Underkarbonert øl

Hei, satte ett 19 liters fat til karbonering for 2 dager siden, 4 grader C, 2 bar i 2 døgn, men da jeg sjekket den, så jeg at manometeret viste 1,6 bar.

CO2 flasken var romtemperert når jeg justerte inn 2 Bar, så antar at dette er grunnen til trykkfallet.

ølet smaker nå litt "dødt", noen som vet hvor lenge jeg må ha den på 2 bar nå (gjenværende tid) for å få den riktig karbonert til 2,7 vol? Evt har en formell for utregning for hvor mye som gjenstår?
 
Hei, satte ett 19 liters fat til karbonering for 2 dager siden, 4 grader C, 2 bar i 2 døgn, men da jeg sjekket den, så jeg at manometeret viste 1,6 bar.

CO2 flasken var romtemperert når jeg justerte inn 2 Bar, så antar at dette er grunnen til trykkfallet.

ølet smaker nå litt "dødt", noen som vet hvor lenge jeg må ha den på 2 bar nå (gjenværende tid) for å få den riktig karbonert til 2,7 vol? Evt har en formell for utregning for hvor mye som gjenstår?
Det er litt vanskelig å regne ut nøyaktig.
• 1 bar i 7-10 døgn gir 2,7 vol.
• 2 bar i 2 døgn gir også ca 2,7 vol
1,6 bar ligger jo midt i mellom, så jeg ville tenkt at 3-4 døgn ville vært tilstrekkelig.
Nå som du har satt den opp til 2 bar bør du begrense det til 12 timer (maks) før du sjekker på nytt. Sett ned til 1 bar (utløs trykket først) eller kobl fra når du er fornøyd.
 
men nå du passe deg så du ikke overkarbonerer
jeg ville satt ned til i underkant av 1 bar
 
Jada, satte det ned til 0,7 bar etter de 15 timene.
Husk bare at 0,7 er litt lite om du vil vedlikeholde 2,7 vol når du begynner å tappe. Etter at du har tappet halve fatet vil du merke at karboneringen har tapt seg. 0,9 til 1 bar er et godt vedlikeholdstrykk. Men det trenger ikke være tilkoblet hele tiden.
 
Tilbake
Topp