uhummlet ekstrakt?

sitter å ser såvidt på det å brygge på uhummlet ekstrakt, jeg vet at det å brygge på ekstrakt ikke regnes som å være så like bra som all-grain.
Har selv tro på at en kan oppnå ett like bra resultat med ekstrakt som en kan med all-grain, kunne vært kjekt med info om ekstrakt brygging erfaringer o.l :ber:

Jeg begynnt med uhummlet ekstrakt, og fikk godt drikkanes øl. Mye bra info på howtobrew.com, jeg kjøpte også boka brewing classic styles. Den har mange oppskrifter som baserer seg på ekstrakt.

Lykke til!

Tror ikke det er noen grunn til å undervurdere ekstraktbrygging. Det er lett å bli blendet av alskens meskebokser, kobberrør, gjærstartere og div. pumper. Bare man er litt nøye når man holder på, så får man et godt øl av ekstrakt også.

Gjorde et forsøk for ikke så lenge siden, blandet to forskjellige humlet ekstraktbokser fra Coopers, en Real Ale, og en pilsner, tilsatte 500 gram tørket lys maltekstrakt som var kokt opp og et par hundre gram sukker. Total vørtermengde ble ca 27 liter, tror jeg kastet i en liten neve med ekstra humle også. Gjæret med en tørrgjær. Ble godt det også.

Ekstraktbrygging er knall. Sjølv har eg hatt veldig gode erfaringar med IPA og hefe weizen. Kjøp stor sekk lys spraymalt eller noko liknande for å halde utgiftene nede, reguler farge og fylde med steepa spesmalt.

som nybegynner har jeg brygget ett par kit, det første ble kjemp godt øl. Det andre står nå på dunk og snart ferdig gjæret, og tanken på å tilsette humle for å skape en egen smak på ølet frister mer og mer. Bare det at når jeg begynner på jungelen med utstyr, så blekner det meste. For meg virker det å brygge mere om utstyr enn kunnskap om hvordan lage gode smaker.
Er det virkelig nødvendig å være halv millionær og ha alt som finnes av utstyr bare for å lage en virkelig nydelig pilsner?

Tja, dette er jo i hovedsak en mannehobby, så utstyrsonaniet kommer man nok ikke utenom :)

Jeg brygger allgrain fra tid til annen, og jeg har dette utstyret; en brukt hyttekjele til 300, en meskepose til 100 fra Ebay. Malten knuses i en morter som jeg hadde fra før av. Mer jobb, men jeg lever litt i ånden, keep it simple.

Tønder skrev:
som nybegynner har jeg brygget ett par kit, det første ble kjemp godt øl. Det andre står nå på dunk og snart ferdig gjæret, og tanken på å tilsette humle for å skape en egen smak på ølet frister mer og mer. Bare det at når jeg begynner på jungelen med utstyr, så blekner det meste. For meg virker det å brygge mere om utstyr enn kunnskap om hvordan lage gode smaker.
Er det virkelig nødvendig å være halv millionær og ha alt som finnes av utstyr bare for å lage en virkelig nydelig pilsner?

Nei....etter min oppfatning kommer man langt med en god oppskrift, god hygiene, riktig og nok gjær og rimelig god kontroll på gjæringstemperatur.  

Mange av oss liker å sysle litt med teknologi i tillegg, litt for morro og litt for å kontrollere enkelte prosesser best mulig....
men driter du deg ut med oppskrift, hygiene eller gjærbehandling hjelper teknologien lite.....

Tønder skrev:
[/qu

Brygging er først å fremst  et håndtverk.. En snekker er ikke nødvendigvis dårlig  selv om han kun har en hammer,men arbeidet blir lettere med riktig utstyr.... Så brygg med det du har, pass på hygiene biten og Kos deg... Men ikke la utstyret bli en barriere for å gå til all grain.. For meg er det ingen vei tilbake. Smaken gjør forskjellen.

Tilbake
Topp