Tørrhumling

Geir H

Norbrygg-medlem
Skal prøve meg på tørrhumling, og har en IPA til gjæring.
I oppskriften står det tørrhumle 14 dager. Betyr det at humla skal tilsettes etter 14 dager, eller at den skal være i karet i 14 dager?
Noen som kan hjelpe med info på dette?
 
Törrhumla kan du göra efter att den huvudsakliga jäsningen är över, sån efter 7 dagar, torrhumla i ca 7 dagar. Detta är metoden jag har gått utifrån, med lite tillpassning till jäsprocessen.

ang. din fråga om 14 dagar vill jag tro att de menar att du skal att från det du lägger i torrhumlen, så skal de ligga i 14 dagar. Möjligt, och naturligt, är att de avser att torrhumlingen ska ske efter 7 dagar, alltså vill IPA stå till jäsning i totalt 3v. Men av egen erfarenhet menar jag att 2v håller fint, så visat ovan.

Läsa: http://Beersmith.com/blog/2008/05/21/dry-hopping-enhanced-hops-aroma/
Lycka till
 
Slenger meg på her.

I morgen (søndag) blir min aller første bryggedag. Batch #1 blir en Lucky Jack-klone fra Bryggselv.
Jeg føler meg relativt godt forberedt, men i dag dukket det opp et nytt spørsmålstegn.

Settet skal tørrhumles, fra dag 9 i følge oppskriften.
Jeg er litt usikker på hvilket kar jeg bør gjøre dette i.

Jeg har kjøpt basispakken hos Bryggselv, som inneholder to gjæringskar.
Av disse to har jeg kun opplegg for flasking (tappestang) på det ene.
Planen er/var å gjære i det ene, for så å stikke om for å tilsette sukkerlake å flaske.

Det jeg nå lurer på, er om tørrhumling vanligvis gjøres i primærkaret, eller om dere pleier å stikke om før tørrhumling?
M.a.o., hvilket av disse alternativene ville du valgt?

A) Tørrhumle i primærkaret, stikk deretter om til sekundærkar for flasking.
B) Stikk om før tørrhumling. Tilsett sukkerlake i samme karet før flasking.
C) Stikk om både før tørrhumling og før flasking.

Jeg har hele veien planlagt alternativ A, men det kunne vært greit med en bekreftelse på dette.
Hvis alternativ C er å foretrekke her, vil det påvirke hvilket kar jeg bruker til gjæring.

Mistenker at batch #1 blir en smule overengineered  :jaha:
 
A
Du tørrhumler etter at stormgjæringa er ferdig.  Lar ølet gå ut, ca 14 dg? På flaskedagen stikker du om til nytt kar, blander inn sukkerlake og flasker.
 
Tilbake
Topp