Usmak på øl fra Keezer

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
Jeg har bygget meg en Keezer hvor jeg har benyttet meg av UBS ølslanger på 2 meter fra BryggSelv mellom fatene og Perlick kranene som er montert der.

Etter å ha opplevd en fæl bismak på ølet (som ikke var der på flaskene som ble laget fra samme batch), så har jeg funnet ut at dette trolig er pga. slangene. Jeg har regnet ut at 2 meter av en slange med 3/8" innerdiameter ender opp med et volum på ca. 0.4dl, og hvis jeg etter å ha latt ølet stå urørt fra en dag til den neste tapper av 1 dl i et glass, og 1 dl i et annet glass, så merker jeg allerede på lukten at det er noe ordenlig feil med det første glasset. Det lukter veldig rart, og smaker tilsvarende grusomt. Glass nummer to smaker helt normalt. Jeg har to fat i Keezeren nå, og usmaken er enda mer fremtredende på det ølet som akkurat er koblet til, og enda ikke er ferdig lagret eller karbonert. Litt vanskelig å definere smaken, men det er nok ikke umulig at det er en slags plast/gummi smak, selv om det på ølet som er lagret lengst nesten smaker som en form for treverk.

USB slangen er PVC og BPA fri og skal være en kvalitetsslange, så jeg er veldig undrende til hvorfor denne smaken oppstår. Det virker rett og slett som denne smaken avgis fra slangen mens ølet står inne i den.

Er det andre som har hatt det samme problemet som meg her? Hvordan gikk dere isåfall frem for å løse det? Jeg kan ikke se hvilke slanger jeg kan kjøpe som er bedre enn de jeg allerede har. Kan det være noe annet mellom fat og kraner som gjør dette? Det er isåfall bare gjennomføringene til kranene, nipplene med pakninger bakpå og ball-lock koblingen som er de andre elementene mellom fatet og krana. Jeg antar at slangene er lufttette, slik at ikke eventuelle ulukter utenfra slangen vil ha muligheten til å trenge inn i ølet i slangen?

På forhånd takk for all hjelp!
 
Tilbake
Topp