Tre måneder gammel Wyeast

Har hatt en pakke Wyeast 2278 Czech Pils som er merket med 21. februar i år liggende en stund. Planen var å bruke den kort tid etter at jeg kjøpte den, men bryggingen har blitt utsatt. Gjæren opplevde også uheldigvis en par uker i romtemperatur etter kjøpet, men jeg tenkte likevel jeg at jeg skulle gi den et forsøk. Jeg var klar over at pakken nå ville trenge noen dager på å aktiveres, om det i det hele tatt ville skje, men nå - etter en ukes tid - er den faktisk fullt oppblåst.

Kan jeg bruke gjæren, eller medfører det for mye risiko med tanke på datoen og den nevnte "temperaturskaden"? Vil det være fare for at det har oppstått bakterier samt avfall fra døde gjærceller i den? Bedre å kjøre safe og bare kjøpe en ny pakke med en gang?
 
Hvis du skal benytte gjæren bør du først lage en liten starter f. eks. 5 dl. før du stepper den opp en eller flere ganger. Hvor stor er batchen du skal brygge?
 
Jens Martinsen skrev:
Hvis du skal benytte gjæren bør du først lage en liten starter f. eks. 5 dl. før du stepper den opp en eller flere ganger. Hvor stor er batchen du skal brygge?

Planen var en batch på 21 liter. Har ingen erfaring med oppstepping, vil det bare si at man tilsetter vann og maltekstrakt (oppkokt) i flere omganger i starteren?
 
Ja, det betyr det. Etter å ha satt den i kjøleskapet for bunnfelling dekaderer (helle av) du av så mye vørter som mulig før du heller i ny kald vørter, gjærne med litt gjærnering i tillegg. For en lagergjær er det veldig viktig med nok gjær.
 
Hvis du bruker kalkulatoren på mrmalty.com, kan du regne deg frem til hvor store startere du må sette. Jeg tok utgangspunkt i OG på 1050 og 21 liter, og kom frem til følgende:

Du trenger 389 mrd gjærceller. Skalerer så ned størrelsen på brygget til du kun trenger en pakke (5 liter i dette tilfellet) og justerer OG til 1040 som er vanlig OG for startere, og da sier kalkulatoren at du trenger 82 mrd celler, og 1 liter starter. Dette er første steg.

For andre steg, legger jeg inn 82 % viability (82 mrd celler er 82 % av en pakke a 100 mrd), og skalerer opp volumet til kalkulatoren sier to pakker, og går så ned igjen slik at den sier en pakke. I dette tilfellet 15 liter, som gir 246mrd celler.

For siste steg gjør jeg akkurat det samme, men legger da inn korrekt OG og volum for brygget. For OG 1050 og 21 liter blir da siste starter 2,7 liter.

Veldig omfattende, men det er viktig med masse og sprek gjår til lagerbrygging.
 
OyvindEG skrev:
Hvis du bruker kalkulatoren på mrmalty.com, kan du regne deg frem til hvor store startere du må sette. Jeg tok utgangspunkt i OG på 1050 og 21 liter, og kom frem til følgende:

Du trenger 389 mrd gjærceller. Skalerer så ned størrelsen på brygget til du kun trenger en pakke (5 liter i dette tilfellet) og justerer OG til 1040 som er vanlig OG for startere, og da sier kalkulatoren at du trenger 82 mrd celler, og 1 liter starter. Dette er første steg.

For andre steg, legger jeg inn 82 % viability (82 mrd celler er 82 % av en pakke a 100 mrd), og skalerer opp volumet til kalkulatoren sier to pakker, og går så ned igjen slik at den sier en pakke. I dette tilfellet 15 liter, som gir 246mrd celler.

For siste steg gjør jeg akkurat det samme, men legger da inn korrekt OG og volum for brygget. For OG 1050 og 21 liter blir da siste starter 2,7 liter.

Veldig omfattende, men det er viktig med masse og sprek gjår til lagerbrygging.
Og da er jeg så lite smart at jeg spør om akkurat det samme...:p Jeg har to pakker med bavarian fra wyeast som er stemplet 24.januar i år og skal brygge Weissbier på søndag. Satser på ca 1053 i OG og brygget er 50ltr. Ser at viabilityen er på 15% i  mrmalty.. Og jeg trenger tett 500mrd med gjærceller. Greier jeg og gire opp dette til søndag? Har en gallon glassflaske til rådighet til starter. Mvh en lykkelig speideleier!:)
 
Med magnetrører kan du først lage en starter på 2 liter, deretter steppe den opp med en ny starter på 3,4 liter (igjen på magnetrører).

Sjekket tallene med både Brewzor og Jamil, så det burde funke rimelig greit. Om du har tid nok, er en annen sak. Når du stepper opp startere, bør gjæren få tid til å bunnfelle, slik at du kan dekantere mellom stegene.
 
Jeg pleier å bruke mrmalty til å beregne mengden gjenlevende gjærceller og nødvendig mengde til et brygg, for så å bruke Wyeast sin kalkulator (her) for å beregne starterstørrelse.

Jeg beregner 36 timer på å la stareteren gå ut, nye 36 timer på nedkjøling, bunnfelling og dekantering, nykokt og nedkjølt starter på gjærkaka, 36 timer for utgjæring og 36 timer for nedkjøling, bunnfelling og dekantering. Da burde du satt starteren i går kveld for å rekke det til brygging søndag ;)

Beregningene i ditt tilfelle (antar du ikke har magnetrører):

24. januar gir 13% gjenlevende celler. Med to pakker gir det 0,26 pakker som kan puttes inn i Wyeast-kalkulatoren. Ifølge mrmalty trenger du 489 mrd celler til 50 liter med en OG på 1,053.

Om jeg putter inn 0.26 pakker, og en størrelse på 0.396 gal (1,5 liter) i Wyeast-kalkulatoren (0 gal added på 1st step) får jeg et resultat på 68,48 mill celler pr. ml som gir totalt 102,7 mrd celler i 1,5-litersstarteren din.

Om du så putter inn 1.03 pakker i kalkulatoren, og en størrelse på 1 gallon (full flaske) får man ut 88,4 mill celler pr ml som gir totalt 334 mrd celler.

Ikke riktig nok, men betraktelig nærmere enn med de pakkene du har nå i hvertfall :)

Edit: Gahr kom meg i forkjøpet ;)
 
Jeg må bare bøye meg i støvet for Dere her inne på forumet!! Makan så hjelpsomme Dere er, jeg håper at jeg en dag kan bidra like mye som Dere gjør! Men tror Dere at det går greit med litt mindre gjær enn beregnet? Det sies vel om tørrgjær at viss en vil ha ett litt fruktigere øl, så skal en bruke litt mindre... Gjelder dette for flytende gjær også?
 
GeirH skrev:
Ikke riktig nok, men betraktelig nærmere enn med de pakkene du har nå i hvertfall :)

Edit: Gahr kom meg i forkjøpet ;)
Vet ikke om du såg det...? Men stemmer det som jeg nevnte ang tørrgjær kontra flytende gjær? Ps: Jeg måtte bare kjøpe en magnetrører! Står til bunnfelling nå, er klar for ny vørter i kveld! :)
 
Med magnetrører får du bedre formering enn det jeg hadde beregnet, så da kan det hende du har nok likevel (uten at jeg har regnet over det, da).

Ærlig talt så vet jeg ikke hva det har å si for sluttresultatet om man har mindre gjær enn det mrmalty-kalkulatoren anbefaler. Jeg har bare tatt utgangspunkt i dette, og brukt det som en mal for hvor mye gjær som må dyrkes opp til hvert brygg.

Da vi startet med ølbrygging fra kit for etpar år siden brukte vi bare å aktivere wyeast-pakkene, og dumpe rett oppi en 25-litersbatch ca et døgn etter aktivering, og det ble da godt øl av det også, selv om det etter beregningene skulle vært altfor lite gjær...
 
GeirH skrev:
Da vi startet med ølbrygging fra kit for etpar år siden brukte vi bare å aktivere Wyeast-pakkene, og dumpe rett oppi en 25-litersbatch ca et døgn etter aktivering, og det ble da godt øl av det også, selv om det etter beregningene skulle vært altfor lite gjær...
Ja det samme har jeg gjort også, uten å kunne si at jeg har merket noe stor forskjell.. Mulig smaksløkene blir bedre etterhvert? Det er vel gjerne sånn at en ønsker at det begynner å gjære fort, og at det gjærer fort ferdig?? for så at gjæren kan bruke den siste tiden på å "rydde" etter seg. :) Uansett.. Vi er fire stk som spleisa på en speidel her på nedre romeriket og vi digger hjemmelaget godt øl! Dette forumet er helt uvurdelig!
 
Tilbake
Topp