Tykkelse/lengde på slanger fra fat til kran

Bare rør dette :) og ikke slanger, alt her er oppgitt med ytre mål og da er det et rør og ikke slange uansett hvor mykt det måtte være.
Det du gjør når du har fått utstyret ditt er og tre en bit 3/8 rør på ballloken og kranene dine, med litt varming i kokende vann går det lett og de sitter, på disse setter du på 3/8-3/16 overgangen, i mellom krane og ballock bruker du 3/16 røret på ca. 2 meter, evt. 3 mm. pvc slange.
Holder du utstyr og øl rimelig kjølig lover jeg deg et skumfritt øl, hvis ikke er det:
For mye kullsyre i ølet.
For varmt.
For høyt tappetrykk.
For kort rør/slange.

3/16 rør er 4,76 mm og passer seff. 3/16 JG kobling.
3 mm. slange har ytre mål på 5 mm. og passer i JG kobling.
 
Takk for gode svar, planen begynner å ta form!
Ser ut for at det blir Perlick montert i øleskapsdøra til helga, fat, CO2 og rør ;) går inni.
Skal ha en Kölsch og en APA til karbonering i øleskapet samtidig, og til fordel for Kölschen blir innstillingene som følger(regnet og tolket med Beersmith):
CO2 vol. : 2.4
Trykk: 0,75 bar
Temp.: 4C

Begynner med 3m 3/16 slange, og justerer heller ned litt på lengden etterhvert. Prøver å holde karboneringstrykk og serveringstrykk på det samme.
 
Har du et balansert oppsett så holder det med ett og samme trykk pr fat, alt annet blir masete.
 
ja peis på, ser at du velger lav temperatur og dermed lavt trykk, lavt trykk er vanskelig og lese av/justere inn, det kan bli litt etterjustering av det.
Jeg velger heller 7 grader og 1-1,25 bar, men har et 0-2 bar manometer.
 
Valgte temp utifra at Kölschen skal få kose seg på lav temperatur. Styrer kjøleskapet med STC1000, så klarer å treffe det jeg vil.

Burde jeg heller gå opp litt da? 7 grader og 1 bar?
 
Har ikke sett manometeret ditt men de vanlige har nesten ikke utslag på så lave trykk, men får du det til så er det fint men får du problemer med Co2 nivå så kan feilmarginene være en årsak, at du ikke har 0,7 bar men 0,4 eller 1,2 bar egentlig.
4 grader er altfor kaldt for meg, liker ikke å drikke noe som kommer ut fra et kjøleskap, det er rett og slett smertefult, men det er meg.
 
Vel, i mangel av ting å gjøre på under langvaring strømbrudd i går fikk jeg vasket og testet fat og CO2 for første gang.

Manometeret virket litt "billig", så tror nok fort at innjustering av trykket kan bli utfordrende.
Så lurer da med tanken på å gjøre karboneringen ferdig på høyere temperatur(10-15 grader kanskje?), og så sette til kjøling etterpå.
Hva er fremgangsmåte da? Tvangskarbonere på rett trykk for aktuell temperatur, så koble fra gass og sette kjølig. Så koble på gass igjen med justert trykk for temperaturen?
Eller blir det ett fett, siden jeg kanskje treffer feil på lavt trykk allikevel?
 
Ja gjør det, test tapp når det er kaldt, er det nok kullsyre sett på trykk og skru opp så du akkurat hører gass strømme inn,
 
Tilbake
Topp