Trist julebrygg.. (Finest Julepils 2020, Bryggselv)

ADale

Norbrygg-medlem
Noen som vil kommentere hva som mest sannsynlig gikk feil ved mitt Julebrygg? Det startet med litt for lav OG (1.042 vs 1.051) (da må jeg vel røre mer under meskingen for temperatur var riktig hele veien). Så etter 3 uker stoppet Tilt på 1.007 (ventet 3 dager) og jeg tenkte det var tid for tapping. Hydrometer viste det annerledes: 1.016. Dette gir meg en juleøl med 3.4 vol%. Noen som kan muntre meg opp med den formelen som gir ekstra vol% utifra antall gram sukker tilsatt?

Min foreløpige lærdom er å la det stå lenger neste gang, selv om jeg trodde 3 uker skulle holde. OG bruke mitt refraktometer for å måle FG før jeg tapper.
 
Hvis du har brukt refraktometer uten omregning så vil det vise feil. Det vil vise ca ti poeng for høyt.
 
Nei, brukte Tilt, som viste 1,007 etter 21 dager, og hydrometer viste 1 016. Hadde jeg brukt refraktometeret, så kunne jeg latt det stått lenger eller tilsatt mer malt. Temp var hele tiden 10.6 grader. Hele 3 pakker gjær.
 
Nei, brukte Tilt, som viste 1,007 etter 21 dager, og hydrometer viste 1 016. Hadde jeg brukt refraktometeret, så kunne jeg latt det stått lenger eller tilsatt mer malt. Temp var hele tiden 10.6 grader. Hele 3 pakker gjær.
Har ikke sett på oppskriften du henviser til, så anse kommentaren mer som et spørsmål enn et svar:

Er det korrekt med gjæringstemperatur under hele forløpet på 10,6 grader uten noe økning av denne mot slutten ?

Kan ikke stole på at tilten viser korrekt SG, men fin som referanse for å gi en pekepinn på utviklingen under gjæringsforløpet.
 
hei, 63, 72, 78 grader. Denne oppskriften: https://community.grainfather.com/recipes/623254

25 liter i gjæringsbøtta.
3 pakker på 11,5 gram til 25 liter på 10 grader er nok litt i minste laget, nåvel det er jo hvor vi står med situasjonen nå, så seint i gjæringsforløpet er det ingen fare å heve temperaturen til 16-17 grader for å se om du får SG litt lengre ned også får du tatt en diacetyl rast i samme slengen :)
 
3 pakker på 11,5 gram til 25 liter på 10 grader er nok litt i minste laget, nåvel det er jo hvor vi står med situasjonen nå, så seint i gjæringsforløpet er det ingen fare å heve temperaturen til 16-17 grader for å se om du får SG litt lengre ned også får du tatt en diacetyl rast i samme slengen :)
ja, men dessverre stolte jeg på Tilten min og flasket og målte med hydrometer tilslutt...Så sitter foreløpig igjen med en svak Juleøl som jeg kan drikke dobbelt så mange av om den er god :)
 
ja, men dessverre stolte jeg på Tilten min og flasket og målte med hydrometer tilslutt...Så sitter foreløpig igjen med en svak Juleøl som jeg kan drikke dobbelt så mange av om den er god :)
Aha, ja da blir det jo annerledes. Jeg ville nok satt de flaskene sånn at om det blir flaskebomber reduseres skaden betraktelig.

Hvor lenge har de stått på flaske og ved hvilken temperatur?
 
Her er da oppskrifta for de som ikke har Grainfather konto.


Det startet med litt for lav OG (1.042 vs 1.051) (da må jeg vel røre mer under meskingen for temperatur var riktig hele veien).
Nei, du trenger ikke røre under meskingen. Har du så stor forskjell på OG i en oppskrift som allerede er skalert til et relativt lavt utbytte, er det kun en ting det kan være noe galt med, og det er kverningen. Ikke første gang det hadde skjedd, å få dårlig kvernet malt i ølsett..

Så etter 3 uker stoppet Tilt på 1.007 (ventet 3 dager) og jeg tenkte det var tid for tapping. Hydrometer viste det annerledes: 1.016.
Det gir deg ikke bare en svak juleøl, men forhåpentligvis lærdom at Tilt er et hjelpemiddel underveis i gjæringsprosessen, og må alltid kontrolleres med hydrometer for å bekrefte målingen. Hvordan kontrollerte du temperaturen under gjæringa? Er du sikker på du ikke har fått en dip? Har du kanskje kjørt på med O2 etter pitch av tørrgjæra?

Hele 3 pakker gjær.
Som fint burde holde til en OG på 1.042. Det hadde også holdt fint til 1.051. Pitchrate for Diamond er såpass nær pitchrate for W34/70 fra produsentene at jeg bruker kalkulatoren til Lallemand om hverandre for Fermentis også. Sjekk denne:


1616939817560.png
1616939836222.png
 

Vedlegg

  • 1616939727621.png
    1616939727621.png
    24,5 KB · Sett: 0
  • 1616939743951.png
    1616939743951.png
    23,7 KB · Sett: 2
Her er da oppskrifta for de som ikke har Grainfather konto.



Nei, du trenger ikke røre under meskingen. Har du så stor forskjell på OG i en oppskrift som allerede er skalert til et relativt lavt utbytte, er det kun en ting det kan være noe galt med, og det er kverningen. Ikke første gang det hadde skjedd, å få dårlig kvernet malt i ølsett..


Det gir deg ikke bare en svak juleøl, men forhåpentligvis lærdom at Tilt er et hjelpemiddel underveis i gjæringsprosessen, og må alltid kontrolleres med hydrometer for å bekrefte målingen. Hvordan kontrollerte du temperaturen under gjæringa? Er du sikker på du ikke har fått en dip? Har du kanskje kjørt på med O2 etter pitch av tørrgjæra?


Som fint burde holde til en OG på 1.042. Det hadde også holdt fint til 1.051. Pitchrate for Diamond er såpass nær pitchrate for W34/70 fra produsentene at jeg bruker kalkulatoren til Lallemand om hverandre for Fermentis også. Sjekk denne:


Vis vedlegget 50626
Vis vedlegget 50627
Fermentis anbefaler nesten dobbel mengde for gjæring under 12 grader og trippel på 9 grader.

Han sa han holdt rundt 10 grader og i forhold til hva fermentis sier blir det litt i underkant.
Screenshot_20210328_160808_com.google.android.apps.docs.jpg
 
Aha, ja da blir det jo annerledes. Jeg ville nok satt de flaskene sånn at om det blir flaskebomber reduseres skaden betraktelig.

Hvor lenge har de stått på flaske og ved hvilken temperatur?
24 timer på 20 grader. Godt tips. Dett ekune jo gått fra ille til verre. Nå står det i dusjen tildekket med noen tepper.
 
Her er da oppskrifta for de som ikke har Grainfather konto.



Nei, du trenger ikke røre under meskingen. Har du så stor forskjell på OG i en oppskrift som allerede er skalert til et relativt lavt utbytte, er det kun en ting det kan være noe galt med, og det er kverningen. Ikke første gang det hadde skjedd, å få dårlig kvernet malt i ølsett..


Det gir deg ikke bare en svak juleøl, men forhåpentligvis lærdom at Tilt er et hjelpemiddel underveis i gjæringsprosessen, og må alltid kontrolleres med hydrometer for å bekrefte målingen. Hvordan kontrollerte du temperaturen under gjæringa? Er du sikker på du ikke har fått en dip? Har du kanskje kjørt på med O2 etter pitch av tørrgjæra?


Som fint burde holde til en OG på 1.042. Det hadde også holdt fint til 1.051. Pitchrate for Diamond er såpass nær pitchrate for W34/70 fra produsentene at jeg bruker kalkulatoren til Lallemand om hverandre for Fermentis også. Sjekk denne:


Vis vedlegget 50626
Vis vedlegget 50627
Ja, tror du har funnet årsaken: Jeg temperturkontrollerer med kjøleskap som slår seg av og på. Jeg huske ri begynnelsen av temp var nede på 9 grader før jeg fikk justert det opp igjen. Det er mulig det har drept en bråte med celler?
 
Fermentis anbefaler nesten dobbel mengde for gjæring under 12 grader og trippel på 9 grader.

Han sa han holdt rundt 10 grader og i forhold til hva fermentis sier blir det litt i underkant.
Vis vedlegget 50628
Den andre lærdommen er at jeg må sjekke ut foreslått temperatur i instruksjonen fra Bryggselv. Er riktig gjæringstemperatur 10 grader eller det gjæren liker best? (12 grader)
 
Det er mulig det har drept en bråte med celler?
Nei de har nok ikke daua, men metabolismen går kraftig ned når temperaturen går ned. Og etter hvert som alkoholen øker, blir miljøet i ølet tilsvarende vanskeligere for gjæren, særlig om kulturen din har hatt en vanskelig start.

Den andre lærdommen er at jeg må sjekke ut foreslått temperatur i instruksjonen fra Bryggselv. Er riktig gjæringstemperatur 10 grader eller det gjæren liker best? (12 grader)
Hvis du leser oppskrifta igjen så skal du starte på 10C og rampe til 13C, så 17C, så 19C. Dette tolker jeg som kjøle til 10C og pitch, la stige naturlig til 13C og så 17C. Jeg ville nok helst ha fulgt gjærprodusentens anbefalinger og pitchet på 12C, og heller økt mot slutten når aktivitet avtar.
 
Nei de har nok ikke daua, men metabolismen går kraftig ned når temperaturen går ned. Og etter hvert som alkoholen øker, blir miljøet i ølet tilsvarende vanskeligere for gjæren, særlig om kulturen din har hatt en vanskelig start.


Hvis du leser oppskrifta igjen så skal du starte på 10C og rampe til 13C, så 17C, så 19C. Dette tolker jeg som kjøle til 10C og pitch, la stige naturlig til 13C og så 17C. Jeg ville nok helst ha fulgt gjærprodusentens anbefalinger og pitchet på 12C, og heller økt mot slutten når aktivitet avtar.
ja. Men i Bryggselv sin instruksjon, stod det i hovedsak ti komma null garder alternativt hyperlink til noe annet, som jeg antar er det samme du henviser til. Så, skal i fremtiden heller gjøre det eller følge gjærprodusent sin anbefaling. Det er en grunn til at lager er vanskelig, jeg ante ikke det var så sensitivt som dette.
 
ja. Men i Bryggselv sin instruksjon, stod det i hovedsak ti komma null garder alternativt hyperlink til noe annet, som jeg antar er det samme du henviser til. Så, skal i fremtiden heller gjøre det eller følge gjærprodusent sin anbefaling. Det er en grunn til at lager er vanskelig, jeg ante ikke det var så sensitivt som dette.
Jeg har ikke grainfather konto så vet ikke hva som står på lenken din. Men via oppskrifta på produktsiden til Finest Julepils hos Bryggselv står dette i Brewfather linken:

1616943426610.png

Edit: på denne oppskrifta står det faktisk 10C i 21 dager ja! Her bør noen stramme opp Bryggselv.
 
Den andre lærdommen er at jeg må sjekke ut foreslått temperatur i instruksjonen fra Bryggselv. Er riktig gjæringstemperatur 10 grader eller det gjæren liker best? (12 grader)
Det er ikke noe galt i å gjære på 9-10 grader, mange som gjør det, men da trenger man en vesentlig større mengde gjær enn ved 12-15 grader som er gjæra sitt anbefalte temperatur område :)

Og fermentis sier jo selv at ved 12-15 grader skal det holde med 8 til 12 gram pr 10 liter, men ved 9 grader sier de 20 til 30 gram pr 10 liter.
 
Tipper under stormgjæringa har det vært 11-12 i ølet (regner med han styrte temp via utsiden av FV), og når det avtok stod muligens kjølinga godt på og gjorde at tempen fikk en dip.
Det gir absolutt mening og da kan det jo fort hende at siden pitch var noe lav for temperaturen at starten var hard, storm gitt greit og når det avtok, dippen kom og % var økt at det blei trist og sluggish nedi der.

Jeg tenker i alle fall at siden det ble som det ble, så var det lureste @ADale gjorde var å dekke til flaskene i tilfelle karboneringsukkeret øker apetitten til gjæra og den fortsetter å spise etter karboneringssukkeret er borte :)
 
Tilbake
Topp