Tips til Butikk i Oslo/Akershus som er villige til å selge pant?

gå innom en butikk når det ikke er veldig travelt og spør. Har ofte blitt møtt med "nei" fra folkene på gulvet fordi de tror du er narkis eller på trynet siden de ikke skjønner at det går an å kjøpe pant. Be om å få snakke med skiftansvarlig og forklar greia. De slipper unna noe jobb og frigjør plass så det er win-win.
 
Overskriften sier alt. Tips til Butikk i Oslo/Akershus som er villige til å selge pant?

Jeg har kjøpt flere kasser tomgods på Roma brusfrabrikk i Lillestrøm. Det er noen år siden nå, men det var ingen problem, kun litt undring om hvorfor. I ettertid ville jeg ha spurt om det er mulig å få kjøpt ferdig vaskede flasker:)
 
Finn en butikk med panterom nær utgangen, og med god parkering. Da slipper du å trille/bære så langt. Om de sier nei og at det ikke går an, så si "joa, har kjøpt her før" Pant er ikke en vanlig kode å slå inn i kassa, men det er fullt mulig i alle butikker. (noe sier meg at de forventer å få tilbake fulle flasker med hjemmebrygg, etter du forklarer hva det er til) Rema 1000 på ellingsrud har vært greie, men de har hatt litt turn-over siden jeg kjøpte sist
 
Har kjøpt i flere butikker i Asker-området. Fikk nei på MENY, da de iflg skiftleder ikke selger pant, pant er noe de tar imot. (De trodde jeg var helt dust som skulle ha tomflasker ut...) Men som flere sier, de fleste er hjelpsomme, og "alle" vet det er hjemmebryggeboom, så de har sikkert fått spørsmål før og er vennlig innstilt. Bare å spørre :)
 
Går du på en pub med godt flaskeutvalg, får du gratis flasker på søndag/mandag dersom det ikke er pant på dem (longneck 0,33)
 
Rema 1000 Ila i Waldemar Thranes gate har alltid vært greie. Jeg har fått lov til å grovsortere på panterommet også, for å slippe bjørnunger med sneip/snus.
 
Der jeg bor er det 3 butikker og ingen har sagt nei..

En uke så hentet jeg 440 fordelt på de tre butikkene.. Etter å ha vasket alle og fylt de i løpet av den uka ble det smått sverget på å gå over til fat. ( hadde akkurat fått meg speidel 50 l på den tiden , så var heftig brygging den første tiden).

Tok en uke etter flasking,så kom første fatet i hus.

Easybrew
 
Der jeg bor er det 3 butikker og ingen har sagt nei..

En uke så hentet jeg 440 fordelt på de tre butikkene.. Etter å ha vasket alle og fylt de i løpet av den uka ble det smått sverget på å gå over til fat. ( hadde akkurat fått meg speidel 50 l på den tiden , så var heftig brygging den første tiden).

Tok en uke etter flasking,så kom første fatet i hus.

Easybrew
Du er klar over at man kan kjøpe rene flasker?
 
Du er klar over at man kan kjøpe rene flasker?


Jepp, men dette er blitt mer vanlig og mye billigere den siste tiden. Men synest 5-8 kr for 0,5 l flasker er kostbart( + frakt).

1kr for panten er jo greit og noe en får tilbake når en panter flasken. I allefall når en skal flaske so mye som jeg gjorde i begynnelsen.

Easybrew
 
Har aldri opplevd å få nei - har tvert i mot opplevd flere hyggelige samtaler.
Det er vel forøvrig lurt å samle på seg en del kasser med flasker nå? Det går mot overgang til engangsflasker, så vidt jeg forstår.
 
Har aldri opplevd å få nei - har tvert i mot opplevd flere hyggelige samtaler.
Det er vel forøvrig lurt å samle på seg en del kasser med flasker nå? Det går mot overgang til engangsflasker, så vidt jeg forstår.

Apropos det siste du skrev der. Hva gjør vi hjemmebryggere? Må vi kjøpe fra bryggebutikk? Håper panten for 0.33 forsvinner relativt fort etter overgangen slik at ei ryddesjuk frue hjemme hos mine kompiser skjønner at det ikke er vits i å ta med tomgodset til butikken når de handler. Har satans mye svinn på 0.33 som er gitt bort. (Ja jeg kan hente ut nye men da må etiketter fjernes igjen, mer jobb).
 
Jeg har kjøpt 95% av flaskene mine på bryggesjappa. Glatt verdt det for å slippe den hælvetes jobben med å fjerne etiketter.
 
Nja? Egentlig så går det jo fort. et varmt bad og så er de borte. Men i forhold til å få tilbake sine egne flasker så er det jo et arbeid. Blir dobbelt opp med arbeid hvis man ikke får de tilbake og må hente nye fra den lokale butikken.
 
Du må etablere en panteordning, og være streng. Retur av rengjorte flasker => mulighet for nye fulle. Ingen retur, eller utilfredsstillende reingjøring => ingen nye fulle flasker, heller. Jeg prøver å oppdra slekta, og det går overraskende bra. For sjøl om det er en overkommelig jobb, så tar det tid å renske et par kasser for etiketter, og reingjøre dem ordentlig.
 
Jeg har en panteordning. Tomme flasker blir erstattet med fulle. Men det gjelder de som kommer på besøk. Ofte jeg er innom byen med øl, deler uansett og det hadde vært for teit å dratt en "jeg har fire flasker å dele ut, men ser ikke noe pant?"
 
Tilbake
Topp