tyttebær i øl?

hole

Det er jo snart jul og da blir det jo tyttebær til annenvert måltid, men det har slått meg at tyttebær også burde fungere like godt i øl til julematen som rørt med sukker.
Er det noen som har smakt øl med tyttebær?
Og er det noen som har noen ide om en øl type som kunne fungert? kansje en maltsøt weizen eller en lett humlet pale ale?

ps jeg vurderer å slenge en håndfull tyting (som det heter her) I 5 liter av min Emmer/weizen som nå er ferdig å gjære.

Du har Haandbryggeriets Wildlife Thing, men det er en surøl, så kanskje ikke det du ser for deg? Og ikke klar til jul i år om du vil prøve.

Handlet med en danske som driver mikrobryggeri, som bonus fikk jeg en kasse øl, en av øltypene hans var med hylleblomstsaft, bare en liten fornemmelse i smaken, det funket. tyttebær burde så absolutt funke, kanskje sammen med einerbær?

ØysteinM skrev:
Du har Haandbryggeriets Wildlife Thing, men det er en surøl, så kanskje ikke det du ser for deg? Og ikke klar til jul i år om du vil prøve.

Haandbic er vel også tyttebær i?

Lars B. skrev:
ØysteinM skrev:

Haandbic er vel også tyttebær i?

Rips og tyttebær i den.

Ellers heter vel det ovenstående Wild Thing

Apropos løpsk stavekontroll på iPhone.
En kamerat av meg ville gjerne invitere sin gode vennine på en romantsik middag en lørdagskveld og tenkte at marinert kylling ville passe bra hvorpå han sendte følgenden sms:
Vennen, - jeg har så lyst til å invitere deg på en masturbert kylling i kveld.

Så du er tilgitt .....

Sur øl er ikke det jeg ønsker nå, desuten har jeg et surt lyngøl ståendes til modning på flaske. når jeg tenker tyttebær tenker jeg ikke bare surt, siden jeg er kokk så er balanse i smaksbildet viktig, særtlig vis man tenker øllet servet til bestemte mat retter. Så denne gangen tenker jeg balansert sødme og syrligheten tonet litt i bakrunnen.
Jeg har sett en artikkel som nevner funn av rester av et ur brygg med hvete, tyttebær, honning og pors.

De første spor af ølbrygning går helt tilbage til det gamle Babylon ca. 6000 år f.kr., mens vi herhjemme skal frem til bronzealderen (1300-1000 f.Kr.) og Egtvedpigens grav førend de første beviser på oldtidens øl dukker op. Her fandt man nemlig rester af en gæret drik lavet på hvede, tyttebær, honning og mose-porse

dette var sikkert et surt øl, eller så ble det drukket ungt.

jank skrev:
Handlet med en danske som driver mikrobryggeri, som bonus fikk jeg en kasse øl, en av øltypene hans var med hylleblomstsaft, bare en liten fornemmelse i smaken, det funket. tyttebær burde så absolutt funke, kanskje sammen med einerbær?

Einebær er noe jeg tar med i oppskriften, jeg har vert ute å plukket tyttebær i dag og tokmed noen grener med modene einer bær. jeg fant og endel krekling, kansje det blir to små brygg på 5 liter. begge med einer i bakgrunnen. jeg kjøpte også litt honning så nå er det bare å besteme oppskrift. Jeg tar 4 liter av Min emmer/weizen som starter, men lager en hvete mesk som jeg deler i to og smaksetter en med tyttebær og en med krekling.  jeg poster oppskriften når jeg har satt den sammen.

Jeg flasket de to øl forsøkene for en uke siden. jeg har enda ikke smakt på det etter flasking, men min smaking ved flasking lovet godt.

Ølet med krekling syntes å være det beste den gangen, jeg husker en sterk malt aroma samt et preg av mjød i smaken. ellers kom kreklingen godt frem og virket godt balansert mens tyttebæret gav en emmen tanin aktig smak. tyttebær ølet hadde og mye alkohol smak, noe som kan skyldes mere honning pr liter vørter samt mere bunfald fra vørter og fra heffewizen gjær kaka jeg brukte. Begge øla var nærmest krystallklare ved ommstikking til flaskings karet.

Gleder meg til hjul da burde mye ha skjedd med disse to små test brygga. da skal de bli samenlignet med nøgene ø's tyttebær øl, som jeg var så heldig å få en flaske av i balestrand for noen uker siden.

tyttebær/krekling Øl (Spice, Herb, or Vegetable Beer)

Original Gravity (OG): 1.064  (°P): 15.7
Final Gravity (FG):    1.012  (°P): 3.1
Alcohol (ABV):         6.80 %
Colour (SRM):          15.8   (EBC): 31.1
Bitterness (IBU):      15.5   (Average)

41.82% Dala hvete malt
18.18% Honey
18.18% Munich I
10.91% Caramunich III
10.91% Dala hvete crystall malt

1.3 g/L Tettnanger (4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1 g/L Tettnanger (4% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)

15.0 g/L Juniper branch with ripe berries @ 40 Minutes (Boil)
25.0 g/L tyttebær/krekling @ flame out
15.0 g/L Juniper branch with ripe berries @ 1 Minutes (Boil)
Amounts of fruit is just a gues I did not mesure in my test

Single step Infusion at 68°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with WLP380 - Hefeweizen IV Ale

Notes: BIAB brygg meskes inn på ca 50*C og viler en kort stund, tempen økes så til 64-68 i 60 min.
bærene får trekke litt i vørteren når jeg tar kjelen av varmen. og får vere med i gjærings karet.

Endte opp med større avdampning og mindre vørter en beregnet men med høyere antatt OG
Jeg målte ikke OG siden jeg tilsatte honningen i vert gjerings kar på gefylen ;-)
Bærene fikk et raskt oppkok i en liten mengde vørter før de ble lagt i gjærings karet,
det ble også ca en liter mere vørter på kreklingen en på tyttebærene. fordeling ble ca 5 og 4 liter
Brukte gjærkaka fra en Emmer og hveteøl (lWLP380 - Hefeweizen IV Ale)

Recipe Generated with BrewMate

Nå sitter jeg å smaker på tyttebær versonen av dette ølet og det smaker godt og minner mest om en portvin eller sherry, ølet har en anelse alkohol i smaken og kansje litt sviske. aroman har et hint av fusel men er behagelig, veldig lite co2 og endel sødme. det var nok ikke mye gjær som ble med i flaska selv om det er noe sediment. ølet er mørkt (rød brunt?) og krystall klart. regner med at dette ølet har en alkohol styrke på over 7% på vin måleren viste det 15% men dette er ikke en måling jeg stoler på. jeg registrerer ikke noe humle men sødmen er godt balansert, jeg registrerer heller ikke noe tanin eller snærp som jeg smakte ved flasking.

Dette "ølet" var godt, men jeg sitter og nipper som en gjør med potvin. det er alkohol sterkt og smaksrikt, men jeg hadde aldrig gjettet at det var tyttebær i dette brygget.

Jeg smakte på krekling versonen av dette brygget i jula, men kan ikke samenligne det nå . skulle gjærne hatt disse to ved siden av verandre, men føler at det hadde blitt formye alkohol for meg alene. Det hadde vert kjekt med lit hjelp til smaking  ;)

Vedlegg

• Tyttebær øl.jpg
    33,9 KB · Sett: 482
hole skrev:
Nå sitter jeg å smaker på tyttebær versonen av dette ølet og det smaker godt og minner mest om en portvin eller sherry, ølet har en anelse alkohol i smaken og kanskje litt sviske. aroman har et hint av fusel men er behagelig, veldig lite CO₂ og endel sødme.

Med rundt 20% krystallmalt, synes jeg dette høres ut som vellykket oksidasjon og ikke et resultat av tyttebær.

Jeg drakk en flaske tyttebær øl fra nøgene ø forige helg og jeg ble vledig begeistret. Nå hadde jeg drukket et par pale ale's først så jeg kan ha mistet noen nyanser som jeg kansje hadde fokusert mere på viss smaks løkene var helt u-berørte. Jeg likte spesielt godt munfølelsen (champanje bobbler) og en fruktig spesiell smak (gjær+tyttebær)

Jeg hadde smakt dette ølet før under en øl smakings seanse i sommer, men da var jeg ikke like begeistret. Men nå forsto jeg liksom vha som er atraksjonen med vill/sur øl. Jeg oppfattet ikke ølet som spesielt surt foresten men godt balansert. Jeg  kunne godt ha drukket en faske til.

Jeg tror dette er en øl type som passer bedre med tytte bær en det jeg har brygget. Kansje en må prøve noe lignende neste høst og lagre det lenge osv. Hva slaks gjær bør jeg bruke da?

Nøgne Ø Tyttebær er brygget med en blanding av gjær og bakterier. Tror hovedgjæren var WLP400, så ble det tilsatt bakterier (lactobacillus og pediococcus) og brettanomyces-gjær. Deretter fikk det stå lenge på tank. Jeg hadde brukt en blandingskultur (f.eks. White Labs Sour Mix) og ville antatt en produksjonstid på et par år.

Det tar tid med denne typen øl ja, dette ølet fra Nøgene hadde brygge dato 30.01.08 , (nøgene nevner lacto og brett, men ikke pediococcus og grunn gjær på flaska)
Takk for forslag til gjær, men vordan kontrolere surhets nivået? må grunn ølet gjæres helt ut med wlp400 før bact/brett kulturen tillsettes?
Jeg har tidligere brygget et surt lyng øl men dette er nå så surt som eddik, det smaker ikke eddik foresten så jeg antar lactobacilus er syrneren i det ølet. Det ble brygget uten humle, gjæren var wlp002 og surheten kommer fra vill "gjær/bact" introdusert under tørr"humling" med røslyng antar jeg.
kunne dette sure øllet blit brukt i en blend med et øl brygget med bare brettanomyces etter gjæring for å oppnå riktig syrlighets nivå?
måtte jeg da gitt brett kulturen en stund i ølet før jeg startet å blande eller blir slike blandede øl blandet ved flasking når de har nåd en viss grad av modenhet?

Brewdog kommer også med en tyttebærsak, en slags norsk versjon av My name is Ingrid..når den kommer er dog en annen sak...

Tilbake
Topp