Tilsette gjær ved priming av Lager?

Hei,

i boka "How To Brew" skriver John Palmer at man ved priming av et 5 gallon (19L) brygg av typen Lager, og som har gjæret ut i mer enn to måneder, bør tilsettes en pakke gjær i sukkerlaken, og da av samme gjærtype som opprinnelig benyttet, og da også ved samme temperatur som flaskene skal gjæres ut ved. Boken "Moderne Hjemmebrygging" sier derimot ingenting om å tilsette mer gjær, og jeg er derfor i villrede.

Jeg følger forøvrig oppskriften til Bragepils som tilsier lagring i en måned på primærfatet ved 10C, en måned i omstikkningskaret ved 10C, og en måned på flaske ved 10C.

Fire spørsmål:
1) Er dette vanlig å gjøre?
2) Er dette noe dere anbefaler at jeg også gjør?
3) Hvor mye sukker bør jeg benytte til primingen? Jeg har ca 27,5 liter og så for meg å benytte 145g sukker, men har ikke fnugg peiling på dette da dette er mitt første brygg. Jeg regnet meg frem til dette ved hjelp av Palmers diagrammer - men boken "moderne hjemmebrygging" har et noe mer "one size fits all" tilnærming og sier 150g for et brygg på 25L. Jeg liker kullsyre, og vil ikke ha for lite - samtidig vil jeg ikke ha noen bomber heller. Innspill?
4) Å benytte kalkulatorer med amerikanske enheter til å beregne andel sukker som skal benyttes til ulike typer øl er tungvint. Finnes det noe metriske hjelpemidler jeg kan benytte?

Takker for svar
 
Hei.

Kjenner ikke oppskrifta du benytter, men sånn generelt ville jeg ha droppet 1 måned lagring etter omstikking. Tanken er vel å få det så klart som mulig, men 1 måned ekstra lagring høres unødvendig ut. Dersom du ønsker å benytte sekundærlagring kan du eventuellt ta 1 uke på sekundær og så la det kjøles ned mot 0 grader for å klarne så mye som mulig. Grunnen til at det tilsettes ekstra gjær på dette ølet er nok at gjæra er blitt gammel samt at ølet er blitt veldig klart. Vi har aldri tilsatt ekstra gjær til lagerøl, og fått Co2 i ølet hver gang vi benytter naturlig karbonering, men vi har aldri benyttet sekundærgjæring, kun 1 måned primærgjæring.

Jeg ville ha latt det gjære 1 måned, stukket om og tilsatt sukker, tappet på flasker (eventuellt tappet rett på flasker og tilsatt oppmålt sukkerlake vha en engangssprøyte fra apoteket).  Du får litt bunnfall i flaskene uansett så de må likevel behandles som flaskegjæret øl.

Når det gjelder sukkertilsetting så gir 8 gram sukker per liter deg totalt 3 volumenheter Co2. Dette skulle nok være et greit nivå på ei godt karbonert pils (totalt 220 gram for dine 27,5 liter). Dersom du ønsker mere kan du nok bruke opp mot 10 gram per liter som gir 3,5 volumenheter. (mener vi aldri har brukt mere enn 9 gram per liter som var passe på ei wit)

MVH
Børge
 
En ting man bør huske på også er at lagerøl gjærer ved lavere temperatur som gjør at ølet inneholder mer kullsyre (som ikke av seg selv forsvinner fra ølet). Sånt sett ville jeg heller sikte mot 8 enn 9 gram per liter sukker.

Min forrige pils hadde også bare 3,5 uke på primærgjæring. Ølet var rimelig klart men det tok enda mer tid før det ble helt klart. Hvis man vil fikse det så kan man bruke filtreringsutstyr, men man trenger også fat + CO2 til dette.
 
5-6 gram sukker pr liter kaldt øl (under 10 grader) er mer enn nok til pils.  Jeg bruker selv 5 gram, 4 gram til engelske ales og 7 til hveteøl.  Aldri opplevd mangel på ppfffssssstt !  Tvertom, er det aldri så lite gjærbart stoff igjen så har jeg opplevd at det blir i mesti lagi !

Pleier alltid å stikke om lagerøl, men aldri latt det stå på dunken så lenge som 2 måneder tilsammen.  Opptil 6 uker på det meste, og selv om karboneringen gikk noe seint så ble det veldig bra i løpet av to-tre uker.
 
Tilbake
Topp