Tips om flasking

Hei.

Mitt første brygg, en american brown ale er nå tappet over på flasker. Det hadde en FG på rundt 1.017 (varierte litt mellom 1.015 og 1.020 når jeg målte...rart det der). Ifølge oppskriften skulle den hatt en FG på 1.010, men det er vel ikke alltid mulig, gjæren gir kanskje opp noen ganger? OG var 1.063, 500g lønnesirup ble tilsatt på 1.040. (det gir vel roughly 10 poenger til, altså totalt 1.073 som OG).

Tilsatte en sukkerlake på 125g rørsukker og 1 cup (ca. 235ml) vann, til omtrent 16,6 liter brygg.

Har et par spørsmål rundt dette:

- At FG er 7 poenger mer enn det som var målet, hvordan påvirker det ølet? Regner med at det blir søtere enn planlagt kanskje? Smakte på brygget før flasking, syntes det var en bra brown ale av det sterke slaget. Har ikke alkometer, men den er nok et sted mellom 7 og 9%.

- Hvor lenge må flaskene lagres på 20 grader før karbonering er ferdig? Boka jeg følger er litt vag. Den sier først "a few weeks", så står det i neste setning at jeg skal plassere dem på et kaldt sted (altså kjellerbod eller noe sånt) etter én uke. Så jeg blir litt forvirret her =)
 
geirivar skrev:
- Hvor lenge må flaskene lagres på 20 grader før karbonering er ferdig? Boka jeg følger er litt vag. Den sier først "a few weeks", så står det i neste setning at jeg skal plassere dem på et kaldt sted (altså kjellerbod eller noe sånt) etter én uke. Så jeg blir litt forvirret her =)

Sjøl har jeg mye praktisert 10 dager i romtemperatur før ølet settes kaldt, men det vil nok vanligvis holde med en uke også. "Flere uker" burde være unødvendig hvis du har tilsatt en passe mengde karboneringssukker.
 
geirivar skrev:
- At FG er 7 poenger mer enn det som var målet, hvordan påvirker det ølet? Regner med at det blir søtere enn planlagt kanskje?

Yes. Men det blir neppe søtere enn at det er godt drikkendes. Det sklir nok ned, skal du se ...  :godtoel:
 
Enig med Sigmund. Spesielt dersom ølet ikke har stått for lenge (=måneder) i gjæringsdunken og derfor fremdeles inneholder nok gjærceller for å kunne fullføre karboniseringen, så holder det generelt sett med 1 uke.

Forresten, ingen vits å ha en 'alkometer'. En slik enkel måler finnes ikke for å kunne finne ut av alkoholinnholdet til øl. Bedre er å beregne alkohol-% ved hjelp av OG (original gravity, altså vørtertetthet ved begynnelsen) og FG (final gravity, ved slutten). Moderne Hjemmebrygging gir som formel: (startverdi – sluttverdi)/7,6 = vol.% alkohol

Det blir da (1073-1017) / 7,6 = 7,4% (+/- 0,5 % slingringsmonn)

Hvor lenge har brygget stått på primærgjæring, altså fra da du tilsatte gjæren inntil flasking?
 
OG 72 til FG 10 er veldig ambisiøst. Slett ikke umulig, men det kommer an på hva slags gjær du bruker samt en rekke andre faktorer. Tommelfingerregelen for en "normal" utgjæring (hva er vel det?) er at FG blir ca en fjerdedel av OG.

Du har hatt en god og normal utgjæring. Det er ingen grunn til at dette ølet skulle bli søtt, da de store og kompliserte sukkerartene som gjæren ikke klarer å fordøye, tilfører fylde men ikke så mye sødme. Det er stort sett de enkle sukkermolekylene som smaker "søtt", og de blir alltid fordøyd med mindre det er noe galt med gjæringen.
 
Tja, dersom det har sluttet å ploppe fra gjærlåsen, så er ølet sikkert ferdiggjæret, spesielt tatt i betraktning hva Joakim skriver. Men dersom du tenkte å tappe rett fra primærdunken så kan det lønne seg å la ølet stå noen dager til slik at det blir klarere før avtapning.

En annen mulighet er å stikke om ølet til en annen dunk og la det stå noen dager til. Så kan du røre sukkerlaken opp i den like før avtapning.  :brygging:
 
Gjærlåsen hadde ikke ploppet på 2-3 dager. Jeg kokte opp sukkerlake i bryggekjelen (selvsagt vasket og renset grundig), kjølte ned dette og overførte brygget fra dunken til kjelen med hevert. Det ble liggende igjen omtrent en 1/2 US gallon med grumsete greier i bunnen av dunken (opprinnelig mengde var 5 gallons = 19 liter). Regner med at de siste literne er noe man trygt kan la ligge igjen i dunken.

Rørte så lake og øl godt sammen før jeg tappet det over på flasker. Rørte i ølet hver femte flaske (0,5-flasker) for å sikre at laken og ølet var godt blandet.

Ølet hadde stått på flasker en 12 timers tid da jeg tok en titt på dem i dag tidlig. Har et par klare Newcastle-flasker bare for å kunne få en god kikk, og jeg synes det så bra ut. Litt tåkete som f.eks hveteøl bruker å være, men det kan jo være det legger seg etterhvert, er ingen sedimenter på bunnen av flaskene ennå.
 
Primingsukkeret ditt blir som regel fortært i løpet av 1 - 2 uker, avhengig av restgjær og temperatur. For å være sikker kan du jo Kjøle ned en flaske etter en uke og sjekke det. Hvis man er utolmodig, som jeg vanligvis er når det gjelder godt øl ;)
 
...jeg så for ikke så lenge siden et innlegg som jeg skulle svare på, men nå finner jeg det ikke igjen, så da svarer jeg her :)

Det var en som fortalte om flaskeprosessen sin, at han blandet ut sukkerlake i ølet, begynte å tappe, stoppet, rørte, tappet videre, stoppet, rørte osv.

Dette vil jeg anbefale å slutte med. Når sukkerlaken først er løst i ølet, så kommer den ikke til å falle ut. Akkurat som at ølet i flaska ikke er "søtere på bunnen" eller at det er forskjellig FG øverst og neders i gjæringskaret. Er det først fordelt og løst, så fortsetter det å være sånn.

Det eneste du oppnår med å røre sånn underveis, er å tilføre oksygen og skape oksidasjonsproblemer for deg selv.

Faktisk ville jeg ikke rørt i det hele tatt. Når jeg flasker, heller jeg sukkerlaken i "flaskebøtta" og heverter ølet så oppå dette. Når alt ølet er overført til bøtta, er laken jevnt fordelt i ølet og du trenger ikke å røre noe som helst. Det vil kun skape problemer. (Pass på at laken ikke er konsentrert som en sirup, da blander den seg jo vanskeligere. En drøy halvliter vann er ok.)
 
Hei, det var jeg det :)

Tror jeg brukte en kopp vann (2,3 dl) til 125g sukker. Ikke akkurat sirup, men tykkere enn hvis jeg hadde brukt en halvliter. Da skal jeg la være å røre slik neste gang.

Hvordan påvirker tilførsel av oksygen etter gjæring ølet egentlig? Det vet jeg ikke :) Kommer kanskje til å skumme noe jævlig?
 
Nei, tror ikke det vil skumme, men hvis ølet blir oksidert vil du få en hel rekke kjipe bismaker som f.eks. sherry eller papp, eller bare surt.
 
Bare et lite tips.........

Jeg var på apoteket og kjøpte en "leke sprøyte" for hele kr. 2,50  ::) Den har milliliter mål fra 1 til 20 ml. Denne bruker jeg til å dosere riktig mengde sukkerlake pr flaske.

Det jeg gjør er å varme opp 0,5 liter vann, og blande inn ca 120 gram brunt sukker. Jeg sprøyter hver flaske med 10 ml sukkerlake. (til 50 flasker á 2,5 vol CO2)

Fungerer som en renslig og nøyaktig måte for meg  :ilike:
 
50 ml sprøyter er også tilgjengelige på apoteket, kanskje også 100 ml. Så slipper du å trekke opp så ofte.

Kan være lurt å ta ut stempelet etter bruk, for å unngå fukt og bakterievekst inne i sprøyta, hvis den skal gjenbrukes. Gummien kan også "vokse" og bli veldig treg, hvis den ligger med væske i over lengere tid.

Finnes noen andre slags sprøyter uten gummi (Kodan eller Kodan), men de er visst ikke til å få tak i i Norge for tida, men i Danmark hvor de produseres.
 
HarryBelly skrev:
Det jeg gjør er å varme opp 0,5 liter vann, og blande inn ca 120 gram brunt sukker. Jeg sprøyter hver flaske med 10 ml sukkerlake. (til 50 flasker á 2,5 vol CO₂)

Er det bjørnunger du bruker (0,33)? Er det noen forskjell i bruk av vanlig farin versus brunt sukker?
 
Tilbake
Topp