Jeg reduserte IBUen en del fra min vanlige saison-oppskrift fordi denne blir tørrere og får et lett syrlig preg som følge av bringebærene, men det er jo som du sier; smak og behag!
Hvor lenge du må gjære ale er svært avhengig av type gjær. Jeg har flasket en pale ale med US-05 etter 5 dager en gang, og det gikk veldig bra! Denne saison-gjæren derimot trenger nok å stå litt. Den "vanligste" saison-gjæra, WLP565/Wyeast 3724 vil jeg faktisk alltid anbefale å la stå i 5 uker. Denne har en tendens til å stoppe halvveis, ta seg en hvil og så fortsette. Har selv målt endringer i FG på denne i uke 5 mens den har stått på ~26 grader.
French Saison-gjæra er ganske forskjellig og gir en helt annen type øl. Denne gjærer ut mye raskere enn enn den overnevte saison-gjæra, men produserer ofte en del svovel under gjæringen. Jeg pleier å vente til stormgjæringen har gitt seg, så løsner jeg på lokket til gjæringsbøtta. Jeg har inntrykk av at svovelluka forsvinner fortere da. Når all lukt er vekk tilsetter jeg bringebærene og gir ølet ei uke for til å gjære ut sukkeret i bærene. Det tar også litt tid før bærene synker.
Andre ting jeg gjorde da jeg brygget med bringebær:
- Jeg varmet opp bringebærene til 72 C i en kjele og kjølte dem ned før jeg tilsatte dem til brygget. Dette var for å drepe det meste av mikroorganismer i bærene. Det kan godt hende at dette var unødvendig, men ettersom dette var øl til bryllupet mitt tok jeg ingen sjanser! En annen gunstig effekt jeg fikk av dette var at bærene så ut til å løse seg litt opp.
- Jeg tilsatte pectinase. Dette er et enzym du får kjøpt i bryggeforetninger som ofte brukes til fruktvin og slikt. Det løser opp pectin (hva fruktkjøtt består av) og frigjør mer saft og godsaker fra frukt og bær.