Usmak/Infeksjon e.l.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg brukte en del umaltet hvete i et lett utgava av en humlerik Pale Ale her for en tid tilbake. Dette brygget har fått en bitter metallisk lukt og smak. Jeg kjente det ikke noe særlig da jeg flasket (Ihvertfall la jeg ikke merke til det da), men nå har det blirr fremtredende. Så da lurer jeg på:

1. Er det en infeksjon som bringer frem denne smaken/lukten?
2. Kan mesketemperatur med til dels bra mengder (30%) umaltet hvete gi den smaken/lukten?
3. Jeg brukte US-05 på ganske stabilt 19 grader - Kan dette (I sammenheng med hvete) gi slik smak/lukt?

Oppskrift:
70% Pale
30% Umaltet hvete

50 gram Mosaic på 60 min
50 gram Cascade på 20 min
50 gram Cascade på 5 min

Ellers så var det bare Irish Moss og Gjærnæring jeg brukte. Ingen vannjustering.

Og som et skikkelig panneklask så brukte jeg gjæren etter den batchen i en ny batch, som også fikk den samme lukten/smaken, men i en mye mildere form. Så til alle dere som lurte: Jada - Gjæren beholder mye av smaksbildet fra forrige batch den var i.

Litt for å gi deg et svar og vise aktivitet i emnet som sikkert tiltrekker seg andre som har kunnskap..

Fra How to brew:
Metallic flavors are usually caused by unprotected metals dissolving into the wort but can also be caused by the hydrolysis of lipids in poorly stored malts. Iron and aluminum can cause metallic flavors leaching into the wort during the boil. The small amount could be considered to be nutritional if it weren't for the bad taste. Nicks and cracks ceramic coated steel pots are a common cause as are high iron levels in well water. Stainless steel pots will not contribute any metallic flavors. Aluminum pots usually won't cause metallic flavors unless the brewing water is alkaline with a pH level greater than 9. Shiny new aluminum pots will sometimes turn black when boiling water due to chlorine and carbonates in the water.

Jeg har selv aldri brukt umaltet hvete, men har nå bestillt litt da jeg "kom på" at det er noe jeg må prøve etter å ha lest dette.

Med mindre det er noen obskure forskjeller mellom maltet og umaltet korn så vil jeg avskrive dine punkt 2 og 3.

Da er det mulig det rett og slett var hveten som var dårlig da. Siden jeg brukte fra samme sekken med Pale nå, og den luktet himmelsk ved flasking. Virker som om smaken roer seg etter hvert. Testet en flaske i går, og det er merkbart mindre intenst etter 4 uker på flaske.

Tilbake
Topp