Tilsetting av gjær ved priming

Det har vel stått ca. 2 uker på sekundærbøtta nå. Jeg får vel komme meg hjem og flaske så fort som mulig da.

Jada, jeg bor på samme stedet. Blir muligens storhandel fra Morebeer denne helga, så da er vel kraner på plass om ikke lenge :) Er det forresten nødvendig å desinfisere hurtigkoblingene når man bytter fat? Har bare en håndholdt tappekrane nå, så det blir litt bytting av fat i ny og ne.

Chriselv skrev:
Er det forresten nødvendig å desinfisere hurtigkoblingene når man bytter fat? Har bare en håndholdt tappekrane nå, så det blir litt bytting av fat i ny og ne.

Kjøp ei sprayflaske som du har ferdigblandet Star San eller lignende på. Dusj på koblingene og vent noen minutter før du "rister av" mesteparten og kobler på.

roba skrev:
Kjøp ei sprayflaske som du har ferdigblandet Star San eller lignende på. Dusj på koblingene og vent noen minutter før du "rister av" mesteparten og kobler på.

Jeg bruker denne løsningen når jeg brygger. Men problemet er vel at Starsan holder rett pH i bare noen timer, når den har blitt gråaktig er den vel ubrukelig.

Jeg bruker Star San om igjen flere ganger for dunker og fat. Skifter den da ut når den begynner å bli grå, men da har jeg brukt den om igjen mange ganger. Oppbevarer blandingen på et fat når den ikke brukes.
Jeg har ikke erfart at Star San som er på sprayflasken har blitt dårlig.

Tilbake
Topp