Undertrykk i gjærlåsen

PSA

Satte en lager på Torsdag kveld (Munich hells gjær, står nå på 12 grader) og det er fortsatt undertrykk (ingen aktivitet i gjærlåsen) i gjæringsdunkene. Hvis gjæringsdunkene ikke er tette vil da gjæringslåsen bli sugd ned (undertrykk) ?

Sent from my iPad using Tapatalk

Du får ikke større trykkforskjell enn væskesøylehøyden.
Låsen vil nok stå i ro hvis du har vanlig s-lås.
Ser du at det er undertrykk og ikke bare likt trykk inni og utenfor karet?

Har gjæringskar fra speidel, med en Orange plast topp. Både kjenner og ser at plasttoppen blir sugd ned i vannet i gjærlåsen. Har gått fem dager så jeg synes det er litt lang tid selv for en lager.

Undertrykk vil du vel bare kunne få i et tett kar, enten som følge av at du tapper ut, eller fordi du senker temperaturen? Er det lekkasje, blir trykket det samme inni som utenfor.

Forøvrig: Hva sier hydrometeret;)? Er det noe skum på overflaten (krausen) som forteller om gjæring?

Dette er første brygget i ny fryser som gjæringsrom. Har presset tre dunker ned i fryseren så jeg har hatt litt angst for å ta opp dunkene på grunn av bevegelse. Det har luktet gjæring fra deg en. Skum SG ( OG 1,050. SG målt nå 1,010) tilsier gjæring ( sukkeret har jo ikke bare blitt borte). Men synes fortsatt det er litt rart med det undertrykket, men mulig det bare Lager nærver.......har ikke veldig mange undergjæra i beltet

Hvis det ikke er noen aktivitet i gjærlåsen, er det ikke undertrykk. Da ville du jo se at det ble suget luft ned i karet gjennom gjærlåsen. Det ville med andre ord boblet, bare feil vei. (Og det bør en jo bekymre seg over, for vi vil jo ikke ha noe ned i karet utenfra.)

Det virker som du har normal gjæring, men utett gjæringskar, og det ville jeg ta helt med ro. Og hvis du har presset karene nedi, er det vel nokså rimelig at du får dårlig tetting mellom kar og lokk?

Det er vel kanskje upresist å kalle det undertrykk, men mer et sug. Toppen av gjærlåsen blir sug ned. Kjenner at jeg er mere rolig nå etter en måling, og prat med dere. Det blir nok øl [emoji482]. Jeg har øket temperaturen i kveld. Skulle ha 5 dager på 12 grader 3 uker på 18 grader 3 uker på 1 grad

Tilbake
Topp