Trenger litt hjelp...

Hei  Joachim her,

Jeg og naboen skal begynne å brygge øl,  nå har jeg sett på utallige youtube filmer lest bøker og snoket meg rundt på forumet her en god stund.
Det er mye som faller på plass men det er en del som jeg enda ikke har funnet tilfredsstillende svar på.
Så da tenkte jeg og spørre dere godt folk.

1. Hvor mye vann begynner man med?  Det står i noen oppskrifter Batch vol: 45 osv...  er det hva man forventer å få i vørter eller er det volumet man starter med i mash'en.

2.  På de fleste oppskrifter jeg har lest står det ingenting om karbonering i flasker osv.  Er det en tommelfinger regel at man skal bruke ca 5g per liter med sukker?

3.  Litt av det samme spørsmålet som nummer 2,  Carb volumes: 2.3 vols... HÆ?

4.  Når det gjelder å filtrere øllet (får å få det klarere), er det noen baksider med det?  Fjerner man smaker?  Har det en hensikt?

5.  Er det noen som har noen erfaring med Beer Brew 30 generasjon 3?  Følger det med kjøler?  http://www.olbrygging.no/butikk/beer-brew-30-versjon-3.html
6. Hvor lenge kan jeg la øllen ligge på flaske rom temperert?  Kan jeg lagre den i et år og forvente bedre smaker?

Er det noen som har vil informere meg litt setter jeg stor pris på det!

God fredag folkens, og SKÅL!

Hei
1. Volum som oppgis skal i utgangspunktet være volum i kjelen etter kok. Tok litt tid før jeg selv husket dette, men nå mener jeg det sitter.
2. Ja, de fleste oppererer vel med 6g/l. Det spørs jo hva slags øl det er og hvor mye CO2 man vil ha. Jeg liker mindre kullsyre i mine øl, og forsøker å havne på rundt 1,8 CO2-volumes. Jeg bruker en kalkis for å finne det ut, f. eks. denne:http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html
3. Ja, dette er altså hvor mye CO2 det blir i ølet ditt. Jo høyere tall, jo mer kullsyre kan du regne med.
4. Sorry, har aldri forsøkt. Noen har gjort det, men jeg tror det er mest for syns skyld.
5. Pass.
6. Jeg har ikke lagret noe kjempelenge. Jeg har juleøl (fra Polet) fra i fjor. Dette har stått på kjøkkenet, og jeg regner med at det fortsatt er godt. Men mørkt og kaldt er bra, og som en regel kan man si at mørkt og sterkt øl er de som blir bedre av lagring (samt lagertyper, da :)).

God fredag i like måte  :ilike:

Jørn Hammerud skrev:
1. Volum som oppgis skal i utgangspunktet være volum i kjelen etter kok. Tok litt tid før jeg selv husket dette, men nå mener jeg det sitter.

Takk for svar!

Ok så det er da sluttresultatet, men hvordan regner man seg fram til hvor mye vann man skal starte med?

Jeg mesker med 2.5 liter vann pr kg malt og trives godt med det. Skyller med like mye vann som jeg ønsker å få av øl til slutt.

Hvor mye vann du skal starte med bestemmes av tyvene som er med i prosessen. Tar med de 2 verste tyvene i eksemplet.

Tyv 1) Maltet tar ca 1liter pr. kilo
Tyv 2) Kokingen tar ca 4liter i timen som damp.

La oss si du skal ha 25 liters batch med en oppskrift på 5kg malt og koketid 1 time

Du trenger da +5 liter for malten
+4 liter i avkoking i en time

Så totalt trenger du 34liter vann for å sitte igjen med 25 liter etter kok.

Så kan du også legge inn flere tyver. Vann som koker tar 4% større plass en avkjølt. Kanskje du vil kompensere for trub (dritt i kokekaret du ikke vil ha i gjæringskaret) 2 til 3 liter kanskje?

Her burde du ha et greit utgangspunkt iallefall.
Lykke til  :skitbra:

Genialt!  Tusen takk for svar!
Da har jeg minde å lure på!  Da er det bare å kjøpe utsyr....  ;D

Ok så det er da sluttresultatet, men hvordan regner man seg fram til hvor mye vann man skal starte med?
[/quote

Hei alle på Norbrygg  :) jeg er ny her på forumet og har nå sammen med en kompis brygget 3 brygg og dette har gått bra  :skitbra:

Til spørsmål: fyll kokekar til 25L og mål fra topp kokekat til mengde vann og noter hvor mange cm.det er ned til vannet.
Start med å fyll på 20L og mesk i denne mengde vann.
Skyll med så mye varmt vann til du når 25L merke og + 8-10% ekstra til avkoking av vørten etterpå.
Når det er ca.15 min igjen av koketiden på vørten så fyll på varmt vann til 25L merke igjen og du har nå helt riktigt mengde veske til 25L

:biersmile: :skitbra:

Hei Joachim, jeg er også forholdsvis "fersk" all-grain brygger, og jeg kjenner meg veeeldig godt igjen i alt du sitter inne med av spørsmål ang. brygging. Et godt råd, tror jeg, er å kjøpe inn litteratur om faget, for å lære litt om grunnleggende prosesser og teknikker. Har sjøl hatt god nytte av boken "Moderne Hjemmebrygging", det har også kommet en bok nylig av Gustav Foseid, "Håndbok i ølbrygging". Foreslår at du tar en tur innom Bryggeland (Vin og Bar) i Sannergata 38 i Oslo og prater litt med folka der  :yes:

Når det gjelder utstyr, er det vel bare økonomi og fantasi som setter grenser...  Har sjøl en Beer Brew 30 versjon 3 (mest pga økonomi), og er fornøyd så langt. Ølportalen har lagt ut en bruksanvisning på nettet, som er verdt en titt på forhånd -- http://ol-akademiet.no/filestore/Bilder_web_sm/BryggingmedBeerBrew30.pdf    Viser ellers til egen tråd her på forumet ang. erfaringer med BB30

Lykke til!!!!  :yes:

Tilbake
Topp