%
Ukjent volum = 25l x 6% / 5%
Ukjent volum = 30liter. Du tilsetter da 5 liter ekstra.
Men det blir visst ikke rett iht kalkulatoren. Gjør vel ett eller annet feil.
Ta ikke med grums når du beregner vannmengden.

F.Eks 20L x 6% / 5% = target volum.
Vi testet denne formelen i går, men den funket ikke helt etter plan.
I gjærdunken hadde 28 liter med OG 1,060 som ville gitt en ABV på 6,3% hvis utgjæret til 1,015. Med denne formelen så skulle vi tilsette 4,1 liter vann for å komme ned til 5,5%. Vi tilsatte 4 liter, og da ble OG 1,050....

Å tilsette 4 liter vann til 28 liter med OG 1.060 skal gi 32 liter med OG 1.053

Hvis det gjærer ned til 1.015 får du en ABV på 5

Største feilkilde er ofte å ha rett volum målinger og samt nøyaktig hydrometer.

Å tilsette vann til øl som er gjæret bør kun gjøres hvis vannet er tilnærmet fritt for oksygen

Aha.

Altså. 28 x 60 / 55 = 30.5L.

Det jeg mente med OG. Kan ikke ta prosenten rett inn.

Tilbake
Topp