Tomtebrygg! Banne i kjerka?

Enig med Finn Berger i at dette må da være en viktig del av norsk jule og bryggetradisjon. Sikkert like mange varianter av dette hjemmegjorte tomtebrygget som det er "produsenter" av dette ølet.

I hjemmet der jeg vokste opp ble dette laget (og blir fortsatt laget) med tomtebrygg, bayerøl, oppkok av ingefærrot og nelilk, fersk idun blå og hvit sukker hver gang. Ellers tror jeg det har blitt eksperimentert med innhold av einer, både i form av bær og/eller kvist, og også bruk at sukkerkulør for farge. (Blir vanligvis brunt som en Brown ale den varianten jeg kjenner mest til).

Ølet gjærer på badet i en til to dager i ei stor plasttønne med løst lokk (ikke noe gjærlås eller lignende), og det er tydelig gjæring - det merket man om man løfter lokket og lufter. Da får man en kraftig stikkende fløelse i nesen. Detter kommer vel av CO2en?

Har aldri målt OG/SG eller FG på dette, men det hadde vært interessant!

Smaker som regel best når det har stått kaldt på flaske omtrent en måned eller to. Før dette er det litt for søtt etter min smak, og etter kan det fort skumme mye når man åpner flakene.

Jeg har aldri brygget Tomtebrygg, men kjenner det fra besøk hos ei tante som brygget det til jul. Så jeg har gode minner om det. Men jeg lurer veldig på hvordan det ikke kunne føre til en serie med alvorlige ulykker fra flaskebomber:confused:.
 
Basert på min erfaring med gjærbakst, så skal det ikke store temperatursenkningen til før gjæringa saktere betraktelig ned eller nesten stopper. Kan det være at bakegjæren er mer temperaturfølsom følsom enn ølgjær og dermed lettere lar seg stoppe opp/sakke ned?
 
Bakegjæren fungerer dårlig når tempen er lav, det har nok berget mange, og noe sier ja at det smeller av og til eller at ølet kommer ut selv, med variabel fart.
God Jul, med eller utem tomtebrygg.
 
Svigerbestemor klager høylytt og bebreidende på svigerfars tomtebrygg om det får stå mer enn i underkant av en uke, da kaller hun det for gammelt og ramt. Det resultatet hun foretrekker er kniggsøtt, men ikke vondt, kanskje mest som en litt snål variant av julebrus - i alle fall når det flaskes, kjøles og serveres i løpet av kun noen veldig få dager.
 
Foreldrene mine lagde dette, men jeg er ikke kar om å huske hvordan de korket flaskene. Jeg mener også å huske at det var mye søl i kjelleren på grunn av dette et år.
Smaken husker jeg bare vagt. Tror den var nærmere vørterøl enn pils, men jeg er litt usikker.

Kunne være moro å gjøre dette med SG-måling, utgjæring, flasking og karbonering på moderne hjemmebryggervis for å se hva slags drikk det blir.
 
Man bruker vinkork tredd delvis ned i flasken for å unngå bomber. Da spretter korken ut når det er klart. Man setter så korkene ned i flasken igjen og setter det så kaldt man.
 
Tilbake
Topp