Tynn traditional draught, en blivende PF?

Gikk litt surr i EBC og  °L her..

Ved hjelp av beersmith så ser det ut til at jeg får en grei farge. SUUUPERT PROGRAM! Lasta inn prøveversjonen i dag, og trengte ikke lese bruksanvisning der - i motsetning til beercalc..

Blir sånn ca sånn:

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: 090304 American Amber Ale
Brewer: Morten Jonassen
Asst Brewer: Helle Dalgaard Sørensen
Style: American Amber Ale
TYPE: Partial Mash
Taste: (0,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 26,00 L     
Boil Size: 12,00 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 25,3 EBC
Estimated IBU: 27,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
2,00 kg      Amber Dry Extract (24,6 EBC)              Dry Extract  49,26 %     
1,50 kg      Light Dry Extract (15,8 EBC)              Dry Extract  36,95 %     
0,25 kg      Caraamber (59,1 EBC)                      Grain        6,16 %       
0,25 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)    Grain        6,16 %       
0,06 kg      Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)    Grain        1,48 %       
55,00 gm      Northern Brewer [11,20 %]  (60 min)      Hops        27,0 IBU     
15,00 gm      Saaz [3,80 %]  (10 min)                  Hops        0,9 IBU     
10,00 gm      Saaz [3,80 %]  (0 min)                    Hops          -           
2 Pkgs        SafAle English Ale (DCL Yeast #S-04)      Yeast-Ale                 

Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 0,56 kg
----------------------------
My Mash
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
40 min        Steeping          Add 15,00 L of water at 69,0 C      68,3 C       

Notes:

:(

Æsj! Har visst gått i baret her nå.. Hadde regna ut bitterhet med Beersmith til 28. Så satt jeg og koste meg litt med å legge inn alle ingrediensene jeg har kjøpt i stedet for noen som lignet, og haket av for å tilsette spraymalt ETTER koking. Dette øker tydeligvis humleutbyttet betydelig, og jeg endte med en bitterhet på godt over 70!!! (skal ligge mellom 25 og 40 på AAA). Dette opdaget jeg 30 min ut i kokinga, så jeg løp bort og reiv ut humleposen. Dette gir en bitterhet på 56. Spørs om dette blir noen PF...

Jeg koker nå resten av tiden uten lokk for å håpe på å dampe av litt alfasyre..  Regner med å tilsette aromahumle mot slutten allikevel.

:( kommer nok en historie under bryggetabber etterhvert!

NOEN TIPS?!?

Burde jeg forkaste noe av spesialmaltvørteren (kokt ned til 9 L) før jeg tilsetter 2,5 kg spraymalt og fortynner til 26 liter med kokt og avkjølt vann?!?

Jeg gjorde som jeg selv foreslo, og forkastet 1/3 av den konsentrerte spesialmaltvørteren. Tilsatte aromahumle allikevel.

Nå er ølet ferdig utgjæret, men det smaker litt av gjær etter 12 dager på dunken. Startet ved 17 grader noen dager, så satte opp til 22, for å få fortgang i utgjæringen mot slutten.

Nå regner jeg kanskje med at jeg ikke kan rekke å karbonere på flaske til NM?  Det er jo knappe 2 uker til NM, men jeg aner at den kan nyte godt av å stå og modne litt..

Vil isinglass hjelpe med å fjerne gjærsmak? Vil det påvirke ettergjæringen på flaske ved at gjæren blir fjernet?

Ølet er slett ikke så bittert allikevel! Skulle nok ikke ha fjernet noe av det superbitre vørter. Har nå også lest at vørteren blir mindre bitter ettersom den gjærer.

What to do?

Det kan gå, men det er knapt med tid. Isinglass vil fjerne en del gjær, men det vil være nok gjær igjen til at det kan karboneres. Om det fjerner såpass mye at det kanskje går senere med karboneringen er ikke godt å si.

Når ølet fortsatt er veldig ferskt, vil det alltid smake "grønt", men det blir selvsagt bedre med lagring. Jeg tviler på at du vil får et optimalt øl på den tiden som er igjen, men det er jo ingenting i veien for å satse på at det går bra. Smak på en flaske dagen i forveien. Hvis det er fint med kullsyre og du er fornøyd, er alt topp. Om det ikke er ferdig, vel, så har du desto mer øl selv. Om du i utgangspunktet har brygget et godt øl er det nesten en win-win situasjon.

Erlendso skrev:
For å si det rett ut: Høres ut som dette er et øl for WC. Etter det du sier her: Ikke bare mangler ølet de fleste kvaliteter, det er også svakt på alkohol og mengden krystal-malt virker noe overdrevet. 

Mitt råd hvis du skal delta i PF: Pælm det, og brygg et nytt, fordi konkurransen her vil jeg påstå er tøff! Bruk ren Muntons maltekstrakt istedenfor sett, bruk en annen bitterhumle, sats på høyere OG, finn en stilren flytende gjær, lag en gigantisk starter, ton ned spesialmalten, og bruk et verktøy som fks. beertools.com eller Beersmith for å lage en balansert oppskrift/resept. Gleder meg til å smake på din nye kreasjon på NM!!  :skaal2:

Takk for denne kommentaren, den gjør at det varmer ekstra godt at AKKURAT dette brygget vant en 3. plass til NM 2009!   ;)

(blei dog ingen PF..)

Tilbake
Topp