Tørrgjær

Putre

Norbrygg-medlem
Hvordan er den riktige måten å tilsette tørrgjær i vørteren? Holder det bare å helle den rett inn i vørteren/gjæringskaret, eller er det andre måter det heller bør gjøres på?
 
Den beste måten er å blande gjæren med rent, lunkent vann før du tilsetter den i vørteren. Det sikrer at flest mulig av gjærcellene overlever.
 
Kan ikke si at jeg har merket noen tydelig forskjell mellom rehydrering og sprinkling rett i vørter, men har heller ikke gjort noen direkte sammenlignbare forsøk.
 
Ifølge Yeast boka til Jamil & White vil sprinkling kunne føre med seg usmaker fra ikke-aktiv gjær, enkelt å rehydrere da, bare en kopp lunkent vann og røre litt (alt desinfisert seff..). Jeg får også bedre utgjæring med rehydrering, noe som selvsagt henger sammen med at jeg pitcher en riktigere menge gjær. Kalkulatoren på mrmalty.com forutsetter rehydrering
 
Ja greiest det. Jeg pleier å koke vann og helle det over på et desinfisert glass med desinfisert lokk og la det kjøle seg naturlig ned
 
fmandal skrev:
Kan ikke si at jeg har merket noen tydelig forskjell mellom rehydrering og sprinkling rett i vørter, men har heller ikke gjort noen direkte sammenlignbare forsøk.

Det er nok liten tvil om at skikkelig rehydrering gir flest levende celler, men samtidig er jo pitchingrater ikke noen eksakt vitenskap uansett (så lenge man ikke har et bryggeri med eget laboratorium).
 
Jeg har gått fra én pakke rehydrert til to pakker sprinklet. Og to pakker er nærmere riktig mengde, ifølge Mr. Malty.
 
Vi har etter innfallsmetoden forsøkt noe nytt de to siste gangene. Vi koker opp et par desiliter vann og litt sukker (2 spiseskjeer ca?)  Og kjøler dette ned til gjæringstemp. Så rehydrere vi gjæren i dette i ca en time før vi pitcher. Da ser det ut til å være ordentlig liv i den. Deg har da dannegtseg en stor skumtopp på den før vi pitcher.

Noen meninger om denne måten å gjøre det på?
 
Den skal vel pitches i vann eller samme stoff som den skal arbeide i, altså vørteren. Skal visstnok ikke være bra å startes på lettspiselig sukker for så å gå over til mer kompliserte, tungt fordøyelige greier.

--
 
Leverandøren anbefaler jo rehydrering i bare vann. Men forskjellen blir kanskje ar den da ikke formerer seg men kun "våkner til liv"?

Kanskje rehydrering med vann og litt spraymalt er det beste. Men da er man langt på vei til å lage en starter.

Men bare så det er sagt: Vi har mange ganger strødd tørrgjæren rett dunke  med godt resultat!
 
Formålet  med rehydrering i vann er å vekke gjæren til liv. Sukker i denne prosessen er ikke fordelaktig for helsen til gjæren, hvis man på død og liv vil sjekke om det er liv i gjæren bør man tilsette litt vørter eller sukker etter at gjæren er rehydrert. I så måte, funker sprinkling av gjær rett i vørteren særdeles dårlig, det gir riktignok gjæring, med det er forskjell på optimal gjæring og gjæring.

Ta vare på gjæren deres folkens, det er den som lager øl for dere.
 
Ørnegård skrev:
Leverandøren anbefaler jo rehydrering i bare vann. Men forskjellen blir kanskje ar den da ikke formerer seg men kun "våkner til liv"?

Tørr gjær er, som navnet sier, vært gjennom en prosess der vannet er fjernet fra cellene. Etter denne prosessen er cellene betydelig svekket og er avhengig av å bli tilført vann på så skånsom måte som mulig. Spesielt er celleveggens evne til å hindre forurensninger i å komme inn i cellekjernen svekket. Et eksempel på forurensninger er komplekse sukkerarter og proteiner, som du har i vørter. Denne prosessen er også temperaturavhengig.

Først når cellene har tatt til seg vann, er de klare for å møte utfordringene de finner i vørteren. Det du ønsker er altså å gjøre dette vannopptaket så skånsomt som mulig.

Kanskje rehydrering med vann og litt spraymalt er det beste. Men da er man langt på vei til å lage en starter.

Dette er jo det samme som vørter, så da er det betydelig enklere å bare ha tørrgjæren rett i dunken.
 
Dry yeast should be re-hydrated in water before pitching. Often the concentration of sugars in wort is high enough that the yeast can not draw enough water across the cell membranes to restart their metabolism. fra How To Brew og følges videre opp av Jamil og White i Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation
 
Hei
ka er forskjellen, rehydrere i 0,5 l. vørter eller 25 liter?
Ser ikkje den heilt store forskjelle, men no lever eg i en enkel verden.

Mvh
Brede
 
Hei
ka er forskjellen, rehydrere i 0,5 l. vørter eller 25 liter?
Ser ikkje den heilt store forskjelle, men no lever eg i en enkel verden.

Mvh
Brede
Les over, det er forskjell på vann og vørter. Edit: ser nå at du skrev vørter på begge, så det bør altså ikke være noe forskjell nei.
 
Helle oppi halvparten av vørteren i karet, så gjæren og så til slutt siste halvdel av vørteren, funker bra det også.
 
Tilbake
Topp