tørr"humle" med koriander: hva er minimum kontakt-tid før flasking?

Jeg har hatt noen travle dager og er litt seint ute med å ha i koriander som dry hop. Jeg har lyst til å flaske denne wit'en så fort som mulig, men korianderen trenger også kontakt-tid. Hvor lenge?

Jeg var en gang (og er til dels fortsatt) svært opptatt av å lage krydderblandinger fra bunnen av, når jeg da brukte korianderfrø, kumin o.l brukte jeg å varme de godt i en tørr panne først. Dette pga et eller annet knep jeg lærte meg på et matprogram hvor de kunne forklare at dette frigjorde oljer i krydderne mye bedre enn om man brukte de kalde. Om jeg skulle "tørrkrydra" ville jeg nok gjort dette rett før, og knust de litt før jeg har kastet de i en humlepose eller te-infuser.

Jeg har laget te før, med lemongrass, det fungerte veldig bra! Denne gangen sa oppskriften dry hop, så gjorde som det sto. Men, varmet de først godt i en gryte før jeg knuste frøene i en morter og helte de rett i karet.

Men ølen er ellers klar for tapping i dag. Spørsmålet er hvor mange timer eller døgn korianderen trenger?

Tilbake
Topp