Tynn traditional draught, en blivende PF?

mojo

Hei!

Jeg har brygget et Coopers sett med "Traditional draught" med tanke på å delta i "publikums favoritt". For å få litt større volum og også litt mere spennende smak (og litt større utfordringer), så valgte jeg å bruke 400g krystall karamellmalt. For å kompensere bitterheten tilsatte jeg 5 g Styrian golding (3,6%) bitterhumle, samt 35 g av samme humle til aroma. Da settet var helt ferskt valgte jeg å bruke den medfølgende gjæren fra settet.

Totalvolum 27L, OG:38, FG:10, Beregnet alkohol-innhold: 3,67 %. Tilsatte 8 g sukker per liter til karbonering.

Den ble tappet på flasker den 18. februar, og jeg har oppbevart ei flaske ekstra varmt for å få en raskere smaksprøve. Den sitter jeg og smatter på nå.. Har spist litt krydret mat.

Den virker umiddelbart litt tynn, noe som nok sier seg selv med den lave OG. Mangler det jeg tror kalles "kropp og fylde". Svak fruktighet, forholdsvis bitter, lite humlearoma. God frisk duft.

Har hatt en viss vinøs duft til tider under gjæring, så jeg har vært bekymra for infeksjon, men ingenting tyder på det nå.

Sett i etterkant burde jeg holdt en høyere OG, og droppet ekstra bitterhumle, men ha tilsatt mere aromahumle.

Har ikke helt troen på at dette brygget er en "crowd pleaser", så kanskje jeg blir nødt til å brygge en gang til før VM... Pytt pytt! :-D

Vil denne modne og bli bedre med tiden, eller er tynt bittert øl dømt til den skjebnen for alltid?

For å si det rett ut: Høres ut som dette er et øl for WC. Etter det du sier her: Ikke bare mangler ølet de fleste kvaliteter, det er også svakt på alkohol og mengden krystal-malt virker noe overdrevet. 

Mitt råd hvis du skal delta i PF: Pælm det, og brygg et nytt, fordi konkurransen her vil jeg påstå er tøff! Bruk ren Muntons maltekstrakt istedenfor sett, bruk en annen bitterhumle, sats på høyere OG, finn en stilren flytende gjær, lag en gigantisk starter, ton ned spesialmalten, og bruk et verktøy som fks. beertools.com eller Beersmith for å lage en balansert oppskrift/resept. Gleder meg til å smake på din nye kreasjon på NM!!  :skaal2:

Erlendso skrev:
For å si det rett ut: Høres ut som dette er et øl for WC. 

World Cup?!?  ;)

Er nok litt for enig i den dommen, men 400 gram spesialmalt på 27 liter kan da ikke vær for mye?

Du har fortsatt tid til å brygge et nytt øl til NM, men jeg vil absolutt anbefale deg å delta med dette ølet også. Ingenting er bedre enn å få tilbakemeldinger fra andre hjemmebryggere (og forsåvidt andre også). Det lærer man mye av.

Et øl på 3.6% blir lett ganske tynt og vandig. Dette er helt normalt ettersom det er lite malt(-sukker) i forhold til nettopp vann.

Det trenger ikke være noe å si på mengden spesialmalt du har brukt, som sådan. Det kommer an på hvilken øltype du er ute etter. Hvis du ønsker tips til oppskrift, foreslår jeg at du bestemmer deg for en type du ønsker å lage (med en mnd. igjen til NM, kan du ikke satse på en altfor sterk type, siden det ikke vil være tid til tilsstrekkelig lagring, men noe med en OG opp mot 1055 bør kunne gå), og så lufter dette på forumet. Det er mange her som kan komme med innspill. Med tanke på PF, så er nok det aller viktigste at ølet du brygger er en velbrygget, god utgave av typen du prøver å brygge. Konkurransen er nok relativt hard!

Beklager, var nok ikke helt edru når jeg svarte her;

Hvilken stilart er det du tenkte på å lage?

Erlendso skrev:
For å si det rett ut: Høres ut som dette er et øl for WC. Etter det du sier her: Ikke bare mangler ølet de fleste kvaliteter, det er også svakt på alkohol og mengden krystal-malt virker noe overdrevet. 

Jøss da :eek: Noen kan sakene sine alt for godt mener jeg. . . . Eller?? :blabla:

Jan Morten skrev:
Erlendso skrev:

Jøss da :eek: Noen kan sakene sine alt for godt mener jeg. . . . Eller?? :blabla:

Point taken! Hva med alkolås på forumet? :)

Her er en litt mer konstruktiv tilbakemelding:
Du sier ølet er tynt, mangler fylde, og andre kvaliteter du og jeg forbinder med godt øl. "Draught-beer" betyr kort og godt at ølet kommer fra fat. Regner med Coopers dermed sikter til "cask-conditioned ale", eller noe slikt som en mild, bitter, eller definitivt noe slikt i den "Engelske" familien. Forøvrig er "mild" og "ordinary bitter" ganske alkoholsvake øl, så det er ikke sikkert resultatet ditt er så "off the chart" likevel, alkoholmessig. Men du savner uansett fylde.

Jeg bruker Crystal 150 i mine ESB. Alkoholnivået ligger på ca. 5%. Jeg mener fortsatt at 400g Crystal er i overkant for en slik type øl. Jeg bruker ca. halvparten på en 25 l batch, og synes karamellsmaken er veldig tydelig. Men jeg bruker også andre typer spesialmalt som fks. Chocolate, flaket bygg (egentlig ikke spesialmalt, men tar det med likevel), hvetemalt, og noen ganger litt Roasted Barley. Totalt kan mengden spesialmalt/adjuncts komme over 400g i en sammensetning til 25 liter engelsk ale. Men etter min smak holder det med litt mindre mengder crystal i slike øl. (Bruker forøvrig Maris Otter som base-malt, som kanskje er annerledes/mer smak på enn fks. Muntons pale.)
Prøv andre typer spesialmalt og adjuncter enn kun Crystal: Prøv deg fram med fks. torrefied wheat, Cara, Biscuit, Chocolate, Svartmalt, Roasted Barley, osv. (Hvis jeg ikke tar feil må du brygge all-grain for å bruke adjuncter som torrefied wheat osv.)
Brygger du all-grain kan man også til en viss grad justere fylden ved manipulering av meske-temperatur.

Jeg vil ellers anbefale et type engelsk fatøl (fks. Bitter) til NM. Disse er relativt raske å lage, og klarner bra over kort tid.
Her er en link til en artikkel om å lage Bitter fra både all-grain og ekstrakt: http://www.byo.com/stories/article/indices/11-beer-styles/336-british-bitter-style-of-the-month
Jeg lurer også på: Er det en sjanse for at det kan ha kommet villgjær oppe i gjæringskaret? Disse gjærer veldig langt ned og tar tak i sukkerarter som rene ølgjær ikke tar tak i. Hadde en mørk ale, OG. 1.055 som kom ned på 1.002 før jeg fikk Star-San i hus! Den smakte lett syrlig, forkullet budweisser!!

Cheers, og Lykke til! Før du vet ordet av det har du et øl klart for World Cup!  8)

Konkurransen er hard, men det er viktig å tenke på at det ikke er nødvendig å ha som mål å vinne. NM er primært et sosialt arrangement, så om ølet ikke anses som optimalt er ingen grunn til å ikke delta.

Erlendso skrev:
Hvilken stilart er det du tenkte på å lage?

Jeg liker røde øl, som bayer og Tuborg Classic. Smak av malt og med tydelig humlearoma, og også en bitterhet, men ikke overdrevet lang bitter-ettersmak. Må bruke ale-gjær, da jeg ikke har stabilt kjølig sted. (kanskje kjellerboden i blokka..? må sjekke) det ligger på 16-17 grader vindfanget/gangen uten varme på.

Brygget en pale ale tidligere, med en del karamell crystall 150, og vi var to her hjemme som likte den veldig godt! Derfor brukte jeg dette igjen.

Tips til oppskrift til en jeg rekker til NM som svarer til ovenstående beskrivelser? Takker for både sure oppstøt og de mere søte innspill! ;) Primært ekstrakt og spesialmalt (uten mesking). Har ikke meskeutstyr, men har laget en mini-mesk i komfyren tidligere, med godt resultat. (etter oppskrift fra Jan Morten: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1529.msg9464#msg9464)

PS - er produkter som "brew enhancer" noe positivt å putte i vørteren, eller er det bare tull? (http://vinogbar.no/index.php?cPath=35_97&osCsid=6eb5ae005a73ab357f9d699ec554a649) Står at det skal gi fylde etc...

Må støtte Grove her.
Det er mye kunskap som er samlet under NM, å ved å stille med en PF eller fler har du muligheten til å sanke mange gode tilbakespill på brygget ditt.
Alltid morro å høre hva andre mener om brygget ditt, eller kanskje få litt mer klarhet i hva man faktisk smaker i ølet.

Om du vil ha en "pseudo-lager" (ikke negativt ment!) som er rødlig, kan du jo lage f.eks. en tysk altbier, eller en biére de garde. Bruk gjær som White Labs WLP029, WLP011 eller tilsvarende fra Wyeast (2565/1338), lys maltekstrakt, 250 g caramunich, 50 g carafa special 2, så har du noe som likner en alt. OG på 50, IBU på 35.

Både Bayer og Tuborg-classic er vel som lagerøl å regne... Ganske ulikt en tradisjonell engelsk bitter.

Jeg har komponert denne i en fart:

Know-it-all-drunk-trønder-brown-ale (25 liter FV, ekstrakt, OG: 1.055)
- 4,5 kg Muntons Light extract
- 150 g Muntons Crystal 150
-  50 g Black patent
- 100 g Biscuit-malt (Alternativt bruker du en sprayflaske og dusjer pilsnermalt, lar det ligge en halvtime, "griller" pilsnermalten på bakepapir i ovnen på ca. 180-200 grader til kornet er gyllent brunt, kjøler det ned og lar det hvile i en lukket pose noen dager, og bruker dette som spesialmalt)
30 g Northern Brewer 8%AA 60 min
25 g Styrian Goldings 3,6% AA 15 min
25 g Styrian Goldings3,6% AA 1 min

Gjær: Safale 05 Dry

Gjær på 18 grader i 2 uker.

Karboner med 150 gram sukker

Dette er nok bare en av tusen oppskrifter som kunne fungert. Mange spesialmalt og humle-kombinasjoner som er mulig.

Takk for forslag! Jeg drar nok innom Vin og bar en av de nærmeste dagene og shopper inn litt!

Jeg har ingen form for vørterkjøler, og hele gryta ned i oppvaskkummen på rennende vann tar som dere vet litt tid. Hvis vi får 20 kuldegrader igjen, så er et snåbad sikkert effektivt!

Er det ok å bruke kaldt kranvann rett i vørteren. Vannet i springen her på Lørenskog holder 2 grader, så det burde være minimalt med vekst i det. (Har prøvd meg på det før, og det krever ikke mer enn litt enkel forholdsregning for å beregne hvor mange liter kokende vann og antall liter kranvann som kreves for å ende opp på 15 grader ganske presis!)

Og så vil jeg kanskje prøve flytende gjær for første gang! Får lese litt om startere her på forumet.. Og jeg har fått "How to brew" i hus! :)

mojo skrev:
PS - er produkter som "brew enhancer" noe positivt å putte i vørteren, eller er det bare tull? (http://vinogbar.no/index.php?cPath=35_97&osCsid=6eb5ae005a73ab357f9d699ec554a649) Står at det skal gi fylde etc...

Er det ok å bruke kaldt kranvann rett i vørteren. Vannet i springen her på Lørenskog holder 2 grader, så det burde være minimalt med vekst i det. (Har prøvd meg på det før, og det krever ikke mer enn litt enkel forholdsregning for å beregne hvor mange liter kokende vann og antall liter kranvann som kreves for å ende opp på 15 grader ganske presis!)

Jeg ville ikke gjort dette av to grunner; Selv om dette vannet holder 2 grader kan det ligge latente mikro-organismer i vannet som bare venter på en anledning til å våkne og bokstavelig talt gjøre livet surt for bryggeren. (Nesten alle mikroorganismer er like glad i øl som deg og meg)

En annen grunn, som jeg tar fra et annet forum + noen egne erfaringer: Øl sies å inneholde mer enn 700 smaks-komponenter. Masse kjemiske forbindelser. Du har kokt ølet som en helhet, og når du plutselig tilsetter alminnelig  kaldt H2O er det mange kjemiske strukturer som brått endrer seg. Ikke bare får du en "cold-break", men du får en "Utvannende cold-break!", som kan påvirke smak og konsistens negativt. For å sette det på spissen: Man kan fks. ikke vanne ut en dobbel IPA på 60 IBU og 10% Alkohol og forvente å få en god alminnelig Pale Ale på 30 IBU og 5% Alkohol.

En løsning for deg kan være å dra på biltema, kjøpe en lang kveil kobber-rør, og lage din egen kjøler. Alt du trenger i tillegg er noen slangeklemmer og noe hageslange!

Takk for svar og forslag!

Ser at Palmer/Jamil foreslår å bruke is av kokt vann til å kjøle vørter. Noen erfaring med dette? Jeg har lyst å lage en motstrømskjøler evt. kjøpe en platekjøler. Kobberet er ganske dyrt, så det blir noen hundrelapper for å lage selv også.. og jeg må kjøpe loddelampe osv.

Noen som har noe for eller imot "brew enhancer"? HVa er ideen med dette? Er det uforgjærbart sukker?

Mulig jeg satser på en altbier! Det kan først bli på mandag, så jeg håper jeg rekker å gjære ut og karbonere på flaske (har ikke fat ennå..) Er det realistisk, eller bør jeg velge en annen type som ikke trenger å modnes?

Jeg bruker selv en motstrømskjøler, men jeg må si at det egentlig er mye mer lettvint å bruke en enkel dyppkjøler. Da trenger du bare bøye 5 m kobberrør i en spiralform, f eks med en mindre gryte som 'mal', og la den koke med de siste 15 min av koketiden. Sammen med litt røring under kjøling så får du vørteren fort ned til gjæringstemperatur. Da slipper du også å lodde osv.

Jeg mener "brew enhancer" bare er en blanding av maltekstrakt og vanlig sukker (eller glukose). Du får samme effekten med å blande selv. Poenget med det er vel at det skal erstatte sukker i ølsett, og gi et litt fyldigere øl enn om man bare brukte rent sukker. Jeg set ingen umiddelbare poenger med å bruke det, så lenge man kan blande DME og sukker selv.

Til mindre volumer (<30 liter), er en vanlig dyppkjøler/kjølespiral glimrende. Jeg bruker en jeg kjøpte av Petit for mange år siden, men det er enkelt å lage selv. Med min kjøler jeg 22,5 liter vørter fra kok til 17 C på under 10 minutter. For best mulig effekt, er det viktig at man rører litt i vørteren under kjølingen.

Med flaskegjæring skal det holde hardt å bli ferdig til NM, men det er verdt forsøket. Om du ikke blir ferdig, er tross alt worst-case-scenarioet ditt at du sitter igjen med to kasser øl du må drikke selv...

Erlendso skrev:

Takk for linker! Det var en morsom artikkel om speed-brewing! :) HAr vært og kjøpt inn litt forskjellig i dag. Leste at Altbier skal gjæres på lave temperaturer over lang tid, så jeg tenkte at den var litt upraktisk når man har det litt travelt. Regner med å brygge en American Amber i morgen!

Har kjøpt (skal ikke bruke alt!):

Malt til "tekoking":
Crystal 40 EBC (1kg)
Crystal 150 EBC (1kg)
Amber malt (1kg)

Spraymalt: lys (2kg) og amber (1,5kg)

Zaas-humle (3-4%)
Northern brewer-humle (9%) [fikk ikke tak i de amerikanske humletypene i oppskriften, men ser ut som disse kan brukes som substitusjon]

Gjær: 2 poser Safale S-05

Tar utgangspunkt i oppskrifta fra "Brewing classic styles" og den fra linken fra Erlendso, og vil brygge ca 26 liter.

Tilbake
Topp