Tørrgjær vs Flytende, ang. bunnfall

Har satt 7 batcher så langt i min karriere, som løper helt tilbake til mai...

Har brukt både tørrgjær (S-04 og US-05) og flytende gjær (WLP013 og WLP001). En litt snodig forskjell eg har merka meg er at batchene med tørrgjær ser ut til å utvikle mindre bunnfall, eller evt. mer kompakt bunnfall. Både i gjæringskaret og i flaskene. Eg tenker at dette gjer tørrgjær meir attraktivt, både fordi man får mer tappa mer øl fra gjæringskaret, og det er enklere å sjenke uten å få mye grums med.

Stemmer dette skal tru, eller innbiller eg meg ting  :jaha:
 
Det har nok strengt tatt lite å gjøre med om det faktisk er tørrgjær eller ikke, men forskjellige gjærstammer har forskjellige egenskaper ang. flokkulering og hvor kompakt de sedimenterer i flasker og på fat.
 
Ja det stemmer sikkert. Men US05 og wlp001 er de eg har merka størst forskjell på, og det er vel samme gjærstamme eller?
 
Det skal være samme gjærstamme, ja. Det kan kanskje ha noe med mengden gjær å gjøre? Må innrømme at jeg synes det høres litt underlig ut.
 
Jeg synes også at US05 gir liten gjærkake i bunnen av gjæringspannet av en eller annen grunn.
Den har middels flokkuleringsevne, så det kan hjelpe kanskje...
Ellers oppfører jo gjæren seg normalt får jeg si, men på en gjæring på ca 28 liter sitter jeg da igjen med ca 1 liter gjær etterpå.
Andre typer gir hos meg normalt ca 1,5-2 liter gjærkake.
 
magne1972 skrev:
Jeg synes også at US05 gir liten gjærkake i bunnen av gjæringspannet av en eller annen grunn.
Den har middels flokkuleringsevne, så det kan hjelpe kanskje...
Ellers oppfører jo gjæren seg normalt får jeg si, men på en gjæring på ca 28 liter sitter jeg da igjen med ca 1 liter gjær etterpå.
Andre typer gir hos meg normalt ca 1,5-2 liter gjærkake.

Det stemmer ganske bra med min erfaring og. Eg brygger ca. 14-15l, og da har det en del å si om gjærkaken blir 1l eller 2.5l. Men det kan jo hende at flytende gjær har flere celler til å begynne med og vokser fortere og mer? Gjæringsprosessen oppleves ganske lik med tanke på hvor lang tid det tar før stormgjæring starter, lengden på denne, utgjæringsgrad o.l
 
Johnohod skrev:
Men det kan jo hende at flytende gjær har flere celler til å begynne med og vokser fortere og mer?

Det er, sånn omtrent, dobbelt så mange gjærceller i ei pakke tørrgjær som i et rør eller en smackpack med flytende gjær. Andre parametre, som vitalitet, glyserolmengde i celleveggene osv, kan også være forskjellig. Jeg synes uansett det er rart at den ene skal gi over dobbelt så mye bunnfall som den andre.
 
Tilbake
Topp