"Ufullstendig" tørrhumling i Fermzilla

urkis

Norbrygg-medlem
Tappet mitt andre brygg i Fermzilla 27 liter i dag. Det var en NEIPA med to solide tørrhumlinger. Det jeg la merke til i dag når jeg vasket Fermzillaen, var at humlen i "humlekoppen" fortsatt hadde pellets-form. Den hadde med andre ord ikke sirkulert i ølet og da vil jeg tro at den også ikke har fått tilført den smak og aroma som den burde. Når jeg tørrhumla så purget jeg humlekoppen med CO2 før jeg åpnet ventilen. Sørget også for at det var liten trykkforskjell mellom humlekoppen og gjæringskaret. Er det her "feilen" min ligger? Burde det vært større trykkforskjell for å få mikset humlen bedre i ølet?
 
Tror jeg leste på et australsk forum at det lønner seg å ha høyere trykk i koppen enn i karet for da vil det høye trykket rive med seg mye av humla ut når man åpner ventilen.
 
Jeg skal snart sette mitt første brygg med tørrhumling i en Fermzilla. Jeg tenkte å bara ta av toppen å slippe humla med der, vil ikke det gi mindre risiko for oksygen med tanke på at det ligger et co2 lokk i hele headspace? Bare åpne forsiktig, tømme posen og lukke igjen umiddelbart?

Da vil den også måtte passere hele vørteren før den kan evt legge seg i bunn.
 
Tappet mitt andre brygg i Fermzilla 27 liter i dag. Det var en NEIPA med to solide tørrhumlinger. Det jeg la merke til i dag når jeg vasket Fermzillaen, var at humlen i "humlekoppen" fortsatt hadde pellets-form. Den hadde med andre ord ikke sirkulert i ølet og da vil jeg tro at den også ikke har fått tilført den smak og aroma som den burde. Når jeg tørrhumla så purget jeg humlekoppen med CO2 før jeg åpnet ventilen. Sørget også for at det var liten trykkforskjell mellom humlekoppen og gjæringskaret. Er det her "feilen" min ligger? Burde det vært større trykkforskjell for å få mikset humlen bedre i ølet?
Sett på godt med trykk i bunnbeholderen etter purging. Det blir et skikkelig vulkanutbrudd etter at du åpner butterflyventilen. Har gjort dette noen ganger nå, og det fungerer meget godt. Du kan evt. også stenge butterflyventilen rett etterpå, då vil ikke pelletsene synke ned igjen.
 
Jeg skal snart sette mitt første brygg med tørrhumling i en Fermzilla. Jeg tenkte å bara ta av toppen å slippe humla med der, vil ikke det gi mindre risiko for oksygen med tanke på at det ligger et co2 lokk i hele headspace? Bare åpne forsiktig, tømme posen og lukke igjen umiddelbart?

Da vil den også måtte passere hele vørteren før den kan evt legge seg i bunn.

CO2-en i gjæringskaret blander seg fort med luft fra omgivelsene når du tar av lokket, men hvis du purger godt med CO2 etterpå så er vel det et av de relativt sett bedre alternativene å tilsette tørrhumle på.
 
CO2-en i gjæringskaret blander seg fort med luft fra omgivelsene når du tar av lokket, men hvis du purger godt med CO2 etterpå så er vel det et av de relativt sett bedre alternativene å tilsette tørrhumle på.

Det gjør den helt sikkert, men husker på mitt siste brygg som var tvangskarbonert på Zillaen tok jeg av beholderen etter flasking og tømte en liten rest over til hydrometerprøve, så tenkte jeg å smake på resten siden det uansett skulle vaskes. I det jeg tar beholderen opp til munnen og tar et lite drag med nesen kjenner jeg umiddelbart at det var dumt. Det jeg pustet inn må ha vært nær ren co2, og reiv skikkelig, og da hadde jo beholderen vært flyttet litt rundt samt helt fra.
 
Lurt å kjøre litt ekstra trykk i beholder for å få humla opp, men vær litt obs på at ventilen kan slippe gjennom oxygen hvis trykkforskjellen blir for stor. Tabbet meg ut på dette første gang. Satte på co2 trykk på beholderen i bunn uten å åpne på motsatt side. Da boblet det gjennom, og inn i karet før jeg åpnet butterflyventilen. Fikk da sirkulert oxygen opp i beholderen. Min erfaring er at minimalt med oxygen under tørrhumling på f eks en ipa gjør store utslag på hvor lenge humlearomaen holder seg i ølet.
 
Da boblet det gjennom, og inn i karet før jeg åpnet butterflyventilen.

Da tror jeg ikke ventilen var helt stengt, eller det er noe feil med den.
Den skal tåle et veldig høyt trykk før den begynner å lekke, faktisk ryker beholderen før ventilen.
Sikker på at du lukker den med det ekstra kneppet som skal til etter at det virker som at den er stengt?
 
Da tror jeg ikke ventilen var helt stengt, eller det er noe feil med den.
Den skal tåle et veldig høyt trykk før den begynner å lekke, faktisk ryker beholderen før ventilen.
Sikker på at du lukker den med det ekstra kneppet som skal til etter at det virker som at den er stengt?
Mulig at den ikke har vært helt lukket. Var ikke noe som lakk ut når jeg hadde beholderen av ihvertfall. Usikker på om ventilen klarer 2 bar trykk med luft/ co2, og om den tetter like bra når trykket kommer fra andre siden?
 
2 bar skal ikke være noe problem.
Som sagt så ryker beholderen før ventilen, noe en brygger down under fant ut.

Fermzilla


Jeg holdt på å gjøre samme tabben, men kom på denne episoden i Australia så jeg berget rimelig bra.

Grusomme bilder !!!
 
Ja, det var nok det.
Det kjennes når den er helt stengt, det kommer liksom et lite knepp og hendelen står helt horisontalt.
 
Tilbake
Topp