Tørrhumling av APA

Hei
Har brygget en APA fra ølbrygging.no. Den ble humlet med 80 gr cascade på 5 minutter og 60 gr cascade på 0 min. Har en humlerest på ca 50 gr simcone i fryseren som jeg tenkte å tørrhumle med. Noen som vet hvordan disse humlene fungerer i sammen? Blir dette et godt øl? Er simcone en humle som gir en god aroma/duft?
 
Simcoe er vel ganske heavy på furu i smak og aroma. Liker du det spesielt godt, er jo saken grei. Jeg ville halvblandet den med noe på citrus-siden. (I Vestkyst er simcoe en tredel av et som tilsettes varmt, sammen med centennial og columbus (CTZ), og en fjerdedel av det som brukes til tørrhumling, der amarillo kommer i tillegg. Om nå det hjelper deg noe;)..)

Simcoe er ellers noe jeg gjerne bruker som bitterhumle.
 
Hm, tok en stor razzia i fryseren. Da dukket det opp 50 gr cascade, ca 40 gr mocaic, 10 gr citra i tillegg til simconen. Kan noe av dette mikses til en bra tørrhumlings dose? Noen innspill?
 
Dette skal bli en 40 årsgave til en kvinnelig nabo. Kan vel ikke dra på med hele humlebeholdningen.
20 gr mocaic, 20 gr cascade, 20 gr simconen og 10 gr citra. Blir det for mange typer humle?
 
Dette skal bli en 40 årsgave til en kvinnelig nabo. Kan vel ikke dra på med hele humlebeholdningen.
20 gr mocaic, 20 gr cascade, 20 gr simconen og 10 gr citra. Blir det for mange typer humle?

Aha. Da ville jeg kanskje droppet Simcoe, da den kan være "catty", og gått for resten av det du skisserer.
 
Høres ut som ikke simcoe er slageren. Da tar jeg bort den og øker heller på tilsvarende med mocaic. Den lukter ihvertfall kjempegodt.
Takk for alle svar.
 
Nå spikker jeg kanskje litt flis. Men cascaden vil forsinne oppi der. Ville heller økt cascade 10g og mosaic 10g.
 
Nå spikker jeg kanskje litt flis. Men cascaden vil forsinne oppi der. Ville heller økt cascade 10g og mosaic 10g.
Sikkert ikke dumt. Jeg snur på flisa og hører på deg. Så da er det bare å vente til stormgjæringen er ferdig. Plopper ganske bra i gjærlåsen allerede. ☺
 
Angående Simcoe: Min skepsis gjaldt bare å bruke den alene. Simcoe, slik den fungerer i Vestkyst f.eks., er et flott krydder. Mulig den kan gi den meget omtalte kattepisskarakteren ("catty"), men det er det da ganske mange amerikanske humler som kan, vel? Og er det negativt? Karakteristikken ble vel laget av dem som ikke likte det nye ølet da IPAer med Cascade først dukket opp - men var ikke den smaken nettopp det entusiastene likte?

Jeg liker det i alle fall:). (Når jeg liker amerikansk øl, da. Det går litt opp og ned.) Jeg tenker kanskje mer på det som solbær, dvs. som solbærstilker og -blad.
 
Angående Simcoe: Min skepsis gjaldt bare å bruke den alene. Simcoe, slik den fungerer i Vestkyst f.eks., er et flott krydder. Mulig den kan gi den meget omtalte kattepisskarakteren ("catty"), men det er det da ganske mange amerikanske humler som kan, vel? Og er det negativt? Karakteristikken ble vel laget av dem som ikke likte det nye ølet da IPAer med Cascade først dukket opp - men var ikke den smaken nettopp det entusiastene likte?

Jeg liker det i alle fall:). (Når jeg liker amerikansk øl, da. Det går litt opp og ned.) Jeg tenker kanskje mer på det som solbær, dvs. som solbærstilker og -blad.

Jeg synes det er en helt topp humle jeg. Men jeg har smakt iallefall ett øl, husker ikke hvilket hvor aromaen av kattesand slo meg i trynet idet jeg stakk nesa nedi glasset. Litt usikker på om det var en SH dog, men jeg tror ikke det. Men jeg har en mistanke om at enkelte kan plukke opp den assosiasjonen mye lettere enn andre. Hvis man er f.eks lei av kattepiss-lukt hjemme så tror jeg det også kan bli en kjip assosiasjon.
 
Jeg synes det er en helt topp humle jeg. Men jeg har smakt iallefall ett øl, husker ikke hvilket hvor aromaen av kattesand slo meg i trynet idet jeg stakk nesa nedi glasset. Litt usikker på om det var en SH dog, men jeg tror ikke det. Men jeg har en mistanke om at enkelte kan plukke opp den assosiasjonen mye lettere enn andre. Hvis man er f.eks lei av kattepiss-lukt hjemme så tror jeg det også kan bli en kjip assosiasjon.

hehe - vi har et hushjørne der fiendene til Olav (residerende huskatt) legger fra seg sine budskap, og jeg kan kjenne likheten. Men jeg synes faktisk ikke det er så ille. Jeg mener det er noe av det samme du får om du knuser stilkene eller bladene til solbær mellom fingrene - og det er ei lukt jeg virkelig liker, i alle fall.
 
]Jeg synes det er en helt topp humle jeg. Men jeg har smakt iallefall ett øl, husker ikke hvilket hvor aromaen av kattesand slo meg i trynet idet jeg stakk nesa nedi glasset. Litt usikker på om det var en SH dog, men jeg tror ikke det. Men jeg har en mistanke om at enkelte kan plukke opp den assosiasjonen mye lettere enn andre. Hvis man er f.eks lei av kattepiss-lukt hjemme så tror jeg det også kan bli en kjip assosiasjon.[/QUOTE]
Bursdagsbarnet er ikke spesielt glad i katter, og i særdeleshet ikke kattepiss. Simcoe utgår
 
Tilbake
Topp