Tilsetting av C02 til Corneliusfat

Hei igjen.

Har kikket igjennom trådene angående tilsetting av CO2 på forumet her, og vil med denne tråden bare forsikre meg om at jeg har forstått dette riktig. Siden dette er første gangen jeg skal benytte tappeannlegget mitt hadde det vært morro å slippe å drite seg helt ut.... :eek:

Tror jeg har kommet frem til at det kan gjøres på to måter ???

For begge alternativene bør man vel kjøre litt CO2 i fatet før man tapper over ølet for å forhindre oksidering. Etter man har tappet over ølet og fått på lokket kjører man litt CO2 i fatet som slippes ut av sikkerhetsventilen for å få luft ut av fatet. (10psi/0,7bar repeteres 3 ganger?)

Alternativ 1
1. Sett trykk på ca 2 bar og rist fatet til man hører det ikke tar opp mer CO2.
2. Koble fra trykket og la det stå et par timer før man prøver å tappe det. (Noen dager er vel det beste?)

Alternativ 2
1. Sett på serveringstrykk (0,5-1bar) og la det stå ca en uke.

Også ett spørsmål til slutt:)

Når man er ferdig med å servere, og fatet skal lagres videre, skal man da:
1. bare koble fra trykket?
2. Koble fra trykket og slippe ut trykket via sikkerhetsventilen?
3. La det stå tilkoblet med serveringstrykket..

Takker for innspill og råd :)

Mvh
stein arne sveen
 
Hei! Det ser ut til at du er på riktig spor. Jeg syntes selv også at det var litt vrient å bli kjent med bruk av CO2.

Til alternativ 1 mener jeg følgende:
Dette funker ganske bra, spesielt med øl som allerede er filtrert. Man slipper å vente til ølet blir klart igjen. Man må dog være oppmerksom på at ølet bør være kaldt (kjøleskapstemperatur), ellers så blir det vanskeligere å forsere CO2 ned i ølet. Ulempen er at man på denne måten kan for mye kullsyre i ølet, og det er vanskeligere å bli kvitt på en doserende måte.

ad 2:
Tar lengre tid, men greit dersom man har øl med gjær oppi (ufiltrert øl). Trykket kan beregnes etter øltemperatur og ønsket kullsyremetthet. Med denne metoden vil det ikke forekomme overkarbonisering.

Når man er ferdig med å servere så kommer det litt an på hva du gjør med ølet etterpå. Forblir ølet i en 'kegerator' (kjøleskap der ølet står i døgnet rundt) så trenger man ikke frakoble CO2-en. Den kan bare stå på serveringstrykk (i underkant av 1 bar, med variasjoner).

Jeg ville uansett ikke sluppet trykket fra fatet. Det hjelper ingenting. Fjerner man fatet fra kjøleskapet og stiller man fatet på et varmere sted, så vil trykket i fatet øke. Men når fatet stilles tilbake i kjøleskapet så vil trykket senke til ca samme nivå som før. Alt er som det var.

Hvordan fungerer tappeanlegget ditt forresten? Har du ølet kjølt eller bruker du en gjennomstrømskjøler?
 
Hei igjen.

Takker igjen for raskt svar.

Foreløpig er det kjelleren min som er kjøleren. Der har jeg ganske presis 3 grader hele vinteren, og et par grader høyere på sommeren. Så til å begynne med blir enten kranen stå nede eller jeg må ta bryet med å drasse det opp og ned. Det blir vel slik til jeg har funnet en passe innretning som blir godtatt her i huset :neinei:
Det fine er at ølet (ihvertfall de jeg har satt til nå) klarner veldig bra når det settes der. Vil jo da også ha en ganske lav temperatur når jeg tilsetter co2.

Fatter har en kjøler som brukes til originale rignes tappeanlegg. Har ikke helt fått satt meg inn i om hvordan den virker enda.(eller ser ut) Planen er vel å kunne benytte denne etterhvert.

mvh
stein arne sveen
 
Dersom du overveier en kjøler så vil jeg anbefale deg å lese denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=497.0 (kanskje du har gjort det alt?)

Hvis du får anledning til å ha ølet stående nede i kjelleren mens tappetårnet befinner seg en annen plass i huset, så kan man bruke kjøleren (sammen med en pumpe) for å kjøle øllinjen hele veien opp til tårnet. Slik fungerer det også på mikrobryggeriet her i byen. Kjelleren er kald fra før, og kjøleren kjøler kun selve linjen på vei oppover. Ved å kjøle linjen helt frem til tappetårnet kan du også kompensere for høyere temperaturer i kjelleren om sommeren, dersom det skulle bli så varmt som +10°C. Da trenger man bare å sette opp trykket litt slik at ølet fremdeles inneholder samme mengde kullsyre/liter.
 
Hei igjen..

Hvis jeg har forstått deg riktig og bruker den første metoden kan jeg bare tilsette ca 2bars trykk og riste for å så la det stå noen dager uten trykk.(uten tilkobling til co2) Etter det kan bare co2 være tilkoblet på serveringstrykk siden alt utsyret blir stående i kjelleren foreløpig ???

Ble litt knotet de setningene der :eek: Håper du skjønner hva jeg mener..

mvh

stein arne sveen

PS: Ikke vanlig for meg å mase på regninger, men jeg mener det var du (eduard) som kontaktet meg angående medlemskap som skulle tas opp i styret. Hvordan gikk det med den saken. Jeg har enda ikke mottatt noen info om betaling av medlemskontigent.
 
Dersom man rister inn med 2 bar trykk og så lar den stå på serveringstrykk så vil du oppnå ønsket kullsyremetthet fortere enn når du ville frakoble kullsyren etter ristingen. For skulle det være slik at ristingen ikke gir ølet nok kullsyre, så vil dette ikke skje automatisk heller, mens hvis den står på serveringstrykk, så ville ølet etter hvert få nok kullsyre. Ventilen går bare én vei, så ikke vær redd for at kullsyren fra fatet går tilbake inn i flasken (hvor det uansett hersker et trykk på 40-60 bar).

Av og til så bare tilsetter jeg serveringstrykk, og av og til rister jeg inn kullsyre for så å sette fatet på serveringstrykk.

Og du har fått PM angående medlemskontingentet. ;)
 
Hei hei. Ikke lett å væra kar ;D

Nå er ølet tilsatt kullsyre, og det ble jo litt prøving og feiling. Tror det til slutt gikk ganske greit. Hadde bestemt meg for at dette ble ett testbrygg,
men det er jo alltid morro å få det til ;D
Gjorde som jeg sa, satte på 2 bars trykk og ristet. Feilen kom da jeg trakk i sikkerhetsventilen for å lette på trykket i fatet. Sprutet litt øl ut igjennom dette, og jeg trodde jeg hadde gjort noe gæærnt ??? Hardt å se noen dråper falle til jorden :eek: Dermed så senket jeg bare trykket fra flasken og trodde det skulle gå seg til 8)
Det gjorde det ikke :-\ Plutselig var det noe som slo meg, og da jeg gikk å sjekket oppsettet igjen så jeg at det begynte å krabbe noen dråper skum oppover mot regulatoren :eek:
I litt panikk :eek: koblet jeg fra gassen og dro i sikkerhetsventilen. Det var jo ikke mange dråpene som kom ut der alikevel ;D Satte på trykk og fikk tømt slangen. Regulerte trykket til 0,5 bar og koblet til igjen. Da ser det ut til at alt har gått så meget bedre.

Blir spennende å smake på dette etterhvert :samenvol:

Må takke for god veiledning. Kan vel egentlig bare skylle på min egen panikk for at det kunne gått værre :eek:

Mvh

Stein Arne Sveen
 
Den mest kontrollerte metoden er å ta tiden til hjelp og kjøle ølet ned og la det stå konstant på ca 1bars trykk da blir det kullsyrenivå helt perfekt. Å gjøre det kjapt med risting fungerer, men sliter selv litt med å få kontrollerte mengder i fatet da..
 
Helt enig Richard. Bare at hans kjeller er så kaldt at man må ha litt lavere trykk for å få samme kullsyremetthet. Funker spesielt bra dersom man har nok tappeklar øl å velge utav ;).
 
Tilbake
Topp